Khalifah Uthman Bin Affan Saudagar yang Berkorban Demi Membangunkan Islam (Bahagian 1)

Sepuluh orang kesemua sahabat Nabi Muhammad s.a.w yang telah dijanjikan dengan ganjaran syurga, atas jasa dan pergorbanan mereka dalam berdakwah mempertahankan ajaran Islam. Salah seorang daripada sepuluh orang itu, adalah Saidina Uthman Bin Affan, atau turut digelar sebagai Zu al-Nurain kerana beliau telah memperisterikan dua orang anak perempuan Nabi Muhammad iaitu Ruqayah dan kemudiannya Ummi Kalsum.

Uthman Bin Affan

Saidina Uthman r.a dilahirkan pada tahun 576 Masihi dan berasal daripada Bani Umaiyah. Baik sebelum memeluk Islam, mahupun selepas memeluk Islam, beliau merupakan satu-satunya tokoh saudagar paling berjaya. Dialah sahabat Rasul yang paling banyak mengorbankan harta bendanya demi menegakkan perjuangan Islam.

Ketika suasana pergolakan di Mekah menjadi tegang disebabkan kaum Musyrikin Quraisy melakukan tekanan yang hebat terhadap kaum Muslimin, Saidina Uthman adalah yang termasuk golongan mereka yang turut melakukan hijrah ke Abyssinia. Beliau tidak pernah memikirkan kerugian perniagaan yang ditinggalkannya, kerana beliau sedar bahawa hijrah tersebut adalah termasuk dalam usaha untuk menegakkan agama Allah.

Antara pertolongan yang paling hebat disumbangkan oleh Saidina Uthman adalah ketika, Nabi mendapat berita bahawa Rom merancang untuk memusnahkan Negara Islam yang baru muncul. Kaum Muslimin seterusnya, melengkapkan diri mereka dengan persiapan perang. Tetapi persediaan menjadi sukar kerana pada tahun itu, kaum Muslimin kekurangan sumber tanaman, dan mereka sedang menghadapi musim panas yang sangat terik.

Mereka juga tidak memiliki kelengkapan yang cukup serta tiada bala tentera yang kuat, kerana sebahagian besar Muslimin terdiri daripada golongan yang miskin. Bukan itu sahaja, setiap sahabat mencuba segala yang terbaik untuk memperkuatkan pasukan Muslimin. Kaum Hawa pula turut sama menyokong perjuangan suci itu dengan menjual perhiasan emas dan permata yang mereka miliki semata-mata untuk membantu persiapan perang.

Walaupun ratusan sahabat yang siap untuk masuk ke medan perang, namun bagai padang pasir yang ketandusan air, berkerak tanah kering, begitulah keadaan mereka yang kekurangan banyak perkara yang diperlukan untuk berperang, seperti kuda, unta, bahkan pedang.

Lalu Uthman bin Affan hadir bagai anugerah dari Ilahi, dengan penuh keikhlasan di jiwanya yang tulus, membawa 200 unta berpelana untuk melakukan perjalanan ke As-Sham, dan mereka semua pula disiapkan dengan 200 auns emas sebagai sumbangan ikhlasnya. Dia juga menyumbangkan 1000 dinar dan meletakkannya ke atas riba Nabi. Malah, dengan sepenuh kerelaan hati Uthman bin Affan telah memberi sumbangan dengan menambah 900 unta lagi dan 100 kuda, semuanya kerana Allah s.w.t dan demi perjuangan Islam.

Antara pencapaian Saidina Uthman adalah, beliau telah dilantik sebagai khalifah yang ketiga pada tahun 23 Hijrah. Setelah dilantik, beliau banyak melakukan perluasan kuasa terhadap beberapa buah negara dalam usahanya menyebarkan Islam, ini dapat dilihat pada keluasan empayar Islam yang dapat mengatasi keluasan empayar Rom Timur dan juga empayar Parsi pada zaman kegemilangan mereka.

Antara wilayah baru yang telah berjaya ditakluki ialah Cyprus, Afganistan, Samarqand, Libya, Algeria, Tunisia, Morocco dan beberapa buah negara lagi. Beliau juga bertanggungjawab dalam menubuhkan angkatan tentera laut Islam yang pertama bagi menjamin keselamatan dan melakukan perluasan kuasa. Banyak negara-negara yang dibuka melalui angkatan tentera ini.

Namun, disebalik sumbangan dan jasa yang ditaburkan, beliau diduga pula dengan cabaran yang maha hebat! Satu peristiwa yang menyayat hati di mana telah membawa beliau berhadapan dengan maut!

[Bersambung di “Khalifah Uthman Bin Affan Saudagar yang Berkorban Demi Membangunkan Islam (Bahagian 2)”]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Khalifah Uthman Bin Affan Saudagar yang Berkorban Demi Membangunkan Islam (Bahagian 1)

Leave a Reply

Your email address will not be published.