Semua masalah pastinya ada penyelesaiannya…

Sebagai manusia, kita tidak dapat lari dari masalah. Ada masalah yang kecil, ada juga masalah yang besar. Setahun, mungkin sekali atau dua kali kita akan menemui krisis yang sangat hebat!

Inilah lumrahnya manusia.

Apabila menemui masalah…

Apabila menemui masalah, tentunya kita akan rasa down dan tertekan. Lagi besar masalah yang melanda, lagi besar bebanan dan tekanan yang akan di rasa.

Ada yang sehingga merasakan diri tak berdaya dan ingin putus asa.

Fasa ini adalah kebiasaan. Kita tidak dapat lari dari perasaan sedih, marah, tertekan apabila dilanda masalah.

Terima keadaan ini dengan rasa terbuka oleh kerana waktu ini juga akan memberi tekanan kepada kita untuk bersedia mencari penyelesaiannya!

Banyak kisah yang kita sering dengar apabila seseorang itu mempunyai masalah kewangan, tekanan yang dirasai membuatkan mereka mencari ikhtar untuk keluar dari tekanan tersebut!

Mencari penyelesaian…

Tidak kira apa sahaja masalah yang anda lalui, pastinya ada penyelesaian. Pasti juga terdapat orang lain yang melalui masalah yang serupa sebelum ini. Apa yang mereka lakukan?

Muhasabah diri sendiri. Mengapa anda terjerat dalam masalah tersebut? Pastinya ada sebab dan mungkin salah diri sendiri juga. Untuk mencari penyelesaian, jangan terlalu fikirkan masalah, namun, perlu tahu mengapa dan dari mana masalah itu berpunca supaya kita dapat perbaikinya.

Apabila menilai diri sendiri, fikirkan cara-cara untuk perbaiki diri dan keadaan supaya dapat mencari penyelesaian. Ambil langkah demi langkah.

Masalah yang kecil, pastinya mudah untuk diselesaikan. Masalah yang lebih besar, tentunya memerlukan lebih banyak masa dan usaha untuk diselesaikan.

Mungkin penyelesaian adalah berperingkat, sikit demi sedikit. Ianya tidak mengapa, yang penting adalah progres yang dilakukan dan tindakan yang dilakukan.

Luangkan masa untuk kosongkan kepada, berjalan di taman, di tempat yang sunyi, atau di mana sahaja untuk mencari ketenangan. Waktu inilah ilham akan datang untuk menyelesaikan masalah!

Ilham tanpa ikhtiar tidak berguna…

Mendapat ilham sesuatu penyelesaian hanyalah langkah pertama. Ianya perlu disusuli dengan ikhtiar.

Usaha dan ambil tindakan untuk menyelesaikan masalah itu. Masalah tidak akan selesai tanpa tindakan yang diambil. Tunggu dan lihat mungkin akan menjadikan keadaan lebih teruk.

Untuk mengubah keadaan, kita perlu mengubah diri kita sendiri terlebih dahulu. Dan perubahan pertama yang perlu dilakukan adalah take action!

Seperti kisah yang sering kita dengar, apabila seseorang yang melanda masalah kewangan, dirinya berusaha mencari idea untuk mulakan perniagaan. Namun apakah cara yang terbaik memulakan sesuatu perniagaan?

Jawapannya adalah “BERMULA”.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) 😉

Latest posts by Irfan Khairi (see all)

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.