Nama produk asal mana?

Terdapat juga strategi promosi menamakan produk anda untuk memberi tanggapan “asal” produk tersebut dari negara lain.

Anda tahu kasut jenama BONIA? Adakah ianya dari France?

Anda tahu pakaian berjenama GIORDANO? Adakah ianya dari Italy?

Anda tahu bateri kereta berjenama YOKOHAMA? Adakah ianya dari Jepun?

Jawapannya:

BONIA adalah produk Malaysia… sekarang anda tahu!

GIORDANO adalah produk Hong Kong

YOKOHAMA adalah produk Malaysia

Strategi menamakan produk untuk memberi tanggapan dari negara lain adalah salah satu strategi promosi memberi posisi yang setanding dengan produk keluaran luar negara.

Adakah anda tahu produk-produk lain yang menggunakan strategi ini? Ada banyak… 🙂

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

52 thoughts on “Nama produk asal mana?

  1. wow,didnt know that bonia and yokohama are malaysian products.boleh tahan juga yah.globalized brand name=globalized perception and market.rasanya lah.good info Irfan!

  2. fufu’

    Memang betul kata

    Orang kite kabanyakannya mengutamakan brand, cuma kadang2 xnak ngaku, x salah utamakan brand asalkan berkualiti, mmg kite kene buat produk kite nmpk mcm produk international untuk attrack pembeli dan letakkan standart untuk produk kite dan seterusnye memberi ‘market’ yg lebih luas.

  3. Huh.. baru saya tahu hari ni… Kebanyakan rakyat Malaysia mmg terlalu bangga mengguna jenama dari luar. Nah.. kita sebenarnya tertipu.. 😛

    Apapun nampaknya memang berkesan strategi mereka. 😉

  4. wohhh bagus banget tips nih….tapi.. tak ker org akan kata skill cam nih menipu namanye..kalau untuk long term profit mau penin kepala..takut last2 kantoi le pulak.. tapi yokohama, giordano dan bonia tak kantui lak.. camne tu ehh.. beg tangan bonia mak saya tu pun boley thn gak hagenye mcm hage imported 🙂

  5. ASADI…nak tiru jenama adidas.. 🙂
    macamane nak nak bagi nampak produk kite nampak dari luar ye…

  6. ler..bonia dari msia ker.. ingat dari oversea.. 🙂

    maksudnya kita kena buat penjenamaan produk setaraf dengan oversea… baru org yakin dgn produk tu.

  7. Bagaimana dengan produk seperti Mee Bandung dan Mee Jawa? Atau air bandung?

    Banyak juga produk lain menggunakan nama2 artis seperti selendang Wardina, atau kain Mawi…. strategi jugak tuuu

  8. baik punye strategi. saya rasa, irfan mengetahui tentang strategi ini setelah berfikir sejenak, bukannya mengulang kata-kata orang lain. memang genius la.

    mengapa saya minat bisnes internet
    1. bisnes internet terlepas daripada ugutan face to face.
    2. perniagaan kadangkala kena membayar wang perlindungan.tetapi tidak bisnes internet.
    3. perniaggan internet bebas daripada rasuah.
    rasuah! rasuah! kalau orang melayu nak bagi rasuah, pihak yang menerima rasuah tidak ambil duit, takut si pemberi rasuah itu mata-mata yang menyamar, last-last projek terlepas ke tangan @#@#%$%%#.

    pengalaman yang paling menakutkan setelah rumah abang saya(di cheras ) dipecah oleh 3 orang #$%$ yang bersenjata tajam. nasib baik umur panjang.

