Perniagaan & tanggungjawab sosial

Adakah perniagaan anda mempunyai tanggungjawab sosial? Perniagaan tidak semestinya 100% melihat keuntungan semata, tetapi juga perlu mempunyai tanggungan sosial. Dengan mempunyai tanggungjawab sosial pada perniagaan anda, ia juga memberi jenama unik pada perniagaan anda.

Contoh yang baik adalah The Bodyshop yang diasas kan oleh Anita Roddick yang mempunyai tanggunjawab sosial “kehijauan bumi” dan recycle! Dengan mempunyai tanggung jawabsosial tersebut, ia membina jenama perniagaan The Bodyshop dengan menggunakan bahan-bahanĀ semulajadi dan menggalakan recycle (seperti penggunaan botol plastik dan juga penggunaan bag kertas).

Yayasan Al-Bukhari adalah satu contoh terbaik di Malaysia!

Bolehkah anda namakan lagi perniagaan lain yang mempunyai tanggungan sosial yang telah menjadi trademark atau jenama perniagaan tersebut?

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

17 thoughts on “Perniagaan & tanggungjawab sosial

  1. Irfan, kalau macam saya yang berniaga dengan KunciCinta.com ni ada cadangan ke tak untuk saya mempunyai tanggungjawab sosial??

    Bagaimanakah pula cara buku Kamus Cinta saya boleh di tanggungjawab sosial kan?? ada cara ke??

  2. assalamualaikum..

    betul doc,
    walaupun sudah kaya,namun kita hendaklah sentiasa beringat kepada mereka yang membantu kita untuk jadi kaya dan mereka yang memerlukan..

  3. slmt pg ,
    jaya jusco – menwujubkan tabung kebajikan “with all our hearts”. ia adalah utk kanak2 tidak bernasib baik dan kebajikkan di seluruh negara.

    elliot hoffman – mangamalkan pengambilan bekas banduan utk bekerja dgn nya tujuan utk mengubah masyarakat.

    ben&jerry – kedai ais krim di herlem mengambil pengemis utk tinggal dan menjual aiskrim.

    paul newman – beri semua keuntungan p produk “newman’s own” kpd badan2 kebajikan kanak2 yg mengidap kanser.

    burger king dan IBM – menjalankan program yg serupa seperti campbell soup. menerusi “burger and bytes”, komputer didermakan berdasarkan bilangan resit yg dihasilkan. burger king juga menubuhkan akademi burger king yg menyediakan pelajaran dan perkhimatan sosial kpd mereka yg gagal dlm persekolahan.

    oklah…
    cukuplah tu 5 …
    letih dah jari ni…hehe

    han

  4. bila kita diatas sepatutnya jangan lupa orang di bawah…sebab kita tak tahu suatu hari nanti mungkin kita pula di bawah…So jangan lupa tanggungjawab sosial!

  5. Doc memang hebat!
    mungkin tahun depan saya akan buat simple game, saya rasa ada jugak tanggungjawap sosial dalam simple game tu…kalau dapat Joint Venture dengan doc,biar doc pasarkan,alangkah baiknya!(kalau Doc sudi la)

  6. hi,

    Di Malaysia sekarang banyak dah syarikat koporat yang mula atau telah menjalankan tanggungjawab sosial. Masa saya di Syarikat Telekomunikasi antara yang terbesar di Malaysia dulu, kami ada satu unit yang berfungsi untuk mencari orang yang kurang berkemampuan untuk diberikan bantuan seperti beras, susu dan lain-lain keperluan. Kami akan mengumpulkan barang-barang itu kemudian kami akan agihkan kepada orang-orang yang telah dicari oleh team yang terdahulu. Antara lain aktiviti kami ialah membantu mangsa banjir dan apa-apa yang berkaitan.

    Kalau tak silap saya syarikat seperti Proton,Celcom,Digi,Maxis, TV3 semua ni ada team yang akan membantu apabila ada kecemasan yang melanda.

  7. Was about the switch to Celcom/Maxis up to having filled out the form (but canceled due to lack of 3.5G/HSDPA availability in Penang — although depa iklan macam nak rak!!)…. And now that the guy who ‘sold’ me the Digi data (Edge) line IN PERSON, the CEO himself (at Gurney Plaza nearly three years back) has just donated 200 lembu untuk korban (that’s RM300K if I’m not mistaken!!), perhaps, I’ll stay a bit longer with them… (although Digi is charging me like crazy for SMS at still the old rate of 15-cent/msg!)

    The social responsibility matters in this case!

    But then, it’s so UNFORTUNATE to have found out how ALMOST ALL of the BIG CORPORATIONS and GOV agencies of Malaysia (except minor participations by TM, MIMOS and KTAK) shied away from joining a recent event in Kuala Lumpur, where nearly 2000 individuals representing various NGOS and business leaders including Alcatel, Microsoft, Intel, Grameen Phone (largest telco in Bangladesh that is also partially owned by Telenor — also a major shareholder for Digi) etc. came to discuss on the SOCIAL RESPONSIBILITY of the day — BRIDGING THE DIGITAL DIVIDE, bring broadband and other ICT means for social justice and sustainable development to the other FIVE BILLIONS people in developing countries (Malaysia included)…

    Cukup memalukan untuk the host nation! Shame to the corporations and GLCs/govt agencies of Malaysia… And you’d wonder why orang luar tak berapa minat nak beli Malaysian-branded items from Proton, Media Prima, Petronas, MMobile etc.

  8. Assalammualaikum..
    Nasir.. you got the point.. mmg banyak sgt malaysian corporation yang kurang CSR ni.. sedih bila fikirkan.. mereka cuma fikirkan keuntungan yang akan masuk poket je.. poket siapa ekk??? malas nak comment..

Leave a Reply

Your email address will not be published.