Hijrah saya ke Dubai untuk perniagaan

Pertama kali di hadapan Burj Khalifa Dubai 2014!

Esok, InshaAllah saya akan berangkat ke Dubai untuk entah kali yang ke berapa. Sejak tahun lepas lagi, setiap bulan akan ke sana mengendalikan 3 perniagaan saya di sana, iaitu IK Institute of Business, syarikat software saya FLOW dan juga perkhidmatan consulting untuk perniagaan-perniagaan antarabangsa.

Cuma kali ini, perasaannya lain sedikit…

Pertama kali saya menjejakkan kaki saya di Dubai adalah pada November 2014 atas jemputan mengendalikan talk di sana khusus untuk usahawan Muslim.

Memberi talk bersama rakan saya, Peter Gould di Dubai 2014

Sememangnya saya telah mengendalikan talk di London, LA, New York, Barcelona, Paris, Korea, Japan, India dan beberapa bandaraya/negara lagi, tetapi jemputan saya di Dubai mempunyai tarikannya tersendiri.

Berkemungkinan besar pada ketika itu, UAE adalah satu-satunya negara Islam yang menjemput saya kendalikan talk di luar Malaysia.

Kali pertama melihat bandaraya baru Dubai, tersangatlah canggih dengan banggunan tertinggi dunia, Burj Khalifa tersergam di situ. Di shopping center dan lapangan terbang pula berkumandang seruan azan setiap kali masuk waktu solat. Tidak seperti negara bukan Islam lain, makan minum di Dubai adalah sangat mudah (walaupun agak mahal!). Mungkin gabungan ini juga menjadi penarik untuk saya sering ingin memulakan sesuatu di Dubai.

Menaiki Metro Dubai

Teringat saya pada tahun 2014, ketika menaiki Metro Dubai (macam LRT/MRT), saya lalui bandar-bandar Dubai yang agak terancang. Di sana, terdapat Automobile City, Sports City, Media City, Academic City, Financial Center, Knowledge Village kesemuanya dirancang rapi pembangunan.

Ketika Metro tersebut melalui billboard besar “Dubai Internet City”, ketika itu terdetik di hati saya, bahawa satu hari nanti, saya perlu mempunyai perniagaan di Dubai!

Dubai Internet City. Pusat tertumpu Microsoft, IBM, Cisco, Facebook, Google dan lain2…

Mana taknya, Internet adalah hidup saya. Sejak memulakan perniagaan Internet, tahun 2000 hingga kini, ia telah menjadi gaya hidup saya. Bak kata, kalau terputus wi-fi, memang saya akan gelisah.

Bukan sebab tiada akses Facebook atau YouTube, tetapi lebih lagi kerana perniagaan saya bergantung 100% pada Internet sejak dulu lagi.

Melihat “Dubai Internet City” dari Metro Dubai, saya hanya mampu berangan ketika itu. Bermula dengan angan-angan itu, ia umpama telah menanam benih dalam diri saya sendiri untuk berusaha ke arah itu.

Sejak pertama kali melakukan talk di sana, saya mula mendapat lagi jemputan ke Dubai. Tetapi tidak sehingga setahun kemudian, saya mendapat jemputan oleh Al Jazeera, kali ini bukan di Dubai tetapi di Qatar. Sebuah nama yang tidak asing lagi dalam media antarabangsa membuatkan saya lebih yakin bahawa ilmu yang saya miliki dalam bidang perniagaan dan Internet mempunyai permintaan yang baik di Timur Tengah.

Terpilih antara 16 Media Catalyst serata dunia bersama rakan-rakan di Al Jazeera, Qatar

Tambahan, saya mula mendapat perhatian dan lebih ramai kenalan di sana, membuatkan saya mulakan langkah saya untuk membina sesuatu di Dubai. Dalam perniagaan, pastinya “networking” itu adalah sangat penting. Memulakan sesuatu di negara orang, pastinya memerlukan sokongan sebaik yang mungkin dari kenalan yang sudah sedia ada di sana.

Secara senyap, saya telah merancang langkah saya untuk memulakan sesuatu di Dubai ketika itu. Pada awal tahun 2016, ketika itu semakin serius saya mengambil keputusan untuk memulakan Irfan Khairi Institute of Business di Dubai.

Jun 2016, IK Institute of Business, Dubai dilancarkan.

Program Irfan Khairi Institute of Business, Dubai

Alhamdulillah, perniagaan saya dan jenama saya di Malaysia telah dikenali. Antara umur saya 30 tahun hingga 40 tahun, saya banyak berusaha melahirkan ramai usahawan di Malaysia. Kini, umur saya dah memasuki 4-series (bak kata orang, life begins at 40), matlamat saya adalah untuk melahirkan lebih ramai lagi usahawan di peringkat global pula.

Dan Dubai merupakan pusat, bukan sahaja dari segi lokasi geografi tetapi juga dari segi ekonomi dan infrastruktur yang dapat membantu saya mencapai matlamat ini pula InshaAllah.

Esok InshaAllah saya akan bertolak ke Dubai sekali lagi, mungkin untuk 10-12 hari kali ini.

Tetapi kali ini perasaannya lain sedikit oleh kerana telah pasang niat sekiranya ada rezeki, akan berpindah terus ke Dubai satu hari nanti…

InshaAllah akan ke Dubai esok!

Bukan akan meninggalkan Malaysia, tetapi sekiranya saya berpusat di sana, maka lebih mudah untuk kembangkan lagi perniagaan saya di sana pula, dan sebulan sekali akan pulang ke Malaysia untuk kendalikan program-program saya di sini masih.

InshaAllah, inilah hijrah saya seterusnya dalam bidang perniagaan. Mudahan dipermudahkan satu hari nanti!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Hijrah saya ke Dubai untuk perniagaan

Leave a Reply

Your email address will not be published.