Pasaran perniagaan berbahasa Malaysia

Sekiranya perniagaan anda menggunakan pengantara bahasa Malaysia, fikirkan juga demografi di luar Malaysia yang turut menggunakan & memahami Bahasa Malaysia. Ini termasuk: Indonesia, Singapura & Brunei.

Ini adalah peluang untuk anda menembusi pasaran antarabangsa dengan lebih mudah- think big!

Minggu hadapan saya akan ke Singapura memberi talk berkenaan perniagaan Internet untuk pasaran Singapura.

Sidang Perancangan Kewangan Berita Harian 2007 bertajuk “Fikir Kaya, Jadi kaya”/ “Think & Grow Rich” pada Ahad, 15hb Julai 2007 di Raffles City Convention Centre dari 8.30am ““ 6.00pm. Selain dari saya, juga speaker antarabangsa Christina Chia (Napolean Hill Association) dan pakar Motivasi Singapura Adam Khoo juga turut akan memberi talk.

Sekiranya anda berada di Singapura (atau Johor), apa kata kita jumpa di sana… dengar-dengar sudah lebih daripada 700 peserta berdaftar! 🙂

Tip hari ini, sekiranya perniagaan anda berbahasa Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei juga mempunyai pasaran yang luas!

ps: Selepas ini saya juga akan memasuki pasaran Indonesia dan tahun ini juga menerima lagi jemputan talk di Timur Tengah & UK. Very exciting! Malaysia Boleh 🙂

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

19 thoughts on “Pasaran perniagaan berbahasa Malaysia

  1. saya pun ada membaca buku Adam khoo “secrets of self-made millionaires”, saya berdoa semoga satu hari pun boleh jadi macam mereka ni.

  2. Tahniah kepada Doc. 🙂

    Tip perniagaan internet yang menggunakan Bahasa sebagai “niche market” tetapi boleh dikecilkan lagi skop “niche” Bahasa Malaysia kepada ‘loghat’, ‘Audio Web Dalam BM Untuk Pasaran Orang Buta ;)’, ‘Bahasa Indonesia’ dsbnya.

    Hisham;
    “Boleh pakai ke idea tu?” 😀
    P2..DotCom Founder

  3. Assalamualaikum,

    Syabas dan tahniah buat Irfan.. Semoga terus berjaya dan mengharumkan nama Malaysia di persada antarabangsa.. Malaysia Boleh! 🙂

    , flight esok ke KK kul berapa? 😀

  4. Assalamualaikum,

    Waaa, cayalah doktor boleh berjaya sampai kat tahap ni……….. Doktor memang doktor yang hebat. So, bila doktor nak turun ipoh?

  5. Benar kata Khairi. Saya juga mempromosikan keemapt-empat buku saya menggunakan bahasa Melayu. Tetapi untuk mendapat kesan yang lebih bagi, penjual di internet gunakanlah bahasa Melayu standard. Tidak semua rakan-rakan kita di Malaysia, Brunei dan Indonesia memahami Bahasa Melayu campur dan Bahasa Melayu pasar. Keliru pula mereka.

  6. Apabila produk dipaparkan dalam internet itu sudah mencambah minat. Tetapi kalau bahasa bercampur aduk, nanti kasihan pula rakan-rakan di Indonesia, Brunei dan Singapura.

    Alhamdulillah, saya dijemput menyertai rakan-rakan penulis di komunitas penulis Indonesia (sedangkan saya orang Malaysia) dek kerana weblog promosi buku-buku saya.

    Kata-kata Irfan dalam entri ini memang benar.

    Pengalaman kecil yang ingin saya kongsi dengan teman-teman.

    Buku atau weblog yang ditulis dengan bahasa Melayu standard memudahkan penerbit di seberang menganalisa kekuatan untuk ia dijadikan buku bagi pasaran offline.

    Satu lagi Irfan, saya juga melihat kewujudan Friendster dan Myspace banyak membantu dari sudut promosi dan menarik perhatian orang ramai.

    Semoga Allah memperkasakan perjuangan Irfan.

  7. Syabas sekali lagi. Irfan mmg dah membuktikan anak Melayu dari Malaysia mmg hebat! 😀 Saya tumpang berbangga.

    Sebenarnya tip Irfan hari ni dah saya praktikkan sejak setahun yg lepas bagi web biz saya MotivasiHaji.com Bahasa yg terdapat di dalam buku2 yg dijual oleh MH.com mmg bahasa Melayu kontemporari yg boleh difahami oleh semua negara di nusantara ini. Saya memang sediakan kemudahan membeli secara online khusus utk pembeli dari S’pura, Brunei dan Indonesia. Alhamdulillah, setakat ni dah ada pembeli Singapura. Yg lain…. still blm ada, tapi insyaAllah, akan ada soon.

    P/s: Nak share berita gembira. Dalam masa 3 hari ni, akhirnya dah ada 3 pembeli secara online dari Malaysia!! Selepas hampir setahun beroperasi. Ini petanda baik yg menunjukkan pembeli tempatan semakin menaruh kepercayaan terhdp pembelian secara online. Satu kepercaya yg jgn sesekali dipersiakan dan dicemarkan.

  8. tahniah doc, doc memang luar biasa..marvelous!
    he,he,suatu masa nanti mampukah aku berjaya dalam bidang internet macam doc kitorang ni.

  9. askum ..sy khairul…mm msih pelajar ipta umo dlm 19..minat sgat gan bisnes internet ni. & baru mula gan cj,affiliate..& forex dlm kajian..harap dapat nasihat dari .wslm..

  10. saye masih lagi blajar dan mengambil diploma bisnes management. saye sdang mencari tentang pasaran didalam malaysia saye ingin tahu ttg Bursamalysia.

Leave a Reply

Your email address will not be published.