Tukang cuci Jutawan

Hari ini di Berita Harian ruangan Varsiti terdapat artikel mengenai saya ketika zaman universiti. Kisahnya saya dulu-dulu pernah bekerja sebagai tukang cuci selama 2 tahun untuk mengumpul wang membeli buku2 dan juga hadiri seminar perniagaan. Sekiranya anda tak berkesempatan membeli Berita Harian, boleh baca versi scan artikel tersebut dengan klik di sini!

Di bawah gambar yang clear sikit ketika saya di hadapan pasaraya “Kwik Save” tempat saya bekerja.

kwiksave-irfan-small.jpg
Ketika di UK, adalah kebiasaan student sana yang kesempitan wang bekerja untuk mendapat wang extra. Kalau kita berkesempitan wang di Malaysia, sanggup tak kita bekerja sebagai cleaner? Ataupun kita akan rasa malu “nanti apa pula orang kata”?
Bagaimana dari kerja sambilan cleaner boleh jadi jutawan Internet? Saya kongsikan di Workshop Jutawan Internet.Β Klik di sini untuk maklumat lanjut.
The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

74 thoughts on “Tukang cuci Jutawan

  1. saya dulu keje part time gak masa kat UM. Jadi assistant kat library UM, tlg susun buku kat rak, seronok gak walaupun elaun cuma RM 4/jam, kira ok le tu. Time ada kuliah, x leh laa. kenangan sampai bila2.

  2. .: Terima kasih bro Irfan, terima kasih sangat2~~ πŸ™‚ Kadang-kadang iman turn naik turun naik juga masa buat bisnes, tp insyaAllah akan up balik lps bca artikel2 sbegini. Terima kasih kerana memberi semangat~ πŸ˜€ :.

  3. btol…. yang penting ilmu
    kalau tak masuk U sekali pon, dengan sekadar pergi workshop2 dan beli buku2 pon dah cukup ok. Saya pernah hadiri workshop Cik Irfan, ada beberapa tips dari Cik Irfan yang sgt berguna.

  4. salam… abg ik, sy ni bru nk smbung blaja tpi dlm malaysia ni jgk.. kewangan agk xok, ingt nk wat part time tpi tkot xle buat je.agk2 boleh x nk jadi cm abg ik? keje kn penat sbjek pon agak berat..
    cm ne abg ik bg mase ek?? kongsi la ckit..

  5. Assalammualaikum irfan…

    ape yg irfan lalui tu mmg lumrah kehidupan untuk menjadi jutawan…mmg btol lak pantun org tua2 dulu
    berakit2 ke hulu,berenang2 ke tepian.
    bersakit2 dah dulu,bersenang2 kemudian.

    tk gitu irfan…kalo salah tlg btol kn

  6. cuci apa pun di UK (Pound) gaji nya banyak compare di negara kita yg masih agak rendah,anyway do anything legal to start with..all the best

  7. dr IK,mmg btol kte perlu cri pengalaman,contohnye bkerja smbilan..
    tp mslh sy,parents sy tak bg sy bkerja lbh2 lg sy still student.klu dlu sy boleh terima coz maybe sy bwh umur,tp skrg sy dh jd IPTA student..mereka still xberi sy pluang utk bkerja atau lbh tepat lg utk cri lbh byk pnglmn..apa pndangan IK?

  8. salam.syabas dan tahniah.
    perniagaan adalah 9/10 dari sumber pendapatan.ramai tokoh usahawan yang menempah nama dimalaysia.Sejarah membuktikan..
    Ada yang bermula dari bawah dan sehingga menjadi jutawan.
    tq..siapa rajin dan usaha ,InsyaAllah berjaya.

  9. titian menuju kemuncak jutawan…ilmu..usaha yang tiada batasnya…dimana ada kemahuan di situ ada jalan…irfan anda adalah idola impian jutawan saya.

  10. wahh..memang best kan kalau dah ada pengalaman yang boleh motivasikan diri..nak berjaya mmg kene selalu muhasabah diri..jgn asyik cr salah org lain jer hehe..tahniah IK..

  11. Tahniah saya ucapkan kpd. Jutawan kita, IK “Rezeki datang berbagai cara” tanpa kita sedari.

  12. tahniah kepada ik,jutawan di usia muda,yg telah byk mengajar sy dan mjadi idola kpd sy,skrg sy tgh berusaha menjd salah seorg jutawan seperti ik..insyaAllah..

  13. terharu gak m’baca nyer….anyway now u are a millionair…tuah ayam nmpk di kaki tuah manusia Allah S.W.T saja yg Maha Mengetahui…Mmg ader cita2 nk jd mcm ik tapi mmmm…bnyk segan gak nih, Insyaallah dgn izinNya.

  14. Bila baca post ni, saya pun teringat zaman kat UK dulu. Buat part time job, petik buah strawberry kat Newcastle. Terpaksa buang rasa malu…. nak hidup katakan. Respect dgn IK… dari cleaner boleh jadi jutawan. Memang betul pepatah Melayu… di mana ada kemahuan, di situ ada jalan!

  15. Sy pon ada pengalaman yg org kata klu di ingatkan kembali mesti kita rasa nak gelak..eheheh..
    pd bulan sept 2007 , sy telah pergi melawat teman baik sy yg berada kat Perth.dia study kat sana.
    pastu, my fren ckp apa kata alang2 da bercuti selama 3 bln ni..kita keja.
    pada mula nya,kami berkerja di restoran yg diusahakan oleh abg. sedara nya.
    Memandang kan, restoran tuh tak mendapat pulangan yg lumayan, kami pon beralih ke kerja2 cleaner.
    selama hampir 2 bulan keja cleaner , alhamdulillah gaji pon OK & bole la juga survive kan.
    selepas 3 bln , sy extand visa , nasib agak baik, approved.
    kami dpt kerja dkt restoran lebanon.Alhamdulillah, bos kami mmg baik. dia suka sgt org Malaysia & dia negara kita ada lah negara yg plg selamat nak di duduki berbanding negara2 lain yg dia pernah pegi.setelah nak tamat tempoh keja sana , & nak balik mesia, bos sy suh dtg balik, tp apakan daya sy hanya mampu nak gi bercuti shj.klu najk study ssh sket la.
    but moral of the story di sini, walau di mana pon kita berada,rezeki ada di mana2. di mana ada pengetahuan, di situ ada jalan.Allah sentiasa bersama org2 berusaha.

  16. Tahniah saya ucapkan…. sape-sape boleh jadi jutawan asalkan ada kemahuan dan berusaha tangga kejayaan… Rezeki ada dimana-mana hanya kita harus pandai mncarinya….:-)

  17. saya ingat lagi, spai sekarang lagi saya masih bkeja sbg cleaner, sambil2 tu saya bt pjj uitm. ada hari tu, kawan2 skolah saya tkekeh senyum mcm perli jer kat saya..spai sekarang saya setia lagi ngn motor kapchai saya, sayang sangat2 nak jual..ramai orang perlekehkan motor saya..tak apa laa..rezeki saya blom lagi ketemu..saya akan berusaha sampai akhir hayat saya!!

  18. salam tuan irfan khairi..

    terima kasih selalu memberi email kepada saya

    dan saya kalau dapat tips dari tuan,saya akan

    cuba praktikkan nya..terima kasih tuan zamri

  19. Memang hebat insan ini….saya juga pernah seperti irfan khairi bekerja sebagai buruh binaan selama 6 bulan di kala menghadapi ujian kejatuhan dalam perniagaan…namun bangkit semula kini menempah nama dalam perniagaan online..tq sifu…

Leave a Reply

Your email address will not be published.