5 Tip perniagaan 2009 (ketika ekonomi down)

Ramai yang tanya, apakah tip-tip panas (hot tip!) untuk perniagaan sempena tahun 2009 ni…

Here’s 5 tips from me:

  • Target “baby boomers” mereka yang ramainya tidak effected dengan economy meltdown. Mereka adalah dalam lingkungan umur 50+
  • Target produk “affordable” dan bukan “luxury”. Sesuatu yang mampu dibeli dan bukan sesuatu yang untuk kemewahan.
  • Mulakan perniagaan yang berkos rendah – kos permulaan dan overhead rendah. The best is Soho (small offcie, home office) seperti perniagaan Internet atau pun perniagaan perkhidmatan.
  • Produk kesihatan (health & wellness) akan berada dalam permintaan tak kira ekonomi jatuh/naik
  • Produk-produk organik juga antara trend baru perniagaan yang akan boom πŸ™‚

Yang penting, dalam perniagaan, usahawan perlu kreatif supaya dapat mengubah approach perniagaan supaya dapat sustain tak kira ekonomi turun/naik.

Ubahkan pendekatan dengan cara menambahkan produk untuk target market baru, ubah cara promosi untuk mencapai pelanggan baru, ubah mesej perniagaan untuk mencapai pasaran yang baru.

All the best dalam perniagaan 2009!

ps: Seminar perniagaan Workshop Jutawan Internet.Β Klik di sini sekiranya berminat.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

52 thoughts on “5 Tip perniagaan 2009 (ketika ekonomi down)

  1. Hypermarket jadi tumpuan.

    Bila ekonomi meleset, semua nak jimat. Lebih baik beli barang di tempat yang lebih murah.

    Hypermarket menyediakan segala barang yang Ò€affordableÒ€ untuk pengguna macam kita.

  2. Salam.

    Betul tu Irfan. “KREATIF” dalam menjalankan perniagaan. Dalam persediaan menghadapi kemelesetan ekonomi tahun 2009 ni, saya rujuk semula pada ebook 101 Cara Promosi dari Irfan. Cuba pula kaedah yang lain.

    Terima kasih Irfan, kerana buku ebook tersebut banyak membantu…

  3. Salam semua. Bagi ibu yg bekerja dirumah sepenuh masa, boleh ambil kesempatan ekonomi skg untuk membantu suami menambah pendapatan dengan mengasuh kanak-kanak dirumah. Sambil tu boleh cuba jalankan internet business. Jika anak sendiri dah agak dewasa dan boleh uruskan diri, boleh ambil peluang sediakan transport kesekolah pula. Bisnes ni walau nampak kecil, tapi ada yang telah terbukti berjaya. Yang penting, usaha berterusan perlu ada. Selamat berusaha.

  4. Ya, IK!

    Untuk berjaya sepanjang mengusahakan perniagaan adalah dengan sentiasa mengubah strategi agar matlamat yang kita sasarkan bersesuaian dengan situasi semasa..

    Salam kekayaan

    THINKERICH

  5. alhamdulillah.
    im on the right track!
    saya sedang menjalankan perniagaan produk kesihatan.
    to be exact,supplementary organic food.

    online biz ada juga, click on my name to find out.

    Cheerio!

  6. Terima kasih di atas tip kali ini…
    Ramai yg perlukan tip-tip & bimbingan dlm mengharungi kemelut ekonomi masa ini…
    Jika ada lagi tip berkaitan silalah kongsi lagi! πŸ™‚

  7. Saya rasa perniagaan perkhidmatan adalah yang paling sesuai untuk tahun 2009 dan mudah untuk mendapatkan pelanggan πŸ˜€

    Jalankan perniagaan yang menjana “recurring income” seperti “membership website” yang memberi perkhidmatan dan support (online 7/24) terutama dalam education ataupun training.

    Jika anda seorang guru, cuba jalankan tuition online πŸ˜‰

    Hisham;
    TQ πŸ™‚

  8. Bercakap mengenai SoHo, saya ada menjual panduan dan bimbingan kepada mereka yang berminat untuk menceburi bidang ini. Sila klik nama saya untuk ke lelaman tersebut. πŸ™‚

  9. Tips yang berguna untuk pengunjung setia blog IK… Moga tahun 2009 lebih sarat dengan info yang menarik dan teruskan perjuangan mu IK.

    Ikhlas,

    Betulkan yang biasa dan biasakan yang betul.

  10. Salam,

    Great! Tip yang mantap dan padat. Sememangnya kita harus menggunakan alternatif lain dalam mengharungi kegawatan ekonomi. Sama ada didalam perniagaan mahupun personal life. Dont give up. Setiap yang berlaku ada hikmahnya.

  11. Pada saya, walau bagaimana pun keadaan ekonomi, samada naik atau turun, bergantung kepada diri usahawan atau individu itu sendiri. kita tidak boleh mengawal ekonomi tetapi kita boleh tingkatkan diri menjadi lebih baik di mata para pelanggan dengan memberi perkhidmatan terbaik.

  12. Pelanggan akan lebih berkita dan cermat dengan wang yang ada dan di sinilah kreativiti dan inovasi memainkan peranan utama.

