Abdul Rahman Bin Auf Tangisi Kekayaan Duniawi (Bahagian 1)

Abdul Rahman Bin Auf adalah salah seorang sahabat Rasulullah yang akrab dan kaya-raya. Beliau adalah seorang pemuda Quraisy di kota Mekah yang ketika itu penuh dengan bermacam-macam kemaksiatan jahiliah seperti penyembahan berhala mahupun kejahatan-kejahatan lainnya. Namun demikian Abdul Rahman terhindar dari pelbagai kejahatan yang berleluasa.

Nama asal Abdul Rahman sebelum beliau memeluk Islam ialah Abdul Ka’abah, tetapi setelah memeluk Islam beliau menukar namanya kepada Abdul Rahman. Abdul Rahman Bin Auf telah memeluk Islam sebelum Rasulullah s.a.w  memasuki Darul Arqam lagi.

Adalah diriwayatkan, ibu kepada Abdul Rahman Bin Auf sesudah mengetahui beliau memeluk Islam, telah berkata kepada anaknya,

“Aku akan berjemur di panas matahari yang terik di waktu siang dan di waktu malam yang sejuk, aku akan bermalam di ruang lapang, hinggalah engkau mengaku akan kembali semula kepada agama nenek moyangmu!”

Demikian ibunya mengugut. Namun, Abdul Rahman Bin Auf tetap nekad  untuk memeluk agama Islam yang syumul. Seterusnya, beliau sebagai seorang sahabat Rasulullah yang akrab, Abdul Rahman mempunyai satu keistimewaan yang khas iaitu berjuang untuk menegakkan agama Allah bukan saja dengan pedangnya bahkan dengan harta dan kekayaannya juga. Beliaulah antara para sahabat yang banyak sekali mengorbankan kekayaannya untuk memperjuangkan kepentingan Islam.

Bukan itu sahaja, beliau adalah antara orang yang terkaya pada ketika itu, ini kerana beliau bijak berniaga. Antara pendekatan yang beliau ambil sewaktu berniaga ialah :

  • Pengurusan ekonomi berasaskan kebajikan

Pengurusan ekonomi

Kejayaan gemilang yang dicapai oleh Abdul Rahman bin Auf, tidak menjadikan beliau lupa daratan dan menyeleweng dari Manhaj Rabbani. Sebaliknya beliau menangani kekayaannya dengan menabur bakti kepada agama, perjuangan dan ummah.

Dikeluarkan oleh Abu Nuaim di dalam kitab Al Hilyah daripada Az Zuhri katanya :

“Abdul Rahman bin Auf telah bersedekah di zaman Rasulullah saw. Setengah dari hartanya yang berjumlah Empat Ribu Dirham kemudian beliau mengorbankan 40 Ribu Dirham, 500 kuda di jalan Allah SWT. diikuti pula 1500 ekor unta di jalan Allah SWT. Kesemua harta itu adalah hasil perniagaannya.”

Antara pendekatan lain yang menjadikan beliau seorang usahawan yang berjaya adalah, sifat amanahnya yang patut kita jadikan contoh. Kecemerlangan yang diperolehi dalam perniagaannya, banyak bergantung kepada sifatnya yang amanah, sifat inilah meletakkan beliau sebagai usahawan yang berjaya dan beliau juga antara sahabat yang paling kaya di Madinah.

Rasulullah s.a.w. pernah menyebut :

  • “Engkau adalah yang dipercaya (amanah) dikalangan penghuni langit dan engkau jugalah yang dipercaya (amanah) dikalangan penghuni bumi.”

Selain itu, keperibadiannya yang soleh dan taat kepada Allah SWT pula menjadi modal utama yang menjana kemajuan gemilang dalam kerjayanya sebagai seorang ahli ekonomi dan usahawan. Peribadi ini diiktiraf oleh baginda Rasulullah s.a.w dengan sabdanya :

  • “Tidak dicabut roh seseorang Nabi sehingga ia sembahyang di belakang seorang lelaki yang soleh dari ummatnya.”

[Bersambung di “Abdul Rahman Bin Auf Tangisi Kekayaan Duniawi (Bahagian 2)”]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

4 thoughts on “Abdul Rahman Bin Auf Tangisi Kekayaan Duniawi (Bahagian 1)

  1. ABDUL RAHMAN BIN AUF IDOLAKU DLM BISNESS. TAPI SATU LAGI MASIH TAK DAPT IKUT – KESEGERAAN, BERIKANKU KEKUATAN YA ALLAH

Leave a Reply

Your email address will not be published.