Khusus bagi peminat bercucuk tanam/tumbuh-tumbuhan, satu temubual yang MESTI anda dengar…

Khusus bagi peminat bercucuk tanam/tumbuh-tumbuhan, satu temubual yang MESTI anda dengar bersama Dr Rokiah Hassan, pengasas BioGuard.

Temubual bersama Dr Rokiah mengenai cara menjaga tanaman. Kalau anda ada masalah tanaman, ada sedikit perkhidmatan konsultasi percuma akan diberikan di hujung temubual ini…

IK: Assalamualaikum saya Irfan Khairi dan saya sangat bertuah hari ini dapat bersama pengasas BioGuard daripada BioSense, Dr. Rokiah di sebelah saya.  BioGuard adalah racun serangga yang mesra alam di mana tagline-nya adalah Safe and Save. Jadi, saya nak kongsikan sedikit mengenai produk BioGuard ini.

Saya nak tanya Dr. Rokiah, macam mana asal usul idea BioGuard ini bermula? Bila ia bermula? Dan bagaimana tercetusnya idea nak buat produk ini.

Dr. Rokiah: Bermula sebenarnya saya pergi ke Amsterdam, masa itu mereka buat fluoride conference yang mana the whole world scientist dan researcher  semua datang tunjukkan produk – produk yang baru dikeluarkan. Normally mereka akan buat every 10 years, so a lot of things mereka akan share.

Actually di European, penanaman mereka is on organic base, organic farming, maka lebih selamat. In fact kita yang jauh ketinggalan. Masa itu saya ada kesempatan pergi ke ladang di France, dia tunjukkan bagaimana cara dia tanam menggunakan organik. In fact dia tanya kepada saya, dia kata setahu saya di tropical country ada satu tumbuhan sebenarnya yang boleh you ekstrak jadikan pesticides. Saya pun rasa terkejut, macam mana dia boleh tahu sedangkan saya pun tidak tahu. Lepas itu, when I came back, saya pergi satu instituition to check whether apa yang dia cakap itu ada atau tidak. It’s actually mereka sedang develop dan mereka tidak tahu ada permintaan atau tidak.

Bagi saya Alhamdulillah, saya jumpa sesuatu yang bagus dan pasaran yang berbeza. From that actually saya nampak ada potensi dan kami sama – sama develop.

IK: How long ago? Masa mula – mula dulu?

Dr. Rokiah: Lama sangat masa itu, 2001 masa itu saya just nak fikirkan idea bagaimana untuk commercialize. Actually produk ini tidak boleh over time you nak keluarkan produk yang baru, kena kaji banyak perkara. Especially pesticides, normally orang akan associate bahan kimia, merbahaya. Bukan bahaya kepada alam sekitar sahaja, juga kepada manusia dan sebagainya.

Kita kena ambil tahu apa kesannya kita gunakan bahan ini nanti, selamat atau tidak atau selamat pada waktu sekarang atau selamat jangka masa panjang. Banyak perkara yang perlu difikirkan, that’s why ambil masa.

IK: In the making, berapa tahun sebenarnya daripada idea sampai produk siap?

Dr. Rokiah: I would say dalam 5 years produk ini sudah nampak sesuai digunakan. Tetapi kita nak dapatkan pesticides ini sebenarnya pest ini banyak range. Daripada awal seed sudah kena rawat sehingga tuai. After tuai juga kena ada rawatan. Sebab itu kita kena fokus nak produce produk, nak target yang mana? Jangan terlalu broad sebab tidak effektif.

IK: More focus, more target specific yang diperlukan?

Dr. Rokiah: Even though kita sudah nampak ini sesuai untuk pesticides, tetapi what kind of pest yang you nak target? Sebab itu produk BioGuard ini bila disembur kepada tumbuhan, kenapa ia hanya serang kepada serangga sahaja? Kenapa tidak merbahaya kepada seperti contoh rama – rama atau predator yang lain. Kenapa tidak merosakkan tanaman? Kaedah – kaedah ini kita kena ambil kira. Tidak boleh simply letak dan jual.

IK: Maknanya produk ini sudah melalui ujian – ujian keselamatan, kajian dan sebagainya barulah boleh keluar ke pasaran? Prosesnya panjang but sangat – sangat diperlukan oleh kerana to make sure produk ini sangat berkualiti dan effektif untuk petani – petani. Not just petani, juga kepada pengguna. Boleh terangkan sedikit tentang tagline Safe and Save?

