Cara menjimatkan 80% MASA anda!

Kini, ramai orang inginkan kebebasan waktu. Inginkan waktu tambahan, mungkin untuk diri sendiri, atau bersama keluarga.

Bayangkan sekiranya anda mempunyai lebih banyak masa terluang di rumah bersama keluarga tercinta. Pernahkah anda terfikir alangkah bestnya kalau dapat meluangkan lebih banyak masa bersama keluarga dan tidak lagi terkejar-kejar dengan rutin kerja setiap hari?

Dengan menjalankan perniagaan Internet dari rumah, banyak masa dapat dijimatkan untuk bersama keluarga.

Inilah teknik yang digunakan…

Salah satu buku favourite saya oleh penulis Tim Ferriss bertajuk “4 Hour Work Week”, Tim Ferriss menunjukkan bagaimana ramai yang menggunakan teknik ini perlu hanya bekerja 4 jam sahaja dalam masa seminggun dan menjana pendapatan.

Teknik yang ditunjukkan berkaitan dengan konsep Pereto 80-20, di mana 20% dari usaha yang diluangkan akan memberi 80% hasil kerja. Pernahkah anda dengar konsep ini?

Dalam perniagaan Internet, ianya boleh dilakukan melalui “automasi”, iaitu menjalankan perniagaan 80% secara automatik! Dengan cara ini, anda akan dapat menjimatkan banyak masa dan meluangkan lebih banyak masa bersama keluarga.

Sebagai contoh, apabila menjalankan perniagaan online:

  • Posting Facebook boleh dilakukan secara automatik, menggunakan scheduling
  • Pengiklanan boleh dilakukan secara automatik dan percuma, melalui Search Engine Optimization
  • Penghantaran email yang anda terima ini juga diprogramkan secara automatik, melalui autoresponder
  • Mengubahkan pelawat laman web menjadi pembeli juga menggunakan sales funnel yang automatik- tanpa penglibatan anda!

Dan banyak lagi…

Selain dari menggunakan teknologi/perisian online untuk melakukan automasi seperti di atas, “4 Hour Work Week” juga menyarankan untuk deligasikan kerja melalui “Outsourcing”, iaitu mengupah orang lain melakukan kerja bagi pihak anda apabila perlu.

Kini di Dubai, saya tidak mempunyai pekerja. Tidak seperti syarikat saya di Malaysia, Irfan Khairi Sdn Bhd di mana saya kendalikan program OpenEducation.com.my mengendalikan program-program di sana, dimana saya mempunyai satu organisasi untuk mengembangkan perniagaan.

Di Dubai, saya hanya lakukan secara outsourcing, apabila kerja-kerja tidak menang tangan, saya akan outsource. Dan ini akan membebaskan lagi banyak masa saya.

Dengan mengetahui konsep automasi dan outsourcing ini, 80% perniagaan dapat dijalankan secara automatik tanpa penglibatan pemilik perniagaan- dan inilah yang saya sendiri lakukan supaya dapat meluangkan lebih banyak masa bersama keluarga.

Seperti setiap hari adalah hujung minggu!

Ramai antara pelajar kami yang bekerja makan gaji, selepas memulakan perniagaan online dan mempelajari teknik ini, berjaya berhenti kerja dan meluangkan masa di rumah bersama keluarga dan anak-anak.

Sama ada anda belum lagi memiliki perniagaan, atau sudah memiliki perniagaan, teknik-teknik automasi ini pastinya akan dapat menjimatkan lebih banyak masa anda, supaya tidak lagi tekejar-kejar dengan kerja harian. Ini pastinya dapat menjimatkan lebih banyak masa anda.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) đŸ˜‰

Latest posts by Irfan Khairi (see all)

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.