Perniagaan berubah – perlu flexible!

Seringkali kejayaan sesuatu perniagaan datangnya bukan pada jenis perniagaan yang mula-mula diceburi. Perniagaan berubah, begitu juga dengan kejayaan.

Sebagai contoh, handphone yang popular ketika ini NOKIA, pada asalnya merupakan syarikat membuat kertas.

Sering kali juga kita dengar kisah kejayaan daripada mereka yang tidak menceburi sesuatu bidang itu ketika belajar. Diri saya sebagai contoh, pada asalnya mengambil jurusan Ekonomi & Finance (ITM)- tetapi, kejayaan yang dijumpa adalah dalam bidang Internet & motivasi (perniagaan).

Beri peluang untuk diri andaย menjadi flexible. Ubah mengikut pengalaman.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

28 thoughts on “Perniagaan berubah – perlu flexible!

  1. Ya betul tu. Keadaan ekonomi dunia so unpedictable. Harus bersesuaian dengan keadan semasa, be more flexible dalam perniagaan dan apa jua kita buat, tetapi dalam perniagaan nak berubah kena mengambil kira pengalaman, juga pupuk minat dengan bidang yg baru dan tanam semangat ‘mesti bolih’.

  2. “Sekali air bah sekali pantai berubah”. Mungkin peniaga di selatan Malaysia akan mengubah perniagaan mereka ๐Ÿ™‚

    Bagi saya perniagaan perlu berubah mengikut musim. “Contoh: Tahun Melawat Malaysia 2007 – Kita boleh mengambil peluang ini untuk mencuba strategi baru untuk mempromosi produk dan perkhidmatan kita.” B)

    Jual nama Malaysia dan selitkan produk kita untuk pasaran antarabangsa seperti yang saya lakukan.
    http://www.malaysia.promopropser.com ๐Ÿ˜€

    Hisham;
    Berubah Mengikut Musim

  3. sometimes minat seseorang berlainan dari bidang pengajian yang diambil, misalnya saya graduan fakulti Banking & Finance UiTM tetapi minat amat mendalam pada komputer dan internet, biar bidang berlainan, but its my passion!..do what u love first and money will come later, kata Corey Rudl.

  4. Menarik nak dengar komen berkenaan “jump into bandwagon”…apa perbezaan nya dengan perubahan yang maksudkan?

  5. Suka tips perniagaan ini. Perlu flexible! Rezeki ada kat mana-mana. Cuba ceburi pelbagai bidang peniagaan..jangan hanya tumpukan pada perniagaan yang mula diceburi sahaja. Tapi dengan strategi dan plan yang betullah.. Jangan main redah je ๐Ÿ™‚ .

  6. Irfan, mengenai tip hari ni memang kene dgn syia. Syia mulakan business dgn niat nk jual barang lepas tu akhir2 buat service sales letter writing. Alhamdulillah membuahkan hasil. Lepas tu skrg, syia ubah haluan.. cuba nk jual produk balik.. tapi produk ciptaan syia sendiri.

  7. Memang betul apa yang di perkatakan. Diri yang fleksible memang penting sebab kita tak tahu akan segala perubahan yang akan berlaku dalam hidup mereka. Jika kita gagal membuat begini, kita kene lekas menyesuaikan diri kita dengan cara begitu… Memang penting untuk anda menjadikan diri anda fleksible. ๐Ÿ™‚

  8. Diri anda memang sepatutnya menjadi fleksible. Kita perlu bersedia untuk tempuh apa saja perubahan yang akan berlaku dalam hidup kita dan kalau diri anda tidak fleksible, susah untuk menyesuaikan diri dalam dunia baru. ๐Ÿ™‚

  9. Menarik tip hari ni! that’s true, apa yang kita pelajari & suka tak semestinya menjadi kerjaya&kejayaan. Setiap kejayaan memerlukan percubaan & ikuti peredaran masa.My experience, time SPM (mechanical eng) saya tak suka subjct eng.drawing hampir gagal.IPT (electrical eng). masih ada eng.drawing tapi dah ada software autocad. Dari sini la saya terfikir blh jadikan kerjaya.Alhamdullilh, ni la kerjaya saya (draftperson)yg dulu paling saya tak suka.

    Dalam perniagaan pun sama, kalau 1 perniagaan tak berjaya why not cuba perniagaan yg lain. dan ini la percubaan saya yg kedua perniagaan internet (masih proses pmbelajaran)Harap2 berjaya. Kehidupan pun dicuba olh Tuhan. so kat dunia ni tak ada yg consistent.Tips irfan “cuba jangan tak cuba”…

    P/S: IK tentang nizaltalk, nextmonth ada lagi? this month i’cant go…

  10. saya pula;

    degree technology management
    tapi jadi college manager

    skrg mula buat ebiz pula
    lepas ni, jutawan ebiz ๐Ÿ™‚ amin,

  11. betoi tu irfan…saya dulu ambil diploma elektronik industri, biasenya org ambil kos ni p kerja kat kilang…dah nama industri ๐Ÿ˜‰ …tp saya lebih suka berniaga, walaupun kecik tp xde tekanan…skrg ni tgh rancang nak buka kedai sales and reair tel plak….sesape kat klate,dijemput repair tel nnt…hehehhe

