Bagaimana jurugambar perkahwinan ini mendapat JAUH LEBIH RAMAI pelanggan!

Tahun lepas 2019, salah seorang pelajar saya Andy (Nama samaran kerana tidak mahu mendedahkan strategi sebenarnya untuk mengelakkan pesaing), seorang jurugambar perkahwinan / wedding photographer menyertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Seorang yang sangat berbakat, tetapi sejak 2-3 tahun lepas, perniagaannya merundum.

Industri jurugambar perkhawinan sudah menjadi semakin kompetitif, di mana pesaing semakin ramai umpama cendawan tumbuh selepas hujan! Akibatnya, untuk mendapatkan pelanggan semakin sukar. Bukan itu sahaja, sebagai seorang profesional, perlu bersaing pula dengan jurugambar-jurugambar “baru” yang main pada harga dan meletakkan harga yang lebih rendah untuk perkhidmatan mereka.

Maklumlah, juru gambar baru mungkin masih muda-mudi yang tidak mempunyai tanggungjawab keluarga dan anak-anak. Oleh itu, meletakkan harga minima dan untung yang sikit tidak menjadi masalah. Tidak seperti Andy, yang sudah berumah tangga dan mempunyai 3 orang anak, perlu menjana pendapatan yang lebih dari perniagaannya untuk tanggungjawab keluarga!

Oleh kerana makin sukar untuk mendapat pelanggan, maka pendapatan dari perniagaannya makin menurun.

Ketika itu, Andy menyertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Di mana, saya bantunya untuk benar-benar lihat pasaran dan peluang yang ada dalam menggunakan internet dan media sosial untuk membantunya.

Langkah pertama adalah untuk ubah sedikit haluan perniagaan. Oleh kerana industri jurugambar perkahwinan sudah menjadi agak tepu dengan pesaingan harga yang tinggi, langkah pertama adalah untuk mencari pasaran yang baru. Dengan kaedah dan strategi yang saya kongsikan kepada semua pelajar saya, Andy dapat lihat “gap in the market” dalam bidang “Baby photography”. Iaitu mengambil gambar profesional bayi apabila baru sahaja dilahirkan. Dengan menggunakan skil yang sedia ada, ianya tidak menjadi masalah untuk Andy mengaplikasikan kepakaran fotografinya untuk pasaran baru ini.

Langkah seterusnya adalah untuk menghasilkan laman web profesional (juga di ajar dalam program saya) untuk mendapatkan pelanggan menghubungi Andy dan dapatkan Andy sebagai juru gambar untuk bayi pasangan yang baru dilahirkan.

Tetapi, langkah ke tiga adalah lebih penting. Iaitu cara mendapatkan prospek dan pelanggan yang lebih ramai untuk mengupah Andy sebagai jurugambar bayi. Dengan menggunakan laman web, media sosial, pemasaran email dan juga sedikit pemasaran video, Andy berjaya memperkenalkan perkhidmatannya kepada lebih ramai prospek di kawasannya iaitu sekitar Petaling Jaya.

Namun begitu, perlu menggunakan strategi dan kaedah yang betul untuk mendapatkan pelanggan atau “close the sale”. Ramai peniaga online, tidak kira produk atau perkhidmatan, masalahnya bukanlah pada “tidak pandai promosi”. Tetapi, sebenarnya adalah tidak pandai “close the sale” iaitu, mendapat belian/jualan. Dan skil penting ini juga dipelajari oleh Andy untuk memaksimakan keuntungan perniagaannya.

Tahun lepas, Andy mengalami kesukaran dalam perniagaannya “wedding photography”nya. Malah, keadaannya agak “struggle” oleh kerana pesaingan yang ramai dan harga semakin rendah untuk menampung keluarga.

Penyelesaiannya adalah, sebagai usahawan, kita perlu proaktif. Jika hanya tunggu dan lihat dan tidak buat apa, pastinya keadaan perniagaan kita akan menjadi semakin sukar. Zaman ini, jika kita hanya berdiri (atau berjalan), kita akan ketinggalan oleh mereka yang berlari. Itu hanya lah satu perumpamaan dimana terjadi pada ramai usahawan.

Kita sering menunggu, dan melakukan perkara yang sama dan mengharapkan perniagaan akan berubah dan mendapat pelanggan yang ramai. Tentunya, ini tidak akan terjadi.

Tahun lepas, Andy sukar mendapat pelanggan. Tetapi, baru-baru ini, perniagaannya sudah mula mendapat pelanggan yang ramai di pasaran yang baru dan looking forward untuk kejayaan yang lebih lagi di tahun 2020 ini!

Kisah Andy ini hanyalah satu dari beribu kisah pelajar saya sejak tahun 2005 lagi. Jika anda ingin tahu lebih lanjut mengenai program ini, klik di sini dan kita jumpa di sana!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.