5 Cara Mudah Memulakan Perniagaan Internet [Bahagian 2]

… Sambungan dari artikel lepas 😉

3. Bina blog. Setelah anda mendapatkan produk dan mengambil produk tersebut, anda perlu membina blog untuk produk tersebut. Kenapa perlu membina blog? Kerana ia adalah sangat penting supaya blog yang dibina akan muncul di enjin carian google. Sering kali pengguna di internet suka mencari sesuatu dengan membuat carian di google. Jadi, anda perlu ada blog supaya blog tersebut akan keluar di enjin carian google. Berbanding jika menggunakan facebook pula, carian di google sangat jarang memaparkan link facebook. Untuk membuat blog, tidaklah susah. Anda boleh mulakan dulu dengan membina blog di blogspot dan jika anda ada budget lebih, anda boleh membina blog yang berbayar.

Jika anda tidak mahir dalam pembikinan blog, anda boleh upah orang lain untuk buatkan. Anda perlu mengeluarkan sedikit modal untuk pembinaan blog supaya blog anda Nampak lebih menarik dan cantik. Ini adalah penting kerana kita perlu menarik minat pengunjung yang melawat ke blog tersebut. Jika blog tersebut suram dan serabut, mood pelawat kita akan menurun dan kemungkinan besar mereka akan terus keluar dari blog anda. Sama juga jika kita pergi ke kedai. Jika kedai tersebut menarik, sudah tentu kita akan berasa seronok untuk membeli dan akan lama dalam kedai tersebut. Manakala jika kedai tersebut suram dan bersepah, agak-agaknya kita akan duduk lama tak dalam kedai tersebut? 😉

fb

4. Buka akaun facebook. Anda perlu membina satu fanpage khas untuk menjual produk tersebut. Anda tidak boleh menjual di personal profile anda kerana kemungkinan besar akaun anda akan ditutup serta merta oleh facebook. Ini kerana facebook mempunyai terma dan syarat dimana anda hanya boleh menjual menggunakan fanpage sahaja dan bukan personal profile anda.

Kenapa anda perlu membina facebook sedangkan anda sudah membina blog untuk menjual? Dengan adanya blog, kemungkinan besar blog anda akan dapat dilihat di enjin carian kerana rata-rata pengguna internet akan menggunakan google untuk mendapatkan maklumat mengenai apa sahaja. Facebook pula, jika kita sudah ada fanpage menjual tudung sebagai contoh, maka kebarangkalian LIKE yang kita dapat di fanpage tersebut adalah mereka yang berminat dengan tudung. Jadinya anda sudah anda pembeli yang targeted untuk tudung yang anda jual di facebook.

Jika digabungkan kedua-dua cara ini, produk anda akan laku dengan pantas. Pastikan anda letakkan badge facebook anda di dalam blog dan jangan lupa juga meletakkan link blog anda didalam fanpage anda.

 

5. Promosi. Yang ini adalah perkara paling penting dalam perniagaan online. Bagus mana pun produk anda, secantik dan sehebat mana pun produk tersebut, jika salah cara promosinya, produk anda tidak akan terjual. Di online, kita perlu iklankan supaya orang tahu akan kewujudan blog dan facebook yang kita bina tadi. Lain jika anda mempunyai kedai yang nyata. Orang yang lalu lalang di kawasan sekitar, dapat melihat kedai anda. Jika di online, orang tak kan tahu jika kita tidak membuat promosi. Untuk membuat pengiklanan, ada cara yang berbayar dan percuma. Untuk pengiklanan percuma, anda boleh letakkan di lamanweb pengiklanan percuma seperti Mudah.my dan lain-lain. Untuk pengiklanan berbayar, anda boleh gunakan pengiklanan di facebook, pengiklanan di google dan menyewa slot iklan dimana-mana blog atau forum.

 

Apa yang paling penting adalah anda perlu berani untuk mencuba. Jika anda takut untuk bermula, sampai bila pun anda tidak akan memulakan langkah pertama anda.

*Artikel oleh Amim Najmie, trainer “Diploma Profesional Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial” Open University Malaysia. Lawati www.openuni.com.my

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

5 thoughts on “5 Cara Mudah Memulakan Perniagaan Internet [Bahagian 2]

  1. Hai, En. Irfan.

    Saya br melawati blog En. Irfan.
    Saya juga teringin utk menjana pendapatan melalui internet.
    Dan skrg ini, saya ingin melakukan perniagaan percetakan kad nama (busines card) secara online.
    Hampir dua minggu saya mengumpul maklumat mengenai perniagaan tersebut. masalah sy skrg ialah 0% pengetahuan/pengalaman.
    jadi saya ingin minta tunjuk ajar/ nasihat drpd En. Irfan.
    terima kasih.
    saya ingin share artikel ini di blog saya, kalu encik Irfan izinkan.
    TQ

  2. baru nak berminat untuk tahu lebih lanjut bagaimana untuk membuat perniagaan melalui on line. mohon tunjuk ajar

Leave a Reply

Your email address will not be published.