Trend Perniagaan Internet TERBARU – IGTV?!

Sekiranya anda mengikuti saya di Facebook LIVE, dan email ini sejak beberapa bulan yang lepas, sering saya ulang berkali-kali bahawa…

“Jangan hanya fokus pada Facebook dan Instagram dalam pemasaran online.”

Dan saya sering tekankan betapa pentingnya PEMASARAN VIDEO dan memberi beberapa statistik dari majalah Forbes kepada anda:

1. 90% pelanggan membuat keputusan belian melalui video
2. 80% isi kandungan Internet adalah video menjelang 2019
3. 76% mengatakan video telah meningkatkan prospek

Ya, berbulan-bulan saya telah sebutkan bahawa jangan hanya fokus pada Facebook dan Instagram dalam pemasaran.

Dan beberapa hari lepas…

Pelancaran platfom video baru IGTV beberapa hari lepas oleh Instagram

Instagram & Facebook (syarikat yang sama) telah melancarkan satu platform baru iaitu: IGTV!

IGTV adalah platform video dibawah Instagram yang memberi fokus pada VIDEO SAHAJA. Ia merupakan platform terbaru untuk bersaing dengan YOUTUBE (platform video yang paling popular). IGTV, Facebook Video dan YouTube akan mendominasi platform video di Internet.

Mengapa ini penting kepada usahawan?

Ia merupakan bukti lagi bahawa pemasaran video adalah masa hadapan dalam strategi perniagaan di Internet. Ia adalah trend terkini. Jika tidak, mengapa Instagram melancarkan IGTV untuk bersaing dengan YouTube bukan?

Apa yang anda perlu tahu mengenai IGTV?

IGTV berfungsi hampir sama seperti YouTube, di mana video-video yang dihasilkan oleh sesiapa sahaja (content creators) boleh di upload ke channel video masing-masing, iaitu akaun Instagram atau IGTV anda.

Ianya boleh di akses melalui…

1. App khas IGTV– anda boleh download app IGTV melalui PlayStore atau AppStore
2. Melalui Instagram sedia ada anda, di bahagian atas sekali ada ikon IGTV (berbentuk TV)

Walaupun sama, tapi tak serupa dengan YouTube di mana perbezaan ketara IGTV adalah video-video yang diupload adalah sebaiknya secara menegak/vertical atau potrait, dan bukan landscape/horizontal.

Video-video di IGTV adalah menegak!

Ini kerana, IGTV mendapati lebih ramai orang mengambil dan menonton video secara menegak pada zaman online video kini. Mungkin agak janggal kepada pengguna pada awal menonoton dan menyunting kesemua video secara menegak, namun, kita lihat sama ada IGTV pada masa hadapan akan memberi kemudahan video berformatkan landscape/horizontal pada masa hadapan.

Pendapat saya mengenai IGTV untuk usahawan…

Pada tahun 2015, Facebook LIVE bermula. Dan sejurus ianya bermula, saya terus menggunakannya. Ini kerana, Facebook adalah syarikat gergasi di Internet dan saya tahu, apabila mereka melancarkan sesuatu, pastinya mereka akan mempromosinya!

Kini 2018, IGTV pula bermula! Adakah saya akan menggunakannya? Jawapannya adalah YA!

Sering saya nasihatkan usahawan online, “Don’t put all eggs in one basket”. Bererti, jangan hanya fokus pada satu atau dua teknik dan strategi di Internet sahaja. Sekiranya kita hanya fokus pada satu atau dua teknik sahaja, dan teknik tersebut tidak menjadi, ia akan memeberi kesan buruk kepada perniagaan kita. Sekadar contoh, mereka yang hanya fokus pada Facebook Ads mendapati makin lama, makin mahal iklan Facebook Ads. Tidak seperti dulu.

Gunakan pelbagai teknik. Apabila menggunakan pelbagai teknik dan strategi di Internet, peluang berjaya adalah lebih tinggi.

Sama seperti pelabur saham, di mana pelabur yang bijak akan melabur wang mereka pada pelbagai portfolio pelaburan. Bukan hanya pada 1 atau 2. Sama seperti pelabur hartanah. Pelabur hartanah yang berjaya mempunyai banyak tanah di beberapa lokasi. Bukan hanya satu hartanah di satu lokasi. Mereka “diversify”.

Menggunakan teknik “diversify” ini, akan meningkatkan lagi kebarangkalian untuk berjaya. Sekiranya satu saham atau satu tanah tidak memberi pulangan (atau rugi), saham dan tanah yang lain akan memberi keuntungan.

Begitulah juga dengan teknik dan strategi perniagaan Internet. Sebab itulah dalam program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama saya, saya tidak hanya tekankan satu atau dua teknik pemasaran, tetapi pelbagai teknik dan strategi pemasaran dan penjenamaan untuk meningkatkan jualan produk atau perkhidmatan. Klik di sini sekiranya ingin sertai.

Ramai usahawan yang berjaya melalui program bersama saya ini juga adalah kerana mereka tidak “put all eggs in one basket!” dan diversify teknik dan strategi perniagaan mereka.

IGTV adalah platform terbaru untuk pemasaran dan membina jenama melalui video. Ia merupakan satu lagi peluang untuk pemilik perniagaan.

Saya telah memulakan Channel IGTV saya. Cari saya di Irfan_Khairi dan follow saya di Instagram! Anda akan mendapat video-video IGTV saya yang akan datang di mana saya kongsikan tip-tip ringkas, padat dan pantas untuk mencapai kejayaan dalam hidup anda!

Follow saya di IGTV ya!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.