  12. x tau pula nokia dari buat kertas, tp syarikat nokia ni dah bertapak lama.

    tp ape pun nokia still no.1 dalam mobile solution device ni.

    azam saya pula, membuka perniagaan menerusi internet, kemudian berkembang menjadi syarikat komunikasi mobile. kemudian syarikat perisian komputer, …..

    wasalam

  13. Bagi saya perniagaan perlu berubah mengikut musim. รขโ‚ฌContoh: Tahun Melawat Malaysia 2007 – Kita boleh mengambil peluang ini untuk mencuba strategi baru untuk mempromosi produk dan perkhidmatan kita.รขโ‚ฌย

    Jual nama Malaysia dan selitkan produk kita untuk pasaran antarabangsa seperti yang saya lakukan. D)

  14. Setiap manusia memang ada keunikannya yang tersendiri jika kita pandai mengilapnya akan membawa kejayaan masing2.Demikian jugak dengan Irfan dia memang seorang yang unik sama seperti produk2 yang laku dijual. Keunikan beliau ini boleh mengenalpasti peluang,masalah serta boleh membantu orang lain untuk maju. Masalah saya pula sudah ‘terhantuk baru tergada.’
    http://www.home-based-businessblog.info/4

  15. Perniagaan Batu Permata dan Kristal kira dah lama yea.. Tapi ada yang membeli dan memakai tanpa ilmu.. Sesiapa yang nak kongsi ilmu kristal nie bolehlah lawat blog saya, akan update sikit masa lagi, Insya-Allah..
    Adalah ilmu sikit2 untuk dikongsi bersama..
    Menggunakan kristal tanpa ilmu, takut menerima kesan ‘reverse’.. Batu Kristal tidak mempunyai kesan sampingan, Insya-Allah..!

  16. Perniagaan berubah – perlu flexible..menarik topik ni..memang kita kadang2 belajar subjek lain berjaya subjek lain..adakalanya walaupun kita belajar pada subjek yg berbeza dgn yg kita ceburi sekarang..ilmu yg kita pelajari itu boleh dicurahkan atau diubahsuaikan ke bidang yg berlainan..kesimpulannya apabila kita mempelajari pelbagai ilmu walaupun sedikit,ia lebih mudah membuat sesuatu kerja..=>

  17. Saya pun bercita-cita berjaya dalam internet.Dari bidang engineering berubah ke business dan seterusnya e-business.Dlm tahun ni target besar,plan dan action masih kurang lagi ,mainly kerana “fulus” kurang.Cita2 tetap satu ,attend workshop Irfan Khairi.Tengah dok kumpul duit…….

  18. Saya pun baru tau. Tak sangat dari kilang kertas boleh jadi antara pengeluar handphone.

    Perkara ini sering berlaku. Kita buat A tapi kita berjaya bila kita buat B. Apa yang kita lakukan sebelum ini adalah salah satu batu loncatan untuk kita berjaya.

    Betul tak ? ๐Ÿ˜€

  19. dulu masa di university, saya ambil jurusan electronics engineering..pastu skrg keje sbg electrical engineer di salah sebuah syarikat telekomunikasi malaysia..
    dan pada masa yg sama giat dlm biz online..

  20. Assalamualaikum

    Masa sekolah minat bidang akaun, memang sampai ke U ambil bidang akaun. Kerja di bidang akaun. Cuma 2,3 tahun kebelakangan mula minati IT. Kurang mahir tetapi kerana minat usaha belajar. Sekarang dah ada business internet jual bengkung dan set bersalin. Jual bengkung pun kerana peluang. Tak sangka jadi tauke bengkung lak!

    http://www.mybengkung.com
    http://www.nonaku.com

  21. Saya setuju sangat apa yg kata tu. Sebabnya saya dah jumpa ramai di antara mereka yang berjaya di sekeliling saya asalnya bukanlah dalam bidang atau profession yg mereka ceberu sebelum ini.

    Contohnya…saya ada kawan cina, dia lulusan ijazah bidang akitek (khusus utk membina kapal). Tapi sekarang tauke kedai emas dan kedai komputer yg berjaya.

    Conroh 2: Kawan saya lulusan bidang perakaunan dari UiTM. Tapi kini seorang kontraktor besar yg sangat berjaya. Tiada langsung pengetahuan dalam bidang teknikal.

    Ada orang kata…kalau kita sudah menceburi sesuatu bidang dah lebih 10 tahun tetapi kejayaan kita masih lagi di takuk lama…tak mengubah kehidupan kita, maka kita kena buat sesuatu yang berbeza dari apa yang kita lakukan sekarang utk dapat hasil yang berbeza.

    Apa komen anda?

  22. Diri sentiasa flexible…tapi X tau bgaimana nak mula pun kacau bilau jugak…asyik dok tengok kejayaan org lain…diri sendiri apa nak jadi.. Nasib baik dibekalkan dgn usaha & tawakkal ‘agi idup agi ngelabah’

Leave a Reply

Your email address will not be published.