Sakitnya bila tertipu dalam perniagaan!

Bagi anda yang pernah berpengalaman mengalami keadaan ini, pastinya faham. Hati terasa sakit, sedih, marah dan geram pun ada. Terasa hilang kepercayaan, jatuh keyakinan diri, dan tidak percaya lagi orang lain pun ada juga. Tapi yang tak bestnya ada juga terasa diri agak lurus bendul dan dibodohkan oleh orang lain.

Pengalaman apa yang saya sebutkan ini? Pengalaman ditipu dalam perniagaan.

Keadaan ini sememangya biasa terjadi. Mungkin ditipu pekerja sendiri yang songlap duit. Mungkin juga rakan perniagaan (yang merupakan orang yang dipercayai selalunya ahli keluarga atau rakan) yang menghilangkan duit. Ataupun sesiapa sahaja atau orang luar yang tidak dikenali yang menipu, mencuri, pecah amanah, merompak, dan sewaktu dengannya yang mengakibatkan diri kita dan perniagaan kita terasa ditindas.

Pastinya ada perasaan sakit, sedih, marah dan geram bukan?

Bagi saya dan syarikat saya juga, keadaan sebegini pernah berlaku. Bukan sekali atau dua. Tetapi beberapa kali juga. Persoalannya apa yang perlu dilakukan? Dan bagaimana hendak membina semula semangat selepas ditipu?

songlap duit

[PENGUMUMAN: Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama pakar perniagaan Internet #1, Irfan Khairi, pengambilan terbaru kini dibuka. Klik di sini untuk maklumat lanjut dan pendaftaran atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 hari ini]

Pertama sekali, apa yang penting adalah, buang jauh-jauh perasaan yang merasakan kita ni bodoh atau terlalu lurus kerana tertipu. Semestinya salah adalah pada orang yang mencuri dan menipu tersebut. Dia yang bodoh kerana melakukan perkara yang bodoh bukan sahaja boleh menerima hukuman di dunia, tetapi hukuman juga di akhirat wallahualam.

Tidak kira bagaimana pun kita bersedia atau berhati-hati dalam mengelakkan keadaan ditipu dalam perniagaan, si penipu jauh lebih licik dari kita. Pastinya ada sahaja jalan lain untuk menipu atau mencuri. Kalau tak banyak, mungkin sedikit-sedikit dilakukan yang kita tak perasan yang akhirnya banyak juga.

Langkah kedua adalah untuk melakukan laporan kepada pihak berkuasa untuk mengambil tindakan undang-undang. Hubungi pihak-pihak yang berkuasa dengan segala bukti. Lebih banyak bukti yang diberikan, lebih mudah kes akan dikendalikan oleh pihak polis, pendakwaraya, mahkamah dan sebagainya.

Di sini suka saya juga mengingatkan untuk membuat sebarang perjanjian bertulis, rekod, kontrak, simpanan resit dan bukti ketika menjalankan perniagaan. Kalau ada cctv lagi bagus 😉 walau bagaimanapun kita mempercayai sesuatu pihak itu. Mana tahu, yang dipercayai sangat itu akan menikam kita dari belakang pula. Bukti-bukti inilah yang akan membantu kita kelak.

Namun, ada keadaan juga di mana kita tidak sampai hati untuk ambil tindakan undang-undang mungkin kerana rakan yang baik dulu, atau pekerja yang baik dulu, atau ahli keluarga. Maka, ini terpulang kepada anda. Tepuk dada tanya selera. Tetapi, sekiranya ini pilihan anda, langkah seterusnya adalah…

Buangkan rasa sedih, marah, geram, dan sakit hati oleh kerana kesemua itu adalah amalan yang kurang sihat dan hanya merugikan kita sahaja. Nak rasa semua itu sekejap sahaja, ok la… tapi jangan terbawa-bawa lama sangat. Lagi lama kita merasa begitu, lebih banyak masa kita dan tenaga kita terbuang kerana memberi fokus kepada perasaan negatif.

Pilih untuk bersabar dan bersyukur terlebih dahulu.

  • Bersabar kerana ini akan menenangkan anda dan inilah cara Rasulullah saw. Walaupun pelbagai cabaran yang menimpa, Rasulullah tetap bersabar. Pastinya cabaran Rasulullah adalah jauh lebih teruk lagi dari orang menipu kita dalam perniagaan bukan? Tambah, kalaupun rezeki kita hilang akibat ditipu, bila kita bersabar, kalau hilang duit, kita dapat pahala. Lagi best.
  • Bersyukur pula kerana masih banyak lagi rezeki yang kita ada InsyaAllah. Rezeki bukan sahaja pada harta benda dan duit ringgit. Rezeki kita yang masih ada mungkin pada keluarga yang bahagia, kesihatan yang baik, rakan-rakan yang memahami, dan mungkin juga gaya hidup yang tidak terjejas sangat akibat ditipu. Maish banyak yang kita boleh bersyukur InsyaAllah.

Mudahan mereka yang tertindas akan mendapat rezeki yang berkali-kali ganda dari Allah swt!

INFO: Dapatkan maklumat lanjut Program Intensif Perniagaan Internet dan Stretgi Media Sosial di sini. Mulakan program Internet dengan kos yang rendah, dan capaian pelanggan yang tinggi. Mulakan perniagaan Internet yang anda minat bersama-sama kami dan rakan-rakan turut membantu. Pengambilan terbaru kini dibuka. Klik di sini untuk maklumat lanjut dan pendaftaran atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 hari ini]

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.