  9. Cakap pasal jenama ni,saya tengok di Malaysia ni mudah sangat orang lain ambik kesempatan cetak rompak dan ambik untung guna nama yg dah establish..dari kaki sampailah ke kepala semua branded item habis dihentam kena piracy..yelah dari pakaian,handphone,komputer,kamera dan macam2 lagi..selalu jugak terfikir apa beza beli barang kat KLCC ngan kat petaling street..ingatkan bayar mahal2 dapat barang bagus,rupanya hampeh..nak-nak barang2 yang diorang bawak masuk dari china.Macam mana diorang boleh approve jual kat supermarket pun tak tau..
    Kalau kita dah kaya takper,kena yg baru nak popular..tak ker tersungkur.Nak ambik tindakan mahkamah makan belanja bukan sikit..

  10. Jap..

    Ok yang saya tahu ada satu produk hot dog yang popular kat Malaysia nie.Hot dog 1904 x silap saya la.

    Banyak kali keluar berita kat surat khabar.Empunya org Melayu kita.

    Dia kata dia sengaja letak nama yang seolah2 dari luar negara.Kesannya bisnes hot dognya popular dan meningkat dengan cepat.

    Hem.. 🙂

  11. OUTLAST2HERO.. SYUKUR SEMUANYA SELAMAT..

    DGN $#$#@ , KALAU TAK CUKUP ILMU MEMPERTAHANKAN DIRI, LEBIH BAIK JGN MELAWAN,
    LEBIH BAIK BERSEMBUNYI SEBAB $@#$@ KEBANYAKANNYA DAH TERLATIH DGN ILMU MENTAL DAN FIZIKAL DAN KADANGKALA BERTINDAK SBG PENYERANG AGRESIF..

    SEBAB ITULAH BATMAN, SUPERMAN, ZORRO SEMUANYA ADA KOSTUM MASING2 TAPI RUPA SEBENAR MEREKA TAK SIAPA YG TAHU (KONONNYA) SEBAB.. BAHAYA BUAT KELUARGA MEREKA BILA IDENTITI MEREKA TERBOCOR..

    SEORG SAHABAT SAYA ADA BELAJAR DI CAKRA ALAM, KATANYA BAGUS SEBAB USTAZ MENGAJAR ILMU TENAGA DALAM..

    MAAF , TERLANGGAR TAJUK TOPIK PULAK.

    GURU IT TERBAIK PASTINYA IRFAN, LEPAS NIE BILA DAH JADI ‘JUTAWAN’ , NAMPAKNYA KENALAH TAMBAH ILMU ‘PERTAHANKAN DIRI, KELUARGA DAN HARTA BENDA’..

  12. Panasonic..dah jadi Pensonic…Adidas dah jadi Asadi..cam dah x menarik…kene pk satu perkataan yang menarik…Thanks

  13. ada satu cerita lawak. tahu la betul ke tidak. Negara jepun keluarkan produk nama ala2 US. yang US ni pulak keluarkan produk nama ala2 jepun. Rakyat US yg patriotik nak banned produk luar. Akibatnya mereka banned produk US sbb nama ala2 jepun

  14. Ada jugak bisnes bukan bumiputera guna nama bumiputera untuk dapat market.Bagus jugak camtu…cuma kekadang tu kita rasa macam kena tipu pulak.Terutama produk makanan.Kalau yang lain-lain tu takpe..

  15. macam Creative Technology yang buat sound card /multimedia card (Sound Blaster Audigy) utk pc yang terkenal seluruh dunia.

    Syarikat milikan rakyat singapure yang asalnya orang malaysia, tapi ramai yang ingat Sound Blaster tu produk US.

    Sama gak cam Secret Recipe, guna konsep barat, tapi pemilik malaysia, harga pun mcm harga US dollar.

  16. pendapat en azhari tu amat lah tepat. tapi bukan lah mereka nak menipu… cuma mereka menggunakan taktik Irfan… bezanya mereka menggunakan nama seakan nama melayu dgn harapan dapat menarik pelanggan melayu. Di JB byk kedai2 runcit, syarikat2 yg menggunakan nama melayu… tapi mcm pelik je bunyinya….maksudnya gabungan 2 perkataan yg takde kena mengena….

