Angin yang sama kita layari

Pernah dengar tak istilah ini:

The same wind blows on all of us… it’s how we set our sail (Angin yang sama meniup kita semua… apa yang membezakan adalah bagaimana kita melayarinya)

Sekiranya anda memahami istilah ini, anda memahami istilah sebenar kejayaan. Apa yang membezakan mereka yang berjaya dan mereka yang tidak berjaya? Kesemuanya adalah keputusan pada diri sendiri.

  • Anda bertanggungjawab atas hidup anda sendiri dan anda tidak boleh mengubahkan diri anda selagi anda menerima tanggungjawab itu.
  • Anda juga bertanggungjawab dengan siapa atau apa yang mendekati minda anda. Mendekati orang yang salah atau kumpulan yang salah boleh berjangkit! πŸ™‚

Kadang kala ianya berat, tetapi ianya adalah tanggungjawab anda πŸ˜‰

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

20 thoughts on “Angin yang sama kita layari

  1. mmg btl tu ,,,
    hidup kita mmg bergantung dengan diri sendiri..
    takde orang boleh ubah hidup kita selain diri kita..

    han

  2. That’s right…We need to take RESPONSIBILITY of ourselves.

    If we blame others, we will lose the “power”, the “control” to bring life to the level that we expect πŸ™‚

  3. Kita lah yang menentukan perjalanan hidup kita. Jalan mana yang kita pilih. Dan kita lah yang bertanggungjawab atas apa yang kita pilih.

    Dalam kehidupan kita seharian, masa yang diberi semuanya sama. 24 jam sehari, tidak ada orang yang mendapat lebih, atau tidak ada orang yang mendapat kurang. Semuanya mempunyai 24 jam sehari.

    Tetapi bagaimana kita memanfaatkan masa yang diperuntukan kepada kita adalah bergantung kepada kita sendiri. Adakah kita menggunakannya kepada benda-benda yang memberi manfaat/faedah ataupun banyak membazirkan masa kepada benda-benda yang merugikan?
    Kita sendiri yang mencorakkan hidup kita.

  4. Ò€Apa yang anda simpan untuk diri sendiri,anda akan kehilangannya; apa yang anda kongsikan maka ianya akan tersimpan untuk selamanyaÒ€ πŸ™‚

    Dunia ini bulat, semua dapat 24jam sehari, semua menghirup udara yang sama tetapi untuk berjaya anda perlu selesaikan tanggungjawab sosial anda dahulu sebelum anda dapat menikmati keinginan anda, berikan dahulu kepada orang lain. Berkorban dahulu. πŸ˜‰

    Ini merupakan tanggungjawab pertama yang kita perlu selesaikan dahulu sebelum mengambil tanggungjawab kepada perkara-perkara lain.

    Hisham;
    “Tanggungjawab sebagai khalifah di muka bumi” πŸ˜€

  5. Betul tu …

    memang kejayan tu bergantung pade diri sendiri..

    tapi, saye masih tertanye-tanye, kenape masih ramai rakyat Malaysia terutamanya melayu masih tidak memahami konsep ini. Bagaimane ye kite nak tanamkan konsep ni pade orang2 melayu kite?

  6. opps…nak tambah skit lagi…

    memang kejayaan tu bergantung pade diri sendiri, tapi ketentuanye dibuat oleh yang di-atas, Allah SWT…

    pade saye takde sesuatu yang berlaku secara kebetulan, tersepak batu pun diatas percaturan-NYA. Cume kite perlu berusaha dan berdoa, kerana keduanye ialah senjata ampuh untuk kite berjaya…tetapkan matlamat dan usahakan bersungguh2…

  7. Semua org dapat masa 24 jam sehari dan menghirup udara yg sama di muka bumi. Tapi harus diingat juga yg ada org yg kurang bernasib baik dalam mengharungi kehidupan. Contohnya kalau nak dibandingkan si miskin dan si kaya, dah tentulah si kaya mendapat lebih banyak peluang utk berjaya. Mereka ada duit yg banyak utk menimba ilmu, ada kabel yg baik utk meluaskan empayar perniagaan dan sbagainya.

    So, di situlah perlunya si kaya ni utk membantu si miskin utk merapatkan jurang perbezaan di antara 2 golongan ini. Bak kata Hisham tadi, jalankan tanggungjawab kita utk membantu yg lain patut didahulukan dan tdk dilupakan.

    Tapi, si miskin masih boleh berjaya asalkan mereka tekad mengambil keputusan utk menggapai kejayaan. W’pun jalannnya mungkin lebih sukar dan berliku-liku bg mereka, itu semua akan semakin menjadikan mereka lebih kuat mengharungi dugaan dan lebih menghargai kejayaan yg bakal dikecapi suatu hari nanti. Wallahua’lam…

  8. Irfan….sya bru shaja mlayari lman web tntg rhsia perniagaan internet n sya berminat untuk mnjd jtwan sperti irfan n setelah mmbaca komen2 sya percya dgn anda…bolehkah anda membantu sya untuk memulakan perniagaan ine krna sya xnak dah myusahkan fmly sya dgn yuran pengajian yang tgi n mhal..terima kasih.

  9. Wow Irfan,
    satu perenungan yang baik.memang benar kata-kata itu, kita bertanggungjawab ke atas diri kita sendiri. dan utk melayari bahtera hidup ini sebaik-baiknya biar berilmu.
    dr,izinkan saya terbalikkan kata-kata itu;
    we have set our sail…but the wind never blows (bahtera sudah dilayari, tetapi angin tidak bertiup…)
    saya rasa ilmu juga jalan keluar…

  10. Assalamualaikum

    Demi masa.Sesungguhnya manusia di dalam kerugian.Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh,dan berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran.

