Zubair Al-Awwam – Menggadaikan Segala Harta Benda Demi Islam (Bahagian 1)

Dengan kekuatan jasmaniah dan rohaniah serta keteguhan iman yang dimilikinya, Zubair Al-Awwam bin Al-Khuwailid bin Al-Qurasyi Al-Asadi atau juga lebih dikenali dengan nama Abu Abdillah atau juga dipanggil sebagai “Hawari Rasulullah s.a.w.” yang bermaksud (Sahabat setia nabi) Zubair Al-Awwam sanggup berjuang dan berkorban apa sahaja demi Islam addin yang syumul, walau terpaksa bergadai harta dan nyawa sekalipun. Itulah yang menyebabkan baginda Rasulullah s.a.w. amat menyayangi beliau yang juga seorang sahabat yang sering merindukan untuk mati syahid.

Ketika berusia 15 tahun, Zubair Al-Awwam telah berjaya memeluk Islam setelah diberi taufik dan inayah oleh Allah SWT kepadanya, kala usia meningkat remaja. Beliau adalah antara tujuh orang yang terawal mendapat petunjuk dari Allah SWT dan juga merupakan bakal tetangga nabi sewaktu di syurga kelak. Alangkah bertuahnya seorang insan bernama Zubair Al-Awwam, kerana bakal menemani Rasulullah s.a.w. di dalam syurga Allah SWT Azzawajalla nanti, antara 10 sahabat yang telah dijamin syurga oleh Allah SWT. Namun demikian, bukanlah sesuatu yang  mudah untuk beliau sampai ke tahap itu, meskipun telah dijamin syurga untuknya.

gadai harta benda demi islam

Perjuangan dan pengorbanan beliau berjihad fisabilillah mempertahankan Islam tercinta, begitu hebat dan mencabar. Jihadnya begitu besar dalam sejarah peperangan yang berlaku di zaman Rasulullah s.a.w. dan ketokohan Zubair Al-Awwam sebagai salah seorang pahlawan Islam yang terbilang dan terkenal dengan keberaniannya bermain pedang, memang amat-amat dikagumi. Beliau juga dikatakan sangat hebat dalam menunggang kuda.

Keturunan Bangsawan yang disanjung tinggi.

Insan yang mulia, sudah pasti datangnya dari keturunan yang baik. Demikian juga dengan  sahabat nabi yang bernama Zubair Al-Awwam ini. Beliau adalah sepupu kepada junjungan mulia kita Rasulullah s.a.w. dari sebelah datuknya, iaitu anak kepada Safiyah binti Abdul Muthalib.

Semasa kecilnya, Zubair Al-Awwam telah diasuh dan dididik dengan begitu tegas oleh ibunya Safiyah, yang amat menginginkan anaknya menjadi seorang pemberani sepertinya. Zubair sentiasa dipaksa untuk belajar dan bekerja keras supaya nanti menjadi seorang  insan yang kuat dan gagah apabila telah dewasa.

Di dalam hal ini, Safiyah sering memukul anaknya Zubair untuk mendidiknya agar menjadi seorang yang berguna, dan turut dinyatakan juga bahawa Safiyah seolah-olah kelihatan begitu zalim dan kejam dalam mengasuh dan mendidik Zubair  Al-Awwam sewaktu  kecilnya.  Namun,  tindakan tersebut terpaksa dilakukan oleh Safiyah bukanlah kerana beliau benci atau tidak sayangkan anaknya Zubair sebaliknya, beliau mahukan Zubair menjadi seorang yang bijaksana. Barangkali  kerana cara didikan yang diterimanya itu jugalah, menyebabkan  sikap peribadi Zubair  terbentuk  dan terasuh  dengan sempurna sebagai seorang  lelaki yang perkasa dan berani serta senantiasa kuat menempuh cabaran.

Hebat bukan? Bayangkan tusukan mata-mata pedang yang tajam menikam dan memenuhi seluruh tubuh Zubair Al-Awwam, cuma Allah SWT sahaja yang mengetahui betapa kuatnya jiwa beliau dalam menegakkan Islam tercinta sehingga sanggup melepaskan nyawanya serta mengorbankan jasadnya  di hujung pedang. Masya-Allah! Betapa kentalnya keimanan Zubair-Al-Awwam. Sekental hati ibu yang telah membesarkannya.

Oleh itu didikan dan disiplin amat penting dalam mengasuh  anak-anak agar menjadi insan yang mulia dan berguna apabila dewasa kelak, sebagaimana yang dilakukan kepada Zubair Al-Awwam. Itulah contoh yang dapat kita lihat.

[Bersambung di “Zubair Al-Awwam – Menggadaikan Segala Harta Benda Demi Islam (Bahagian 2)”]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.