Abu Thalhah Perisai Rasulullah S.A.W. Di Medan Perang (Bahagian 2)

[Bersambung dari “Abu Thalhah  Perisai Rasulullah S.A.W. Di Medan Perang (Bahagian 1)”]

Kemudian, Abu Bakar pun menceritakan peristiwa yang berlaku kepada Rasulullah s.a.w. ketika berada di Gua Hira’ sehingga turunnya ayat pertama. Lantas Abu bakar pun mengajak Thalhah untuk memeluk Islam. Diringkaskan cerita, selepas Abu Thalhah pula menceritakan tentang pertemuannya dengan seorang pendita  sewaktu di Bushra, lalu Abu Bakar pun tercenganglah dan kemudian Abu Bakar mengajak Thalhah untuk menemui Rasulullah s.a.w. lalu menceritakan segala apa yang berlaku. Maka di hadapan Rasulullah s.a.w. juga Abu Thalhah telah mengucap dua kalimah syahadah.

Pengislaman Abu Thalhah mendapat tentangan hebat daripada kaum keluarganya. Mereka berusaha untuk mengeluarkan Thalhah daripada Islam dengan pelbagai cara dan penyiksaan yang amat pedih. Namun demikian, disebabkan  keimanannya yang sangat kukuh dan teguh, Abu Talhah tetap tidak berganjak dengan keputusannya.

harta

“Thalhah Si Pengalir Harta,” itulah jolokkannya.

Selain daripada seorang yang hebat di medan perang, Abu Thalhah juga dikenali sebagai seorang yang dermawan. Sikapnya patut dicontohi dan diteladani oleh semua. Sepanjang keislamannya sejak dari awal beliau memeluk Islam, beliau tidak pernah memungkiri janji, berkhianat dan menipu. Sikapnya yang jujur itu menyebabkan dirinya  disenangi oleh teman-teman. Ini diakui sendiri oleh sahabatnya yang bernama Jaabir bin Abdullah. “Aku tidak pernah melihat seorang yang lebih dermawan selain daripada  Thalhah, walaupun tidak diminta. Oleh kerana itu, maka ia telah diberi gelaran “Thalhah si Dermawan,”  “Thalhah si Pengalir Harta,” Kemudian Assaid bin Zaid juga turut berkata tentang Abu Thalhah. Katanya, “Aku berkawan dengan Abu Thalhah, baik dalam perjalanan ataupun sewaktu sedang bermukim. Aku melihat tidak ada seorang pun yang lebih dermawan dari dirinya terhadap kaum muslimin. Beliau sanggup mendermakan wang, makanan dan pakaiannya,” demikianlah ujar Assaid.

Sebagai seorang pedagang yang hebat, pada suatu petang Abu Thalhah telah mendapat untung yang banyak ketika berniaga di Hadramaut. Keuntungan yang diperolehinya itu adalah kira-kira sebanyak    700 000 dirham. Hal itu telah membuatkan Abu Thalhah menjadi bimbang pada malam harinya sehingga menyebabkan beliau tidak boleh lena kerana memikirkan tentang wang yang berada ditangannya. Maka bertanyalah isterinya, mengapa beliau begitu gelisah dan adakah mereka telah membuat apa-apa kesilapan terhadapnya. Setelah diberitahu oleh Abu Thalhah akan hal yang sebenarnya, maka fahamlah si isteri lalu mencadangkan agar Abu Talhah menginfakkan wang yang dimilikinya itu kepada fakir-fakir miskin dan orang susah dalam kalangan Muhajirin dan Ansar agar dapat membantu mereka. Wang itu kemudiannya dimasukkanlah ke dalam uncang-uncang yang besar dan kecil lalu diagih-agihkannya kepada golongan-golongan yang memerlukan.

Selain daripada mengagih-agihkan wangnya, Abu Thalhah juga turut membantu seorang lelaki yang datang kepadanya untuk meminta pertolongan. Dengan rasa simpati terhadap lelaki itu, Abu Thalhah pun berkata, “Aku mempunyai sebidang tanah pemberian Usman bin Affan kepadaku. Tanah itu berharga tiga ratus ribu. Sekiranya engkau suka, ambillah tanah itu atau aku beri kepadamu wang  tiga ratus ribu dirham?” lalu, lelaki itu pun menjawab, “Biarlah aku mengambil wangnya sahaja.” Maka Abu Thalhah pun menghulurkan wang sejumlah tiga ratus ribu dirham kepada lelaki itu. Begitulah sifat terpuji dan keperibadian milik Abu Thalhah bin Ubaidillah yang juga digelar sebagai “Assyahidul hayy” iaitu yang bermaksud Syahid Yang Hidup kerana  jasa bakti dan perjuangannya yang amat besar dalam menegakkan Islam di Medan Uhud.

Abu Thalhah telah wafat pada usia 60 tahun (36 Hijrah,bersamaan 665 Masihi) dan beliau telah gugur di medan perang sebagai syahid lantaran terkena panah sewaktu peperangan “al-Jamal.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Abu Thalhah Perisai Rasulullah S.A.W. Di Medan Perang (Bahagian 2)

  1. tertarik dgn artikel ni..ada beberapa sikap Abu Talhah yg boleh kita amalkan dlm dunia bisnes:

    1. dermawan

    2. tidak pernah menipu, memungkiri janji dan khianat

    3. berani

    4. Bijak berniaga..

Leave a Reply

Your email address will not be published.