    Al-‘ashr:surah 103
    Diwahyukan di Mekah

  11. “Anda juga bertanggungjawab dengan siapa atau apa yang mendekati minda anda. Mendekati orang yang salah atau kumpulan yang salah boleh berjangkit!”

    bagaimana pula dengan manusia yang suka menghakimi hidup orang lain, termasuk dalam kumpulan yg salah juga ke? πŸ™‚

    Saya perhatikan, antara sebab orang yang GAGAL adalah mudah terpengaruh dengan manusia yg suka menghakimi hidup orang lain.

    Seterusnya, bagaimana cara nak memilih orang yg benar-benar boleh memberikan kita nasihat yg ikhlas, sebaliknya bukan ‘menghancurkan’. Ada tip tak? πŸ™‚

    Thanks

  12. Memang semua perkara yang berlaku pada diri kita samaada kejayaan atau kegagalan bergantung pada diri kita.Setkan minda untuk memimikirkan kejayaan .Pasti kita akan berjaya

    “Lebih adil, lebih sukses”

  13. Kapal layar ada sedia d atas lautan yg bergelombang & angin pun sentiasa bertiup….ttp tanpa ilmu kita pasti akan gagal.

    Yg terbaik dtg yg Maha Esa & kegagalan adalah diri kita sendiri….maka itu kita harus bertanggungjawab utk menimba ilmu yg baik bagi diri kita & seluruh ummah.

    Jgn sekadar berpeluk tubuh, berdiam kaku & membisu, bangkit lah utk memperbaiki & mengubah corak kehidupan kita menjadi lebih baik dari masa2 yg lalu.

  14. I quote words from friend of mine to be share with all of you.

    IT IS UP TO YOU

    One of the first things successful people realize is the old adage, “if it is to be, it is up to me.” That is, for you, the fact that your success and your course is up to you. This doesn’t mean that you do it all alone. It simply means that you take responsibility for your life and your career.

    Too many people today look at opportunity and figure it is up to someone else to make sure they get it. They look at financial security and hope that the government will make sure they live safely in retirement or in case of disability. They wait and wait, figuring that it is up to someone else. And then the wait is over, and it is too late to do anything. Their life is over and they are filled with regret.

    This isn’t true for you however. You know that you must take responsibility for your life. It is up to you.

    The fact is that nobody else is going to do it for you, you must do it yourself.

    Now, some people may say, “Mark, that’s a lot of responsibility.” Friends, that is the best news you can ever hear. You get to choose your life. Hundreds of millions of people all around this world would give anything to live in the situation you do just for the chance to have the opportunity to take control of their destiny. “It is up to you” is a great blessing!

    Here’s why:

    1. You get to chart your own destiny. Maybe you want to start a small business and stay there. That’s great because you can choose that. Maybe you want to create a small chain of stores. Maybe you want to have a net worth of $100 million. That’s okay too. The idea is that you get to choose. You can do whatever you like. Different people have different eams and they should live them accordingly.

    2. You can reap what you sow. Sleep in and go to work late and reap the return. Or get up early and outwork the others and earn a greater return. Place your capital at risk and earn a return or place it at greater risk and perhaps reap a greater return. You decide what you will sow and thus what you will reap.

    3. No one else can stop you from getting your eam. Yes, there will always be things that come up and people who may not like what you are doing, but you can just move on and chart your own course. There is great freedom in that.

    4. You experience the joy of self-determination. There is no greater pride than knowing you set your mind on something and accomplished it. Those who live with a victim mentality never get to experience the joy of accomplishment because they are always waiting for someone else to come to the rescue. Those who take responsibility get to live the joy of seeing a job well done.

    Let me ask you a question: Where will you be in 5 years? 10 years? Or 25 years? Do you know? DO you have an idea? Have you ever eamed about it or set a goal for it? Are you willing to take responsibility and recognize that, “It is up to you?”

    You will be wherever you decide to be in those timeframes. You decide. It is up to you.

    And that is very exciting!

    Regards Sharifah Azran Alam

  15. Lagi satu qoute:
    We cannot change the direction of the wind, but we can adjust our sails.

    Oleh itu setiap usaha kita mesti dilengkapi dengan cara dan jalan terbaik untuk mencapai ke destinasi yang dituju.

    Terima kasih atas nasihat2

  16. irfan, lepas ni boleh bagi tips atau steps cara-cara memasarkan buku tulisan sendiri tak? Mula dari penjenamaan buku, cetakan, pemasaran dan rundingan bagi pembahagian komisen buku.

  17. Thanks you are my inspiration, and always have been. I’ve come a long to be who I am today, and a part of me will always be thankful to you.

    Oh yeah guys, I’ve met Irfan Khairi in person, and he’s such a nice guy. Jangan jeles eh.. hehe. Wonder if still remembers me?

    Regards,
    Najmi Yusoff
    http://www.najmiyusoff.com
    Internet Marketer – Traffic Broker – Graphic Designer

  18. Doc sekadar menambah masukan terdahulu…
    walau apa pun situasi yang kita hadapi,
    kita masih ada kuasa memilih,
    maju,mundur,berhenti,berfikir,belajar…
    kita yang pilih.
    we got the power to choose…

    salam
    PS: menanti tip seterusnya dari irfan

Leave a Reply

Your email address will not be published.