Soal Jawab Mudah Perniagaan Internet

Sesuatu percuma untuk pengunjung setia Tip-Satu-Minit!

Beberapa minggu lalu, di program bicarawara radio saya, “Jutawan! bersama Irfan Khairi” (Radio24 93.9FM) saya ada menjawab soalan-soalan *mudah* mengenai perniagaan Internet. Khas untuk anda, terutamanya mereka yang ingin memahami perniagaan Internet, rakaman tersebut telah di ubah menjadi MP3 secara streaming untuk anda dengar 🙂

soaljawab-st3.gif

Harapan saya juga agar rakaman ini orang ramai dapat memahami perniagaan Internet dan tidak terkeliru dengan skim-skim pelaburan yang haram di Internet serta program-program Internet cepat kaya yang menyeleweng.

Bagi anda yang mempunyai blog atau laman web, feel free untuk membolehkan pelawat laman anda dengar/download file ini- no problem! Percuma sahaja… jangan dijual sudah la 😉 Just link ke sini, dan sesiapa sahaja boleh download (atau guna gambar di atas dan link diberi).

Bagi anda yang berminat untuk mengetahui asas perniagaan Internet, kecil tapak tangan, nyiru saya tadahkan, mudahan rakaman audio PERCUMA ini dapat memberi idea yang lebih jelas kepada anda.

Enjoy!

ps: Workshop Jutawan Internet. Pelajari Cara Memulakan Perniagaan Internet dari Rumah dalam Masa 7 Hari! Klik untuk maklumat lanjut.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

55 thoughts on “Soal Jawab Mudah Perniagaan Internet

  1. amal jariah yang terbaik adalah menunjukkan cara kepada seseorang supaya dia juga boleh memberikan amal jariah, terima kasih IK.
    WE LOVE YOU.

  2. Dah download n dah dengar.appreciate sgt dgn pemberian ini.Just nak tanya, (kalau x keberatan lah).apa yang membuatkan IK sehingga memikirkan utk jadi jutawan selepas SPM sedangkan org lain memikirkan nak masuk ‘U’ (selepas SPM )mana pada masa tu?

  3. Ya, IK…terima kasih banyak. sumbangan yang bernilai. Aa..a lah, nak tau gak macam yang rinie tanya tu…

  4. As IK ,

    Nice audio …. cam na next skip that advertisment (oo bla bla bla ) …. so buat teruskan (no break) , boleh kan?

    Cam kaco lah tengah syok2 erk break .

  5. seronok juga dengar celoteh IK kat konti 🙂 Harap ada untuk episode yang ke-2 nanti.thks

  6. apa yang membuatkan IK sehingga memikirkan utk jadi jutawan selepas SPM sedangkan org lain memikirkan nak masuk ‘U’ (selepas SPM )mana pada masa tu?

    ketika itu saya minat muzik rock & minat menonton film hollywood (sehingga kini). seleberiti2 saya minat semuanya kaya raya- walaupun melakukan kerja yang mereka minat- sebagai penghibur & pelakon.

    so, saya selalu terfikir masa tu… alangkah bestnya jadi jutawan pada usia muda melakukan apa yang kita suka 😉

    itulah jawapannya…

  7. Salam,

    Saya sangat tertarik dlm mencari perbezaan antara usahawan internet yg genuine dgn yg bukan. Saya sedang kaji usahawan internet di Malaysia. Boleh saya interview IK?

  8. Salam…

    Terima kasih kpd IK kerana sudi berkongsi rakaman tersebut (wlupun saya sendiri belum mendengarnya sbb mmg file tersangkut time download huhu, x mengapa sbr menunggu) patut la dari semalam try download x bole2, rupanya IK sedang tukarkan servernya. Mesti ramai giler yg mendownload sbb nk dgr audio tu 🙂 Saya akn kongsikan link download audio tersebut dgn rkn2 yg lain nti, InsyaAllah.
    Semoga IK terus success. Wassalam

  9. Dear IK,
    Assalamualaikum wbt. I am a student now in the UK and being a Malaysian, it is hard not to notice the great resume you have secured at such an early age. Indeed an inspiration to many of us youngsters out here.
    I would like to know if there is a way that I can get a correspondence with you to express a few concerns to you, for example through your e-mail.
    I would appreciate it if this is possible, but it the event that this is not to your convenience, I wish to express my apologies for taking your time.

    I thank you in advance for your time.Wassalam.

    Warmest regards,
    Am, London.