Dr. Rokiah: Saya suka nak share berkenaan dengan safe (keselamatan). Orang sekarang risau kalau terkena chronic disease because of due to makanan. Orang sakit sebab pemakanan yang tidak sihat.

Over time kita dengar makan banyak benda yang kita tidak perasan. Actually sisa baki dari bahan kimia duduk dalam badan kita dan akan aktifkan sel dalam badan kita menjadi kanser, buah pinggang tidak berfungsi, ada blockage dan sebagainya. Bioguard come out dengan satu pendekatan yang selamat kepada orang yang menggunakannya. Katakan pekebun yang sembur BioGuard, kalau dia terkena BioGuard tiada masalah, kepada orang yang makan tanaman itu, sisa BioGuard tiada. Contohnya sembur BioGuard hari ini ke tanaman seperti cili atau tomato, in fact sebelah petang atau hari berikutnya sudah boleh tuai.

Jika tidak menggunakan racun serangga organik, agak sukar mencuci tanaman yang sudah dituai. Terpaksa rendam tanaman dengan garam dan sebagainya

IK: Saya nak trackback sedikit dari apa yang Dr kata. Tadi Dr kata Malaysia lambat sikit, kalau di barat, organik sudah diterima ramai. Apa yang Dr. Rokiah sebutkan, ianya sangat penting. The safety of the petani dan juga orang yang makan makanan tersebut. Kenapa kita ketinggalan keretapi? Kenapa di Overseas mereka sudah lebih tahu tentang ini dan bukan kita di Malaysia?

Dr. Rokiah: Saya rasa mungkin advanced technology juga. Because to produce antibact ingredient daripada tumbuhan it’s very costly and very technical. Katakan in order to you get the antibact ingredient untuk 1 kilogram, actually kena ekstrak dalam 1 tan dan very huge sumber bahan mentah, kemudian bagaimana nak dapatkan bahan yang betul – betul selamat di dalam tumbuhan tersebut. Ia memerlukan mesin, HPLC dan macam – macam lagi. Maybe kita belum ready.

IK: Advance dari segi teknologi. How about dari segi knowing atau kesedaran?

Dr. Rokiah: Ramai yang sudah sedar berkenaan organik, tetapi kemungkinan the availability of the product, knowledge not as much as seperti apa yang ada di Europe. Lifestyle mereka memang sudah ke arah itu. Kita belum lagi dan baru nak mencuba, kita masih menunggu orang lain lakukan baru kita lakukan. Tapi sekarang Alhamdulillah sudah ada.

IK: Kesedaran yang kita nampak sekarang sudah ada, which is good. Tadi kita sudah tekankan Safe iaitu keselamatan. Let’s start for the Save iaitu jimat pula.

Dr. Rokiah: I would say persepsi orang towards organik ini mahal. Even kalau kita beli barang seperti sayur atau buah di super market, ia akan diletakkan dibahagian lain kerana mahal. Tetapi sebenarnya kos yang sampai ke super market itu mahal kerana ada orang tengah, transportation dan macam – macam lagi.

IK: Mahal berapa peratus? Berapa beza harga sayur non – organic dan organic?

Dr. Rokiah: Ada 2 kategori, ada orang gunakan organik, tapi tidak 100% organik. Orang yang boleh claimed organik ini adalah orang yang diberi certificate oleh Jabatan Pertanian. Jika ada persijilan tersebut, maka orang tersebut boleh call produk itu as organic. Harga pula depend, ada yang up to 30% to 50% higher. Which is not bad. Kalau you rasa apa yang you makan selamat, spend lebih sikit dan you rasa selamat jangka masa panjang, why not?

Yang menjimatkan pula kepada farmers. Saya suka nak share dengan farmers especially users. Kita akan makan apa yang farmers tanam, no choice, farmers jual dan kita beli. Farmers akan fikir juga, kalau dia tukar kepada organik, apa yang effect kepada mereka? Pertama, Kos. Kalau saya bercakap tentang produk saya BioGuard, ia sebenarnya cheaper sebab you hanya perlukan tidak sampai setengah liter dan boleh sembur untuk the whole one hectare kebun sayur.

IK: Boleh explain sedikit how much BioGuard ini.

