Bila dapat IDEA, apa nak buat?

Bila dapat IDEA, apa nak buat?
Untuk menjawab soalan ini, suka saya kongsikan kisah saya…
Beberapa tahun lepas, mulai 2012 saya mula mendapat jemputan melakukan talk dan program ke luar negara. Bermula di Sydney, Australia adalah jemputan saya yang pertama ke luar negara. Sejak itu, saya mendapat jemputan ke beberapa negara lagi, dalam 2-3 jemputan ke luar negara setahun termasuk New York, London, Paris, Amsterdam dan beberapa negara lain.
Fast forward, 2 tahun kemudian, 2014 saya mendapat jemputan saya yang pertama ke Dubai, UAE.
Ketika mendapat jemputan itu, saya sangat teruja oleh kerana itulah kali pertama saya dijemput oleh negara Islam untuk memberi talk mengenai Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial.
Salah satu matlamat hidup saya adalah untuk membangunkan lebih ramai usahawan Internet Muslim serata dunia!
Jemputan untuk saya memberi talk di negara Islam sangat-sangat saya nantikan dan sungguh teruja menanti waktu itu!
Apabila tiba hari saya bertolak dari Kuala Lumpur ke Dubai, menaiki syarikat penerbangan Emirates, perjalanan mengambil masa 7 jam. Seperti ramai antara kita, apabila di dalam kapal terbang, kita membelek majalah kapal terbang yang tersemat di poket tempat duduk di hadapan kita.
Belek-belek majalah tersebut, sehingga muka surat terakhirnya, apa yang saya terlihat adalah peta dunia dan route/perjalanan penerbangan syarikat emirates ke serata dunia. Seperti gambar di bawah…
Image
Secara tiba-tiba saya mendapat INSPIRASI dan IDEA!
Apa yang saya nampak bukanlah sekadar peta dunia dan perjalanan penerbangan syarikat Emirates. Tetapi bagaimana saya dapat meluaskan dan mencapai cita-cita saya untuk membangunkan lebih ramai usahawan Internet Muslim serata dunia.
Jawapannya saya perlu berada di Dubai untuk mencapai pasaran global! Lihat semula gambar di atas. Adakah anda dapat lihat apa yang saya nampak?
2 tahun kemudian, saya menubuhkan pusat latihan saya di Dubai, UAE sini, dan kini 2018 menjalankan perniagaan di Dubai UAE.
Apa yang ingin saya sampaikan kepada anda adalah ini…
IDEA dan inspirasi akan datang pada bila-bila masa sahaja. Ia adalah rezeki yang diberikan oleh Allah SWT.
Namun sekiranya kita tidak mengambil tindakan, ianya tidak akan ke mana pun.
Apabila saya mendapat idea, terus saya berniat dan take action untuk menjadikan idea tersebut nyata. Ianya adalah rezeki. Mungkin orang lain tidak mendapat idea atau inspirasi itu.
Pastinya pada awalnya saya tidak tahu, apakah caranya untuk mencapai matlamat atau cita-cita saya. Ianya hanyalah idea.
Namun sekiranya kita tidak MULA mengambil sebarang tindakan, idea tersebut tidak akan berkembang dan kita masih tidak akan progress dalam hidup kita.
Nasihat saya, sekiranya anda mendapat idea, jangan tunggu lagi. TAKE ACTION!
Lakukan sesuatu walaupun sedikit. Sedikit-sedikit, lama lama akan menjadi bukit.
The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) 😉

Latest posts by Irfan Khairi (see all)

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.