  10. ok, audio dah bertukar server… tapi, oleh kerana file besar sangat, saya jadikannya secara streaming. jadi, tak perlu tunggu lama download… terus boleh dengar sahaja selepas beberapa saat, melalui streaming.

    cuma, kualiti bunyi kureng sikit 🙂 kalau nak download pun boleh, just follow link “download file” di mukasurat streaming supload.com tu

    Selamat mendengar!

    -IK

    ps: sebelah kanan di bawah “related music” ada beberapa link Soal Jawab Perniagaan Internet- untuk makluman, semua tu file yang sama tapi tak lengkap. Terputus ketika upload (abaikan shj)

  11. Salam…dah download & dengar… terbuka juga minda untuk mencuba bisnes internet ni… one more, saya tanya… maybee keluar dari tajuk komen ni… apa itu SPAM ? (saya ni buta IT sikit), boleh tolong terang secara ringkas ? TQ.

  12. saya slalu mendapat e-mail advertise dari IK. saya seorang designer tetapi tak tahu nak start mcm mana untuk jadi free lancer…skrg saya bekerja di sebuah syarikat penerbitan…and how to manage my work…

  13. kpd fzna,

    spam tu menghantar email tanpa persetujuan si penerima 🙂 kalau sbg owner biz internet buat spam, akaun hosting kita boleh ditamatkan oleh hosting provider 🙂 dan, secara x langsung memberi reputasi buruk pada kita dan boleh menyebabkan kerugian…

    thanks IK! saya pun x sempat dgr interview kali ni. nasib baik boleh dgr online 🙂

  14. A’kum semua,

    Saya baru selesai dengar rakaman tu. Terima kasih. Bertambah-tambah lagi pemahaman saya tentang perniagaan internet. Selepas ini diharapkan Saudara Irfan bercakap lebih lagi mengenai cara2 promosi utk perniagaan internet.

  15. Assalamualaikum to ik…terima kasih di atas penerangan berkenaan dgn perniagaan jutawan internit, cuma ada beberapa perkara yg saya kurang faham seperti nak buka laman web sendiri dan ada lagi perkara perkara yg saya masih belum faham berkenaan dgn perniagaan internit ni.

  16. Slm, saya telah cuba untuk mendengar melalui online streaming tak berjaya..dan sya cuba untuk download nampaknya hanya separuh jalan jer. Sama ada boleh dengar radio ni live online atau tidak sya kureng periksa. Tp sya masih setia dgn blong IK

  17. terimaksih sifu irfan khairi. saya support business internet untuk masa depan yang gemilang. tq again , next time boleh la bagi tips cara2 nak promosi yang paling efektif, ilmu dan motivasi anda sangat berguna. jumpa lagi

  18. TQ banyak2 sharing audio tu, dah download tapi belum sempat nak dengan lagi. Kena cari masa yg. sesuai nak dengar sebab nak ambil tip2 penting yg. ada dlm audio tu nanti.

  19. ik, saya ni amatur dlm internet, so sbg permulaan saya nak join affiliate yg ada dlm internet ni, so, macamana sistem affiliate berjalan dan boleh mambantu saya? adakah sistem paymentnya telus? apa pandangan I’m tentang sistem ini , pro & kotranya. pls advise tq so much

  20. Hai I.K,

    Sy dah dgr dah soaljawab perniagaan internet 2…sgt2 menarik.Cume nak tanya 1 2 soalanlah…
    – ms soaljawab 2 IK ada ckp pasal 4 cara nk mulakan perniagaan internet…dan satu tambahan adalah kita kene sewa tapak dlm internet(em nama inggeris tak ingat plak) so…cmner nk dpt tapak sewa 2?
    – IK pn ada ulang byk kali yg kita jgn risau selain kite buat sendiri lmn web, kite blh upah org lain buatkan.so…sy dh daftar tuk workshop hari sab2 ni(26.4.08) nanti ms hari 2 IK akan ajar tak peserta2 cara2 bina lmn web sendiri?
    Harap IK reply dan ms 26 Apr nanti saya nak minta tlg IK bgi full explanation yekk…..

