Abu Hurairah RA. Perawi Hadis Terbesar Sepanjang Zaman (Bahagian 2)

[Bersambung dari “Abu Hurairah RA. Perawi Hadis Terbesar Sepanjang Zaman (Bahagian 1)”]

al quran

Pada asalnya Abu Hurairah RA bukanlah seorang penulis, beliau hanya seorang ahli hafazan yang sangat mahir dan kuat daya ingatan. Namun beliau mula mendalami serta mempelajari ilmu penulisan. Beliau menyiapkan dirinya dan menggunakan bakat dan kemampuannya memikul tanggung jawab dan memelihara peninggalan yang sangat penting ini dan mewariskannya kepada generasi kemudian.

Nabi SAW pernah berbicara kepada kami pada suatu hari, kata Abu Hurairah RA: “Siapa yang membentangkan serbannya hingga selesai perbicaraanku, kemudian ia meraihnya ke dirinya, maka ia takkan terlupa akan suatu pun dari apa yang telah didengarya dari padaku!”

Maka kuhamparkan kainku, lalu baginda berbicara kepadaku, kemudian kuraih kain itu ke diriku, dan demi Allah, tak ada suatu pun yang terlupa bagiku dari apa yang telah kudengar daripadanya! Demi Allah kalau tidak kerana adanya ayat di dalam Kitabullah nescaya tidak akan kukabarkan kepada kalian sedikit jua pun! Ayat itu ialah:

“Sesungguhnya orang-orang yang menyembunyikan apa-apa yang telah kami turunkan berupa keterangan-keterangan dan petunjuk, sesudah Kami nyatakan kepada manusia di dalam Kitab mereka itulah yang dikutuk oleh Allah dan dikutuk oleh para pengutuk (Malaikat-malaikat)!”

Demikianlah Abu Hurairah RA menjelaskan rahsia kenapa hanya beliau seorang diri yang banyak mengeluarkan riwayat dari Rasulullah SAW.

Yang pertama: kerana ia meluangkan masa untuk menyertai Nabi SAW lebih banyak dari para sahabat lainnya.

Kedua, kerana beliau mempunyai daya ingatan yang kuat, yang telah diberi berkati oleh Rasulullah SAW hingga ia menjadi semakin kuat.

Ketiga, beliau menceritakannya bukan kerana ia gemar bercerita, tetapi kerana keyakinan bahawa menyebarluaskan hadis-hadis ini, merupakan tanggung jawabnya terhadap Agama dan hidupnya. Jika  tidak dilakukannya bermaksud menyembunyikan kebaikan dan haq, dan termasuk orang yang lalai yang sudah tentu akan menerima hukuman kelalaiannya!

Pada suatu hari Marwan bin Hakam ingin menguji kemampuan beliau menghafaz Hadis Nabi. Maka dipanggilnya Abu Hurairah RA dan dibawanya duduk bersamanya, lalu dimintanya untuk menyampaikan hadis-hadis dari Rasulullah SAW. Sementara itu disuruhnya penulisnya menuliskan apa yang diceritakan Abu Hurairah RA dari sebalik dinding. Setelah setahun berlalu, dipanggilnya Abu Hurairah RA kembali dan dimintanya membacakan lagi Hadis-hadis yang pernah ditanya setahun yang lalu dan telah ditulis setiausahanya.  Alangkah hebatnya apabila tiada yang terlupa oleh Abu Hurairah RA walau sepatah kata pun!

Maka Abu Hurairah pun lantas berkata, “Tidak ada seorang pun dari sahabat-sahabat Rasulullah SAW yang lebih banyak menghafal Hadis dari padaku, kecuali Abdullah bin ‘Amr bin’ Ash, kerana beliau pandai menuliskannya sedangkan aku tidak.” Imam Syafi’e mengemukakan pula pendapatnya tentang Abu Hurairah RA, “Beliau seorang yang paling banyak menghafal di antara seluruh perawi Hadis sesamanya.” Sementara Imam Bukhari pula menyatakan, “Ada lapan ratus orang atau lebih dari sahabat tabi’in dan ahli ilmu yang meriwayatkan Hadis dari Abu Hurairah RA.”

Demikianlah Abu Hurairah RA yang tidak ubah bagai suatu perpustakaan besar yang telah ditakdirkan Allah kemasyhurannya.

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) 😉

Latest posts by Irfan Khairi (see all)

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) ;)

3 thoughts on “Abu Hurairah RA. Perawi Hadis Terbesar Sepanjang Zaman (Bahagian 2)

  1. kisah hidup Abu Hurairah RA amat hebat..daya ingatannya, keakrabannya dgn Rasulullah SAW, sumbangannya terhadap kemajuan pekembangan Islam amat susah ditandingi..

Leave a Reply

Your email address will not be published.