Dr. Rokiah: Untuk 1 liter, portion tidak sampai separuh. Boleh sembur whole one hectare equal to dua setengah ekar tanah dan ianya besar. Harga 1 liter RM80.00 bersamaan spend RM40.00 untuk satu hektar dan ianya sangat berbaloi. Kelebihan lain BioGuard ini, normally masalah farmers adalah bukan sahaja serangga yang menyerang tumbuhan, tetapi mempunyai masalah dengan kulat. Ianya akan menyerang serentak. BioGuard mampu menyelesaikan keduanya fungicide dan pesticides. Maksudnya ia akan mengawal kulat dan juga ia akan mengawal serangga. Beli satu produk boleh cure 2 perkara. Ianya sangat menjimatkan.

IK: Bagaimana jimat dari segi tanah itu? Adakah BioGuard elok untuk jangka masa panjang berbanding bahan kimia lain?

Dr. Rokiah: Bagusnya BioGuard, ia tidak perlu terlalu memulihkan tanah. Sebab ia tidak akan membunuh bakteria, ia tidak akan membunuh mikroorganisma yang baik dalam tanah. Mikroroganisma yang duduk dalam tanah saling memerlukan dengan tumbuhan. Kalau tumbuhan hidup bagus, mikroroganisma akan hidup dengan baik dan membiak dengan lagi banyak. Ia akan menjadikan tanah subur, ia akan membuat rongga pernafasan untuk akar – akar tumbuhan.

IK: Kita sudah jimat dari segi kawalan serangga dan kulat dan tanah. User pula jimat dari segi apa?

Dr. Rokiah: Bagi saya user  itu adalah orang yang membeli dan bukan farmers. Seperti home gardeners, kuantiti guna sangat sedikit, contohnya ukuran 1 penutup botol BioGuard hanya guna setengah dari penutup dan campurkan dengan 1 liter air, goncang dan spray. Produk BioGuard boleh bertahan hingga 2 tahun dengan syarat letak dalam suhu bilik. 1 botol boleh bertahan 2 tahun jika tidak banyak tumbuhan.

IK: Kalau user yang smallest scale, guna Bioguard 250ml. Saiz botol besar usually guna untuk biggest scale dan berharga RM75. Yang kecil pula berharga RM20.

I think sudah banyak sangat info yang saya dapat dan hopefully penonton – penonton juga faham mengenai BioGuard. Kadang – kadang isteri saya tanam tanaman di belakang rumah and then nampak tompok putih – putih di daun dan kita tidak tahu apa itu. Memang daun itu warna putih atau jangkitan.

Kalau penonton – penonton rasa ada masalah dengan tumbuhan – tumbuhan mereka, adakah boleh mereka ambil gambar dan Whatsapp kepada Dr. Rokiah and your team, supaya you can give proper advice apa masalahnya dan bagaimana cara menangani?

Dr. Rokiah: Saya sangat mengalu – alukan dan lagi baik. Senang kita nampak apa simptomnya dan apa penyakitnya so kita boleh address issue dan bagaimana cara menjaga tanamannya itu.

IK: Apa kata kalau anda ada tanaman dan nak tahu apa masalah tanaman anda, just ambil your phone, ambil gambar dan Whatsapp kepada 019-6222360 dan In Sha Allah Dr. Rokiah dan team akan bantu anda dan menjelaskan apa sebenarnya masalah yang berlaku dan bagaimana cara menangani masalah tersebut. Seperti penyakit, kalau kita dapat detect awal – awal, lagi mudah untuk ubati.

Pesanan Dr. Rokiah kepada pendengar – pendengar di internet?

Dr. Rokiah: Saya sangat berharap user di luar sana, bertukarlah sekarang kepada organik dan gunakan BioGuard yang selamat dan jimat.

IK: Jangan lupa ambil gambar dan Whatsapp ke nombor 019-6222360 dan In Sha Allah Dr. Rokiah and team daripada BioGuard akan bantu anda. Jangan ambil gambar jauh – jauh, ambil dekat – dekat sampai nampak tanda, kesan dan sebagainya dan In Sha Allah Biosense boleh bantu.

Untuk mendapatkan BioGuard atau ingin menjadi agent BioGuard, klik di sini untuk maklumat lanjut.

Assalamualaikum dan terima kasih kepada anda yang menonton. In Sha Allah kita berjumpa lagi.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) 😉

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.