  17. BONIA PRODUK MSIA? ISH…ISH…TAK TAHU LANGSNG.
    TAPI BETUL KE TSHIRT2 DI BUAT DI MALAYSIA KEMUDIAN DI COP SAJA DENGAN BERLAINAN JENAMA, CONTOH JOHN MASTER, CHEETAH DLL , DAN KITA HARUS MEMBAYAR HARGA JENAMA YANG MEMBUATKAN SATU T SHIRT HARGANYA BERLAINAN.

  18. 1901 tu Tengku Rozidar yg punya.
    dia sanggup berenti kerje semata-mata nak achieve vision dia. masa awal-awal business Hot Dog tu, utk top-up kerugian as a start-up, dia jual juga nasi lemak. As backup strategy.
    Quite impressive la dia nyer portfolio.
    Tapi dgr citer dia ni garang nauzubillah..
    😀

  19. Untuk berjaya, perlu ada pendirian yang tegas. kadang kala pendirian tersebut dilihat sebagai “garang”.

    Ramai orang2 yang berjaya dilihat sebagai “garang” (tapi saya lebih suka guna perkataan “tegas”). Kalau tak tegas, nanti mudah orang sekeliling mengambil kesempatan.

  20. yappp..betul tu Irfan.kengkadang banyak org yg kompius antara garang dan tegas. tapi memang pada saya ada perbezaan cara perempuan dan cara lelaki. Selalunya, kalau perempuan org kata garang. tapi kalau lelaki org kata tegas. Ni pendapat peribadi jer lah..hehe

    nak jadi tegas pon kena belajar gak ni. bak kata omputeh, “ASSERTIVE”. secara teorinya saya tahu, tapi bila nak praktikkannya, adduussss…boleh mati kutu..

  21. Selain dari jenama barangan yang perlu menampakkan ciri antarabangsa, pemilihan nama syarikat perlu juga begitu. Kerana syarikat yang mempunyai nama kampung kebanyakkannya sudah tenggelam. setakat ini orang kampung sahaja yang tinggal- Habhal, Jalen, Tamin dan Ramly masih lagi nampak produk nya kat pasaran manakala Aminah Hassan, Zaitun, Azmy dan banyak lagi kelihatannya dan tenggelam. Di sini dirumuskan bahawa dalam penjenamaan, amat perlu untuk memilih nama yang sesuai supaya dapat menarik minat berbagai lapisan masyarakat baik di peringkat tempatan mahupun antarabangsa.

  22. Furniture yg jual kat KL ni pun camtu gak ! Nama Italian, rupa2nya buat kat Pusat Industri Puchong.Pakaian yg dijual kat shopping mall harga 5 kali ganda dgn petaling street tapi kualiti sama !.Lagi satu jangan beli minyak enjin (bila servis kereta) cap ayam yg kita x pernah dengar brand tu.Hampir semuanya adalah minyak recycle/terpakai yg di pek semula kat industri belakang dapur tapi dijual sama harga dgn jenama terkenal yg tlh melabur berjuta-juta $ utk r&d.

  23. Saya nak tanya ada siapa yang leh bagi cadangan nama product aku..aku ada buat satu prt barang kereta contohnye Silencer.. Ada siapa leh bagi cadangan

  24. disamping branding, designpun penting. kat tempat keja aku, kami bagi servis packaging free kat usahawan di mana kami buat match-making usahawan/sirim. sirim buat design, colour separation & first printing. kosnya opis aku tanggung. second printing & seterusnya depa kena print sendiri la. aduh! design yg sirim buat tu cantik bangat dan boleh market obersi. bila usahawan tu buat promosi kat sabah ari tu ramai yg dah dapat order. tahniah!

