Nabi Sulaiman Raja Agung yang Kaya Raya Namun Tetap Beriman (Bahagian 2)

[Bersambung dari “Nabi Sulaiman Raja Agung yang Kaya Raya Namun Tetap Beriman (Bahagian 1)”]

Maka ratu Balqis dengan hanya sekelip mata sudah berada di istana baginda dan beliau sangat terkejut dan segan akan kehebatan dan kekayaan kerajaan Nabi Sulaiman. Kekayaan kerajaan Nabi Sulaiman jauh meninggalkan kekayaan beliau dan akhirnya Ratu Balqis mengakui kehebatan Nabi Sulaiman dan bertukar aqidah dari menyembah matahari kepada menyembah Allah yang Maha Esa. Sekalian rakyat beliau turut mengikut jejak dengan beriman kepada Allah.

Allah s.w.t berfirman

“Dan sesungguhnya Kami telah memberi ilmu kepada Daud dan Sulaiman; dan keduanya mengucapkan: ‘Segala puji bagi Allah yang melebihkan kami dari kebanyakan hamba-hamba-Nya yang beriman.’ Dan Sulaiman telah mewarisi Daud dan dia berkata: ‘Hai manusia, kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu, sesungguhnya (semua) ini benar-benar suatu kurnia yang nyata.'” (Surah an-Naml: 15-16)

burung

Rasulullah saw bersabda: “Kami para nabi tidak mewariskan.”

Nabi Sulaiman mewarisi kenabian dari Nabi Daud. Perkara ini adalah hal yang jelas. Allah s.w.t telah memilihnya sebagai Nabi dari Bani Israel. Begitu juga, Allah s.w.t telah memberinya kekuasaan (kerajaan) sehingga ia menjadi pemimpin Bani Israel. Nabi Daud pada asalnya hanyalah seorang pengembala kambing namun dengan ilham dan wahyu dari Allah, Nabi Daud akhirnya menjadi seorang panglima pasukan yang tiada tandingan. Kehebatan ini dapat diwarisi oleh Nabi Sulaiman.

Allah s.w.t. telah menceritakan kisah Nabi Daud dan Nabi Sulaiman dalam Al-Quran. Antaranya:

“Dan Kami kuatkan kerajaannya.” (Surah Shad: 20)

Ayat tersebut bererti bahawa Nabi Daud belum pernah kalah dalam peperangan yang diikutinya. Dengan bimbingan yang Allah s.w.t berikan kepada Nabi Daud dan juga pasukannya dan rakyatnya di mana mereka adalah orang-orang yang bertauhid dan menyerahkan diri kepada Allah s.w.t, Allah s.w.t mengungkapkan kepada Daud hal-hal yang menjadikan pasukannya memiliki keistimewaan yang dengannya mereka dapat mengalahkan pasukan-pasukan yang lain yang ada di bumi saat itu.

Allah s.w.t berfirman:

“Dan Kami telah melunakkan besi untuknya.” (Surah Saba’: 10)

Masalah baju besi yang dibuat untuk orang-orang yang hendak berperang cukup mengganggu gerakan mereka. Kita boleh bayangkan ketika ada dua orang yang berperang yang salah satunya dapat bergerak dengan bebas dan pantas, sementara yang lain tidak dapat bergerak dengan hebat disebabkan baju besinya yang berat. Namun dengan kekuasaan Allah s.w.t, Nabi Daud dapat melunakkan besi dan membuat baju besi yang ringan. Ini adalah kemajuan penting yang Allah s.w.t berikan kepada Nabi Daud dan tenteranya. Kemajuan ini kini dimiliki oleh Nabi Sulaiman. Demikianlah Nabi Sulaiman memiliki pasukan yang dahsyat yang melebihi pasukan mana pun di bumi pada saat itu. Allah s.w.t telah menambah kurniaan-Nya kepada Nabi Sulaiman:

“Dan Sulaiman telah mewarisi Daud, dan dia berkata: ‘Hai manusia, kami telah diberi pengertian tentang suara burung dan kami diberi segala sesuatu. Sesungguhnya (semua) ini benar-benar suatu kurnia yang nyata.'” (Surah An-Naml: 16)

Pada suatu hari baginda menadah tangannya dan berdoa kepada Allah s.w.t. Antara hati Nabi dan Allah s.w.t tidak ada penghalang, jarak, atau waktu. Tiada seorang pun dari para nabi yang berdoa kepada Allah s.w.t kecuali doanya pasti terkabul. Kejernihan hati ketika mencapai puncak tertentu, maka ia akan mencapai apa sahaja yang diinginkan di jalan Allah s.w.t. Dalam doanya, Nabi Sulaiman berkata:

“Ia berkata : Ya Tuhanku, ampunilah aku dan anugerahilah kepadaku kerajaan yang tidak dimiliki oleh seseorangpun sesudahku.” (QS. Shad: 35)

Sulaiman menginginkan dari Allah s.w.t suatu kerajaan yang belum pernah diperoleh oleh siapa pun setelahnya. Allah s.w.t mengabulkan doa hamba-Nya Sulaiman dan memberinya kerajaan tersebut. Nabi Sulaiman sama sekali tidak taksub kepada kekuasaan dan ingin menunjukkan sikap kesombongan namun baginda ingin mendapatkan kekuasaan untuk memerangi kezaliman di muka bumi. Cuba kita perhatikan kata-kata Nabi Sulaiman kepada Ratu Balqis ketika beliau berdialog dengannya tentang istananya dalam surah An-Naml:

“Dan ketika Ratu Balqis datang, ditanyakanlah kepadanya: ‘Serupa inikah singgahsanamu?’ Dia menjawab: ‘Seakan-akan singgahsana ini singgahsanaku, kami telah diberi pengetahuan sebelumnya dan kami adalah orang-orang yang berserah diri.” (Surah An-Naml: 42)

Ketika kita membuka lembaran-lembaran sejarah kehidupan Nabi Sulaiman yang diungkap oleh Al-Quran, kita akan mengetahui bahawa kita berada pada zaman keemasan Bani Israel, iaitu masa Nabi mereka dan penguasa mereka Nabi Sulaiman. Nabi Sulaiman tidak merasa puas dengan apa yang telah diwarisinya dari Nabi Daud. Perkara ini yang membuatkan Nabi Sulaiman sentiasa cemerlang dalam pimpinannya dan menjadi contoh dan ikon dalam menjadi pemimpin hebat, walaupun hidup dengan penuh kekuasaan, kehebatan dan kekayaan, namun tetap tunduk dan taat kepada Allah s.w.t.

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.