    Thank a lot Ik..ur my insparation

  21. A”skum

    Mula-mula buku pertama published di Msia..salah orng yg pertama membelinya…Dulu teringin nak join workshop…tapi tak bpa pandai It ni…
    Sampai skrg terkilan tak dapt hadiri workshop IK.
    Saya ni dah VSS dan dah nak pencen…tapi minat sgt kat computer…tapi selalu tertipu melalui internet..Rasa2 ada nak conduct ti KERTEH Terengganu…saya lah org yang paling “HAPPY”
    Di Sini ada AWANA HOTEL…amacam ada peluang conduct workshop di KERTEH..terengganu???
    Salam

  22. Saya ada bertanya melalui email saya yang lalu, tapi no response sehingg kini,
    jadi saya nak ulang lagi kat sini… Boleh kah saudara IK menganjurkan kursus di SAbah?
    sekian terima kasih

  23. saya mmg berminat berniaga melalui internet.namun x berapa pandai dan untuk pergi talk IK selalunya hampa. Ada babies yang perlu perhatian. kalau boleh adakan talk di JB. Saya akan ajak member lain untuk pegi talk IK. Salam

  24. Saudara Irfan, jika tidak salah pengamatan saya, kini trend perniagaan internet dan ICT berada dalam gelombang yg besar. Kini terlalu banyak iklan-iklan seperti perniagaan Mobile-Income, Monsun (kedai-kedai maya diinternet dsbnya). Ia nampak begitu menarik dengan jaminan keuntungan yg memang memberangsangkan. Pada saya modal untuk memulakan perniagaan itu agak besar juga menurut pakej-pakej tertentu. Jika dapat saudara beri pandangan dan penjelasan tentang perbezaan perniagaan sebegitu dengan yg diusahakan oleh saudara. Apakah ia semudah itu?

  25. thank…
    sy mcuba perniagaan ini tp agak2 takut2 lg sbb sy msih muda..sy arap IK dapat mmbantu saya

  26. salam mr irfan
    saya ingin memaklumkan pada awak saya selalu menggunakan nama awak utk tujuan promosi website saya di bharian.com.my ,harap tidak keberatan untuk memberi keizinan.kerana irfan telah menjadi idola saya utk sekian lama.
    harap maklum..

  27. assalamualaikum irfan

    satu saja saya musykil. saya amat berminat dan bersedia mempelajari perniagaan internet, masalahnya saya seorang kakitangan kerajaan(guru). bolehkah saya membuka perniagaan sendiri menggunakan nama saya sepenuhnya di dalam pendaftaran perniagaan nanti? sedangkan apa yang saya tahu, salah di sisi undang-undang selagi masih berkhidmat. nak resign, sayang sebab saya memang suka mengajar. bidang perguruan adalah minat saya tapi dalam masa yang sama saya ingin merebut peluang dalam internet sebagaimana saranan irfan sekian..

  28. Assalamualaikum,
    Saya telah mengikuti artikel/kolum tuan dan ia telah menimbulkan minat.Satu persoalan yang mungkin belum pernah diajukan kpd tuan. Saya adalah bekas banduan yang baru dibebaskan dan telah menjalani hukuman yang agak lama,saya mempunyai beberapa rakan yang senasib.Masalahnya kami ingin mencuba bidang yang baru ini tetapi kami tidak ada keupayaan kewangan yang stabil tetapi kami mempunyai kemahiran yang tinggi yang telah diasuh bertahun-tahun.
    Kami tidak mendapat banyak peluang unt.mencari nafkah/berniaga p.pihak kerajaan.Beberapa rakan saya telah kembali kpd. alam lama mereka. Saya juga tidak tahu berapa lama saya dapat bertahan.
    Bolehkah kami membayar secara ansuran untuk yuran-yuran yang dikenakan?
    Adakah tuan mempunyai pendapat @ idea untuk kami mencuba bidang ini?
    Terima kasih.

  29. kenapa x buat ceramah kat terengganu?kami org terengganu amat2 menantikan encik IK kat cni..saya amat berminat nak buat perniagan di internet tp xder asas lamgsung..

  30. akum abg IK..a sbnarnya amat meminati peluang perniagaan melalui internet nie tp tak tahu bagimana nak mulakan langkah pertama..kalo boleh tlongla buat ceramah diterengganu ker?

  31. Thank you for all the imformations bkn peluang2 bisnes melalui internet.Banyak tip2 yang membuka minda saya untuk terus bersama2 anda menjana idea2 dan peluang memasarkan produk saya
    hingga ke peringkat global.Pasaran Produk Halal sedunia mencecah USD 3 Trillion setahun.ADAKAH kita akan menjadi penonton shj.Melalui internet
    kelajuan memperkenal dan memasarkan akan berjaya jika dilakukan dng betul.ANDA MENJANA ERTI SEBUAH KEJAYAAN MELALUI BISNES INTERNET

  32. assalamualaikum,
    boleh tak saya tahu bagaimana nak mula bisnes ini? berapa kos untuk mulakan bisnes ini dan berapa kos untuk ceramah yang saudara adakan?saya sangat berminat untuk memulakan bisnes ini.

Leave a Reply

Your email address will not be published.