  25. merujuk kepada saudara maxnet,

    produk2 seperti aminah hassan, zaitun dan lain2 masih lagi di pasaran…produk seperti aminah hassan masih kelihatan di kebanyakan supermarket dan semasa saya berada di london, produknya merupakan antara produk ternama di kalangan umat islam. Untuk emmbuat rumusan untuk sesuatu, sila perhati dengan betul. terima kasih

  26. aihhh…saya baru tahu kalau bonia produk malaysia. sebab kawan-kawan saya banyak yang cakap bonia tu produk orang putih..thanx

  27. jgnlah nak percaya produk luar,contoh jenama osh kosh,gap,peter rabit,guess baby semua tu dari malaysia kilangnya terletak di batu pahatjohore

  28. minah tahu sebab member minah kerja kat kilang tersbut klau tak caya cubalah beli jenama pakaian bebudak tu..made in u.s tak tahu yg buat kilang fabrik batu pahat.org kaye yg belagak jer yg slalu bli brand tu.apa pun minah klau bli yang reject jer.murah kualiti macam baru.

  29. saya telah membuat kajian berkaitan warna yang bertajuk the signification of colour in creating local brand identity.saya ingin tahu adakah warna memainkan peranan penting dalam memberi suatu pengenalan kepada local brand identity di malaysia dan adakah warna mempunyai kaitan dengan sesetengah budaya dan persepsi masyarakat malaysia dalam menentukan pemahaman mahupun pemilihan warna baik dari segi packaging dan penjenamaan sesuatu jenama itu sendiri.

  30. kalau proton camana?
    adakah ianya nama istilah binaan atom yang membuat ianya terkenal?
    (orang yang belajar sains tahu)

  31. aha… proton salah satunya… nama seakan2 mcm nama antarabangsa

    tapi sebenarnya proton – perusahaan otomobil nasional sdn bhd

  32. Jenama Sukan Buatan Malaysia

    SUKSES, JKiNG, Cheetah, Forest, ANTIONI, EEPRO, PRONIC, ATTOP, GAROOS, WELSPORT,

  33. BONIA memang produk Malaysia. Pejabat urusannya terletak di Bandar Tun Razak Cheras. Pemilik/towkeynya adalah orang Melaka.Nama BONIA adalah bersempena nama pensyarahnya sewaktu belajar di Itali dulu.

  34. salam..bonia mmg dr malaysia..penggunaan nama ‘bonia’ yang lbh kpd sebutan n italian word adalah utk menarik perhatian para pelanggan dr malaysia sdr..masyarakat zmn skrg lbh memandang kpd jenama yang ekslusif..dan ini juga salah satu langkah utk malaysia mengorak langkah lebih jauh dalam industri ini..
    namun dalam jangka masa panjang jika dilihat secara ksar,mata wang malaysia makin jatuh jika dibandingkan dengan thai yg dulunya berada diperingkat bawah malaysia.namun mereka makin meningkat.jadi kita sebagai rakyat malaysia seharusnya sama2 lebih berusha tuk bergerak maju ke hadapan demi kastabilan negara dari segala aspek.

  35. actually banyak produk yg kita sangkakan brand asing, adalah brand malaysia. contohnya carlo rino. carlo rino tu produk malaysia sebenarnya

  36. adidas adalah jenama malaysia .

    owner dia TUnku mohd Rahman dia baru beli share adidas sebanyak 54%

    melayu owner dia

  37. wah, lama jugak dah tread ni, sy baru masuk, terpanggil nak bg komen. New york skin care tiada kaitan dengan new york, pemiliknya orang singapura. Begitu juga London weight management, dari syarikat yang sama, tiada kaitan dengan London.

    Awas ya kalau nak pergi free trial NYSC, sebab diorang guna hard selling. Sila google terlebih dahulu. Google magic my friend!

  38. saya rasa bonia pemilik asal dari Singapore tapi produk inspired dari Italy… cuma pasaran awal Singapore n Malaysia….

  39. produk politron,polygon,indomie,mustika ratu,tolak angin,extra jozz sudah mendunia…itu adalah produk asal indonesia.

    malon2 jangan iri ya???

Leave a Reply

Your email address will not be published.