tuamuda

Waktu terbaik memulakan perniagaan?

Bilakah waktu terbaik untuk memulakan perniagaan? Adakah terlewat oleh kerana umur kian meningkat dan rasa “sudah tua”. Ataupun terawal apabila masih lagi muda-mudi tanpa pengalaman dan ilmu?

tuamuda

ALASAN “DAH TUA…”

Tahukah anda Colenel Saunders, pengasas KFC hanya memulakan perniagaan KFC nya ketika berumur 62 tahun? Terlanjur sebut KFC, kalau Kita sebut McDonalds pula, pengasasnya memulakan pada umur 52 tahun. Adakah keadaan umur “tua” perlu menjadi alasan? Semestinya tidak.

Ini kerana, jadikan umur tersebut sebagai kekuatan dalam menjayakan perniagaan, seperti:

  • Umur yang mencecah 50-an atau 60-an pastinya berbagai pengalaman yang pernah dilalui dari dulu hingga kini dalam sesuatu bidang. Pengalaman ini boleh membantu dalam menjayakan perniagaan. Teknik dan strategi boleh dipelajari, tetapi pengalaman di dada adalah sesuatu yang sangat berharga!
  • Tidak kira umur 40 tahun, 50 tahun atau 60 tahun, pastinya kita melalui hidup dan telah menjalinkan kenalan dengan lebih ramai orang. Mereka semua ini boleh menjadi network anda dalam membantu perniagaan anda. Pastinya networking adalah penting dalam perniagaan!
  • Bila kita sedar kita agak lewat memulakan perniagaan, secara automatik kita akan berasa untuk lebih berhati-hati. Keadaan ini adalah satu kekuatan untuk perniagaan oleh kerana setiap langkah yang diambil dalam memulakan dan menjalankan perniagaan akan diatur dengan lebih rapi! Tidak seperti darah muda yang mungkin akan lebih berani menghadapi risiko dan adakalanya memakan diri sendiri…

ALASAN “MASIH LAGI MUDA…”

Darah muda adakalanya boleh memakan diri sendiri apabila tidak berhati-hati. Tetapi, memulakan penriagaan di usia muda mempunyai banyak kelebihannya tersendiri!

Saya memulakan perniagaan ketika berumur 20 tahun. Pastinya melalui beberapa kegagalan. Hanya ketika 25 tahun berjaya mencapai kejayaan meraih RM1,000,000 keuntungan pertama dalam perniagaan Internet.

  • Memulakan perniagaan pada usia muda memberi kelebihan masa. Pastinya kita akan jumpa kegagalan, tetapi oleh kerana muda mudi mempunyai banyak masa untuk melalui kegagalan demi kegagalan, maka, lebih banyak masa untuk memeperbaiki diri sendiri bila berniaga.
  • Darah muda dan lebih berani menghadapi risiko mempunyai kekuatannya tersendiri. Di usia muda mungkin lebih kreatif dan inovatif dalam melakukan sesuatu yang lain daripada yang lain dan ingin mencuba sesuatu yang baru. Satu tindakan yang boleh memberi pulangan pada perniagaan!
  • Di usia muda juga semangat pastinya lebih berkobar-kobar dalam ingin mencapai kejayaan. Gunakan semangat ini sebagai picu motivator diri sendiri untuk meneruskan momentum dalam mencapai impian!

WAKTU TERBAIK MEMULAKAN PERNIAGAAN?

Tidak kira waktu! Apa yang penting adalah anda mulakan perniagaan sekarang. Anda sendiri yang perlu menjadikan waktu ini waktu yang terbaik dalam memulakan perniagaan.

Sekiranya ingin memulakan perniagaan, jangan fikir negatif pada diri sendiri. Jika berfikir negatif, maka sampai bila pun kita tidak akan mengambil langkah pertama. Senarai diatas saya sediakan untuk anda lebih fokus kepada sebab-sebab yang positif mengapa anda patut memulakan perniagaan!

Teringat saya pada satu quote…

Adakalanya kita akan menyesal dengan apa yang kita telah lakukan. Tetapi, adakalanya juga kita akan menyesal dengan apa yang kita TIDAK LAKUKAN…

Jangan pula satu hari nanti, 2 tahun akan datang, 5 tahun akan datang atau 10 tahun akan datang, anda terfikir kembali. Kalau la aku mulakan perniagaan 10 tahun dulu, kan ke hidup aku dah berubah….

*Sekiranya anda ingin memulakan perniagaan Internet, sertai Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial bersama saya selama 6 bulan+. Alhamdulillah Program saya telah membantu melahirkan paling ramai usahawan Internet Malaysia sejak 2005 lagi. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277.

Pengambilan terbaru bermula tidak lama sahaja lagi.

girls

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.