Lagi-lagi mengenai harga :)

Meletakkan harga adalah topik yang jarang di sentuh. Jadi, kali ini, satu lagi tip mengenai meletakkan harga. 

Untuk anda mendapatkan gambaran mengenai harga, berikut adalah cara mark-up yang biasa dilakukan dalam sesebuah perniagaan.

Pengilang mark-up harganya pada 15% daripada kos

Pemborong mark-up harganya 20% daripada kos

Penjual mark-up harganya 40% daripada kos

Penjual meletakkan mark-up 40% oleh kerana mereka adalah yang paling hampir dengan pembeli dan memerlukan perkhidmatan yang lebih untuk memenangi pembeli.

ps: Nota di atas khas untuk barangan melalui pengilang, namun, mark-up bergantung kepada produk juga.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

14 thoughts on “Lagi-lagi mengenai harga :)

  1. Nampaknya apa yang dibeli dari peruncit sebenarnya mahal. Cara yang paling murah, terus kepada pelanggan ialah melalui internet. Sebagai pengeluar, kita masih boleh mendapat untung.

    Tapi, bila fikir balik, bila semua pembelian melalui internet, terus melalui pengilang/pengeluar, apa kesan kepada ekonomi terhadap pemborong dan peruncit. Tutup kedai kot mereka ni??

    http://www.jobsecret.com.my
    Panduan Mendapatkan Pekerjaan (Bumiputera Sahaja)

  2. So Irfan, what is the mark-up % if we sell products that we created by ourselves? What are the criteria to be considered?

  3. Untuk produk digital macam mana pulak nak letakkan harga? Contoh ebook, berapa agaknya harga untuk harga pasaran Malaysia? Rata ratanya saya nampak RM50.00 ; tapi nii pun dirasakan terlalu mahal untul ebook tersebu kerana buku biasa pun boleh dapat dalam RM 20-30 jee. Itu yang buat kebanyakan kita terutama newbie ni segan nak letak harga.

  4. rosli > using the general guide above, if we create the product, why not 75% mark-up? But that’s the mark-up. You will also need to factor in your cost according to skill/expertise + time. 

    sahar> for ebook, lain pula. boleh rujuk perbincangan di “Cabaran Memulakan Perniagaan Internet dalam Masa 7 Hari”. Ebook & buku biasa tidak boleh dibuat perbandingan oleh kerana untuk ebook, sasarannya adalah kecil (niche) maka, harga boleh lebih tinggi daripada buku biasa. Terpulang kepada nilai, positioning & permintaan.

  5. saya juga mengalami dilema seperti Sahar, tetapi selepas buat kajian dan selepas baca buku Corey Rudl, baru saya tau apa niche market dan apa bezanya eBook berbanding buku-buku yang terdapat di kedai buku.. terus timbul idea utk satu strategi yang ‘power’, servis yg ok dan timing yang ngam..sehingga ke hari ini saya x berhenti baca pasal marketing dan ‘apply’ apa yg saya belajar ke online..tak rugi rajin baca

  6. saya tertarik dgn topik kali ini iaitu meletakkan harga.saya dlm bisnes lesen memandu teramatlah sengit sekali persaingan harga.Kadangkala saya terfikir harga utk perkhidmatan lesen memandu diantara pesaing teramat meletihkan kerana harga yg ditawrkan tidak setimpal dgn penat lelah yg dicurahkan secara fizikal berbanding dgn bisnes internet.
    Tapi saya terpaksa bersaing juga kerana ini adalah bisnes saya.Ada pesaing yg meletakkan harga yg dibawah kos selepas dibuat kiraan semula.namun saya tetap meletakkan harga mengikut kiraan kos dan untung yg perlu saya perolehi dimana saya menawarkan servis yang terbaik utk setiap pelanggan saya.

  7. Dear Irfan,
    After reading your book,I’m trying to enter into communication with you,but it seem that your site is in bahasa Malayu and infortunatly I don’t speak it.
    Well I would like apply for your service for launch a web,in fact I’m looking for a “turnkey project”.
    So do you have a web where I can explain more in detail what I’m looking for.e.mail address ?

  8. ,
    kebanyakan cara meletakkan harga disini adalah untuk barangan saja, tapi macamana dengan harga untuk barangan beserta dengan perkhidmatan/kemahiran? contohnya seperti membuat pendawaian elektrik….

  9. Sebab tu kalau kita nak jual produk di internet, kena cuba approach pengilang straight away atau pun sekurang2nya pemborong (last resort laa) so that kita still blh dapat untung and at the same time menawarkan harga yg masih dikira berpatutan kpd pelanggan.

    Tapi bagi sesiapa yg boleh create produk sendiri atau menawarkan perkhidmatan, mereka lebih beruntung sbb kuasa meletakkan harga di tgn mereka (but of course stlh menimbang semua faktor2 meletakkan harga)

  10. Saya sebenarnya sangat suka untuk menjadi seorang pengeluar yang terus kepada pengguna supaya saya dapat membekalkan produk dengan harga paling rendah sebagaimana saya suka untuk mendapatkan setiap barangan saya pada harga yang paling rendah dalam pasaran.Nilai sesuatu barang bergantung kepada penggunanya dan kos pengeluaran.

  11. Apa yang saya nampak sekarang peniaga2 Melayu/Islam tidak bersatu menjadi pengeluar. Mereka hanya menjadi rantai yang terakhir sebelum sampai kpd pengguna. Contoh ayam harga yang dijual oleh pembekal RM5.60-5.80. jual RM6 sekilo.Untung bersih? Tolak sewa, pekerja dll. Bagaimana dengan pembekal makanan ayam, penternak besar? Non bumi kan. Jadi kita kena bersatu menjadi tangga pertama dalam rantaian pengeluaran. Fikirkanlah kena ada orang kita yang menyatukan org kita. Betul?

  12. Dear Irfan and friends,

    Saya tertarik dengan topik yang Tuan utarakan. Saya mempunyai kemahiran design seperti poster dan membina multimedia presentation seperti video korporat. Dan saya ingin memulakan perniagaan ini secara serius. Apakah rate yang Tuan boleh suggest for me to start negociate with bakal client? Is there are standart price that others will put on? (pls do emel any suggestion through my emal at: za.lin@yahoo.com

    Terima kasih.

  13. assalam…bagaimana sy nk dapatkan brg dgn harga yang murah contohnya batik indon?sy mengalami kekangan dari segi kewangan…sy setuju dengan apa yang diutarakan bhw malaysia berdekatan dgn cina..tetapi saluran mana yg betul untuk dapatkan barangan dari negara berkenaan?

  14. setuju dengan amiza di atas,macammana nak cari pengilang dari luar negara tu ataupun pemborong luar negara tu?perlu ke pergi ke negara lain?kos penghantaran ratenya macammana ye?

Leave a Reply

Your email address will not be published.