motivasi

RAHSIA mencapai matlamat #3: Teknik mendapat motivasi untuk capai matlamat!

RAHSIA MENCAPAI MATLAMAT #3: Bagaimana cara motivasikan diri untuk capai matlamat…

Sebagai manusia, kita memerlukan motivasi. Seperti kereta memerlukan petrol untuk terus bergerak, apakah “petrol” bagi kita? Tanpa motivasi, hendak mengambil langkah pertama dalam mereliasasikan matlamat kita pun akan terasa susah. Tetapi, dengan motivasi, perjalanan mengejar matlamat akan semakin mudah.

Pertama…

Apakah SEBAB UTAMA anda ingin mencapai matlamat anda? Apakah “the BIG WHY?” anda. Apa yang dimaksudkan di sini adalah, anda perlu cari jawapan berbentuk manfaat mengapa anda ingin sangat-sangat mencapai matlamat tersebut.

Hasilkan satu senarai bertulis SEBAB UTAMA mengapa anda ingin mencapai matlamat tersebut dengan sekurang-kurangnya 10 sebab. Mempunyai 1 atau sebab sahaja tidak mencukupi. Seperti tidak cukup petrol, tetapi, bayangkan anda mempunyai lebih dari 10 sebab mengapa anda ingin mencapai sesuatu matlamat tersebut, maka ianya umpama petrol “isi penuh”!

motivasi

Sebab-sebab ini pasti akan memberi motivasi kepada anda dengan lama. Tetapi, syaratnya adalah, ianya perlu bertulis.

Jadi, ambil pen dan kertas dan mula menulis sekarang anda punya “BIG WHY!”.

Kedua…

Ramai yang fikirkan motivasi adalah dari segi usaha. Bila motivasi kurang, usaha akan kurang. Sememangnya benar. Tetapi lebih tepat lagi, usaha datang dari minda. Sekiranya minda tidak termotivasi, maka usaha pula tidak akan ke mana.

Apabila anda telah senaraikan BIG WHY anda, tiba masanya untuk anda penuhkan minda anda dengan maklumat-maklumat tentang cara mencapai matlamat anda. Baca buku, baca inline, tonton video youtube yang berkaitan, hadiri kursus atau seminar, dan penuhkan minda dengan infomasi berkaitan dengan cara bagaimana anda boleh mencapai matlamat anda.

Penuhkan minda dengan maklumat dan ilmu.

Apabila minda sentiasa konsisten mendapat input-input baru setiap hari, maka di situ minda akan memberi motivasi kepada usaha. Jangan biarkan sehari pun berlalu tanpa mendapat maklumat mengenai matalamat anda.

Ketiga…

Mula sekarang! Momentum akan hadir bila ada pergerakan. Seperti kereta yang laju di jalan raya, mempunyai momentum yang tinggi berbanding dengan kereta yang baru hendak bermula enjin.

Anda perlu mulakan perjalanan anda dan konsisten berusaha.

Mulakan sekarang- walaupun belum bersedia, mulakan sesuatu. Jangan tunggu waktu terbaik, masa terbaik atau keadaan tebaik oleh kerana waktu, masa dan keadaan yang sempurna tidak akan datang begitu sahaja. Anda yang perlu menjadikan waktu ini, waktu paling sempurna anda mulakan sesuatu!

Pastinya anda pernah mempunyai idea, dan biarkan idea itu berlalu tanpa sebarang tindakan bukan? Sedar-sedar berminggu dan berbulan berlalu dan baru anda teringat idea anda belum lagi bermula.

Mulakan sesuatu yang berkaitan dengan matlamat anda hari ini.

Walaupun beberapa hari lagi baru akan muncul 2017, tetapi, jangan ditunda kerana waktu paling sempurna tidak akan datang. Anda sendiri yang akan ciptakan waktu paling sempurna untuk anda. Iaitu sekarang!

Sekiranya matlamat anda adalah untuk memulakan perniagaan di Internet dari rumah dan menjana pendapatan pada tahun 2017 ini, InshaAllah saya boleh bantu. Sertai program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Klik di sini untuk maklumat lanjut atau hubungi Cik Jay di 03-77292277.

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “RAHSIA mencapai matlamat #3: Teknik mendapat motivasi untuk capai matlamat!

Leave a Reply

Your email address will not be published.