    Saya setuju dengan IK senarai bisnes yang berpotensi untuk dibuat semasa keadaan ekonomi sekarang. Saya juga cadangkan lebih kepada bisnes menawarkan perkhidmatan sebab tak perlu kos inventori yang tinggi.

  13. Salam IK dan rakan2.

    Saya dalam bisnes SOHO sekarang. Saya telah buat ruang bilik yang lain untuk dijadikan ofis mini πŸ™‚

  14. Bagaimana jika dengan online program yang lain contohnya bidvertiser, google adsense atau pun forex. Macam mana kita nak target pengunjung supaya ramai datang ke web kita.

  15. Terima kasih IK. info anda selalu mantap. Kita kena sentiasa kreatif, saya hanya seorang suri, tetapi saya tetap buat bisnes kecil-kecilan, walaupun untung sedikit income tetap masuk

  16. Skang baru ramai dah beralih kepada ebiz….satu perkembangan yg baik disaat negara mula mengalami kegawatan ekonomi

  17. emm cari biz yg dpt demand sepanjang masa tak kira musim gawat atau tidak orang tetap memerlukannya tapi bagi sy info bussiness masih boleh jalan…..

  18. Walaucm mn pun, disebabkan ekonomi down, ramai dah celik dengan potensi perniagaan INternet. Satu perkembangan yang baik sebenarnya

  19. THanks , satu tips yang menarik..

    Saya menjalankn perniagaan warung makan pada sebelah malam , memang target market saya golongan tua , selain golongan muda (sebab berhampiran pusat tuisyen dan CC)

    Apa yang saya perhatikan makanan ringsn berharga RM1.00 ke bawah menjadi pilihan , iaitu nasi lemak dan roti canai.

    SEkarang sedang merancang menyediakan nasi bubur yang berharga RM1.oo juga ..

    Any idea?

  20. Thanks Irfan for the tips. Alhamdulillah, I’m on the right track as well… Dah 2 tahun memulakan bisnes internet from my home office, bisnes ni dah semakin matang. Produk MotivasiHaji.com insyaAllah akn terus ada demand sbb tiap tahun mesti ada yg nak pegi haji, w’pun umrah mungkin kurang dlm keadaan ekonomi yg kurang baik ni.Apa pun,buku is non-perishable good, so tak risau sangat la…

    Bg yg blm nulakan bisnes internet tu, jadikn time gawat mcm ni sbg permulaan utk memulakannya sbb kita payah nk buat bila dlm zon selesa. Dl keadaan terdesak br kita akan berani lakukan benda2 baru. Apa pun… all the best!

  21. Ya setuju!

    Ambil side yang positif. Didalam keadaan yang tak menentu ini sepatutnya tak perlu menggelabah. Instead, fikirkan jalan bagaimana untuk menambah pendapatan, dan bukannya mengurangkan perbelanjaan (sampai pasang lilin). Yang penting mana satu yang kita fokus : penambahan pendapatan atau penjimatan? Pilih!

    Thanks Irfan for adding me to your facebook friend list!

  22. waktu ekonomi gawat, ramai peniaga muncul, setiap peniaga baru mempunyai matlamat berbeza, berpandu kepada desakan hidup masing-masing. ada yang bertujuan nak duit untuk cover kos hidup, ada yang bertujuan mengembangkan perniagaan

  23. ekonomi slow down..kite x perlu slow down…gune lah tip2 yg di berikan oleh IK ini…cool yaaa…:D

    REGARDS,
    -Muzri a.k.a Muyie –
    Kamrie Corporation
    +6012-6656874
    add me @
    YM:- nameless_oilux
    Skype : Muzri

  24. assalammualaikum..
    jutaan terima kasih kerana telah sudi dtg ke kk sabah untuk menabur ilmu kepada kami di sini… saya amat bersyukur pada Allah SWT.. tercapai juga hajat saya ikut seminar IK yang selama ini saya amat teringin sangat nak datang… Memang sangat HEBAT!!!.. paling penting yang SUSAH telah Menjadi MUDAH… yang MUDAH akan jadi KAYA..yang KAYA akan jadi JUTAWAN..insyaallah..

    semoga Allah akan terus memberi kesihatan, kesejahteraan, perlindungan, rahmat dan hidayah kpd IK.. agar dapat menolong ramai hamba Allah terutama yg terbelenggu oleh arus kemiskinan… agar nampak jalan mudah untuk mencari rezeki yang halal…

    kakak teramat berpuas hati dengan perhhidmatan dan bimbingan dr…

    selamat berjuang..

  25. salam…
    nak minta IK beri tips macam mana nak berjya dlm biznez unit amanah dan insurans.
    mcm ner nk dpt prospek yg sesuai, lgpun sy kerja kerajaan. so, xbanyak masa free kecuali sabtu n ahad jer..

    selamt berjaya kpd semua usahawan…

  26. Terima kasih diatas tip2 itu.Saya ada biz education,eLlearning,Saya agak malu dan gugup bila nak kasi flayer,macanmana nak atasi tu,Tolong kasi tip sedikit.

  27. very nice tips IK.. ia satu strategi yang boleh dipraktikkan.. perlu juga perancangan rapi utk menjayakan bisnes ini tidak kira di masa ekonomi jatuh mahupun naik..

Leave a Reply

Your email address will not be published.