cara yakin diri

2 Cara tingkatkan keyakinan diri

Tidak dinafikan lagi, salah satu kunci kejayaan adalah perlu mempunyai keyakinan diri. Malah, dalam mana-mana buku motivasi, atau ceramah motivasi, sering ditekankan tentang keyakinan diri. Kalau tiada keyakinan diri, maka, langkah permulaan dalam mencapai kejayaan pun akan jadi sukar.

2carayakin

Keyakinan diri termasuk juga, tidak yakin bercakap dihadapan orang ramai (salah satu yang top), tidak yakin nak mulakan perniagaan, tidak yakin membuat jualan, dan macam-macam lagi isu keyakinan diri.

Berikut adalah 3 cara untuk meningkatkan keyakinan diri dengan pantas.

1. Ubah suara dalam diri sendiri

Seringkali tidak yakin dengan diri sendiri berpunca dari suara yang terkandung di dalam diri sendiri. Suara-suara di dalam kepala dipenuhi dengan kata-kata negatif seperti “takut”, “sukar”, “tidak boleh”, “gagal”, “susah”, “masalah”, “risau” dan banyak lagi.

Apabila kita sering fikirkan perkara-perkara yang negatif dalam kepala kita maka, lama kelamaan, ia akan menjadi sebahagian daripada diri kita sendiri dan keyakinan diri akan terganggu.

Namun, mengubahkkan suara dalaman diri sendiri boleh dilakukan dengan cara berdialog dengan diri sendiri melalui kata-kata positif sahaja.

Setiap kali terfikir sesuatu yang negatif, ubahkannya dalam fikiran anda. Takut menjadi berani, sukar menjadi mudah, tidak boleh menjadi boleh, gagal menjadi berjaya, susah menjadi senang, masalah menjadi penyelesaian, risau menjadi tenang dan sebagainya.

Setiap kali terfikir perkataan negatif, cari lawannya dan sering gunakan yang positif sahaja dalam minda. Tidak lama nanti, anda juga akan sering menjadi positif dan mendapat keyakinan dalaman diri.

Juga perlu ingat, suara dalaman diri sendiri adalah 100% pilihan dan tanggungjawab diri sendiri untuk diubah.

2. Ubah persekitaran di luar

Wujudnya kata-kata negatif ini sebenarnya berpunca dari luaran, mungkin pengalaman sekeliling, atau kata-kata orang lain, dan mungkin juga pengalaman diri sendiri sebelum ini.

Memang betul, adakalanya sukar untuk kita mengubah persekitaran kita. Mungkin kenalan dan keluarga sedia ada tidak memberi sokongan kepada diri kita, membuatkan diri terasa kurang yakin. Begitu juga dengan berita atau masalah lain yang dihadapi pastinya juga akan memberi impak pada keyakinan diri.

Walaupun ada perkara yang tidak dapat diubah secara luaran (tidak seperti suara dalaman diri yang sememangnya boleh diubah), sekurang-kurangnya tanggungjawab kita juga adalah untuk mengurangkan gangguan negatif luaran sebaik mungkin.

Sekiranya kenalan atau ahli keluarga tidak memberi sokongan pada matlamat yang kita hajati, tidak perlu berkongsi matlamat atau usaha tersebut dengan mereka. Sekiraya berita-berita di akhbar dan TV membuatkan kita rasa sedih atau marah, kurangkan membaca-berita-berita tersebut.

Sekiranya berita itu datangnya dari Facebook sendiri, anda boleh menapis page-page yang memberi kesan negatif kepada diri anda dengan cara unfollow. Juga, sekiranya terdapat masalah-masalah lain yang menganggu kita, secara berperingkat cari penyelesaiannya. Apa sahaja masalah pasti ada cara penyelesaian.

Mungkin sukar, tetapi perlu cuba sedaya upaya untuk jauhkan daripada perkara-perkara yang memberi kesan negatif pada diri sendiri.

Untuk mencapai kejayaan, keyakinan diri adalah amat penting. Dengan dua langkah di atas, anda juga boleh mengubah diri untuk lebih yakin pada apa sahaja matlamat dan usaha yang anda tujukan.

*Ramai yang telah mula menjalankan perniagaan melalui Internet. Dari perasaan tidak yakin, hingga boleh menjana pendapatan tambahan melalui Internet. Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial, bukan sahaja menunjukkan teknik dan strategi memulakan perniagaan dan menjana pendapatan melalui Internet.

Tetapi juga membantu dari segi membina keyakinan usahawan dalam memulakan dan mengembangkan perniagaan sendiri melalui komuniti usahawan-usahawan online yang sama-sama ingin mencapai matlamat yang sama.

girls

Pengambilan terbaru kini dibuka tidak lama sahaja lagi dan tempat semakin dipenuhi. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

6 thoughts on “2 Cara tingkatkan keyakinan diri

  1. sy sufi..sy sblum ni kerja di singapura..3 bulan llepas sy benti keje n buat bisnes online..tp sy gagal smpai ke hari ini..sbb kn bnyk masalah n xdpt nk fokus dlm bisnes ni..da down sgt skrg..sy baru masok islam..sblum ni kristian..so smua yg rapat dgn sy sblum ni smua da mula benci sy..xdpt sokongan dri sape2 buatkn sy hilang keyakinan diri..sy perlukn guide tok kmbli aktif mcm dulu..

  2. Sabar ya Sufi, terus cari orang yg boleh membimbing Sufi.. Semoga segalanya Dipermudahkan oleh Allah..

  3. Since Sufi baru revert ke Islam, boleh Cuba hubungi Hidayah Center, Johor Bahru untuk dapatkan bantuan dalam usaha stabilkan kehidupan selanjutnya. Tksh.

  4. saya sarankan sufi join kelas ik. takpun boleh follow youtube atau blog ik utk dapat idea. saya doakan sufi berjaya aminn

  5. saya mmpunyai msalah apabila brkomunikasi dgn org mudah gugup.prcakapan mnjadi tidak lancar.. harap bantu..

Leave a Reply

Your email address will not be published.