putus asa

6 perkara bila rasa hendak putus asa…

Tidak kira di mana kedudukan kita dalam hidup, mencapai kejayaan bukanlah sesuatu yang terlalu mudah. Adakalanya dalam melalui turun naik hidup, kita terasa ingin putus asa, sama ada dalam kerjaya, perniagaan, hubungan dan lain lain lagi.

putusasa

[PENGUMUMAN: Pengambilan terbaru Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial kini dibuka dan hanya beberapa sahaja tempat tinggal. Klik di sini]

Bila terasa diri tiada lagi pilihan, maka perasaan putus asa ini makin melanda. Apa yang perlu anda lakukan sekiranya dilanda perasaan ini?

1. Mengapa anda mulakan?

Fikir dan ingatkan semula mengapa/sebab anda mulakan sesuatu itu. Mungkin usaha tersebut telah dimulakan berbulan dulu atau bertahun dulu sehingga anda sendiri terlupa dengan sebab anda mulakannya dan perasaan gembira/puas hati/positif yang datang pada anda ketika awal permulaan usaha itu dulu.

Fikirkan semula dengan jelas semangat, inspirasi, kebahagiaan dan nilai-nilai positif yang menyebabkan anda memulakan perjalanan anda dalam sesuatu itu.

2. Perjalanan pasti ada turun naik

Fahami perjalanan untuk mencapai sesuatu kejayaan perniagaan, kerier atau hubungan bukan hanya merasai yang manis sahaja. Adakalanya perlu juga menelan yang pahit dan melalui yang susah juga. Kesemua ini adalah dabaran dan dugaan Allah swt untuk menguatkan lagi kita dalam menghadapi cabaran dan dugaan yang lebih besar.

Apa yang perlu dilakukan mungkin hanya sedikit perubahan dan bukan perkara yang sama sahaja. Sedikit perubahan boleh mengubah semula perjalanan untuk mencapai matlamat kita.

3. Berhenti sebentar

Berhenti sebentar dan lakukan sesuatu yang menggembirakan anda. Mungkin tiba masanya anda perlu mencari ketenangan dan ‘take a break’! Berfikir ketika minda sedang buntu tidak akan membantu mendapat idea-idea yang baik. Malah mungkin lebih banyak negatif akan difikirkan.

Berhenti dan cuba gembirakan diri anda sendiri melakukan apa yang anda suka.

Apabila diri gembira, fikiran akan menjadi lebih kreatif dalam mencari penyelesaian kepada sebarang masalah anda.

5. Kongsikan dengan seseorang

Menghadapi kegagalan pastinya lebih sukar sekiranya kita seorang diri yang memikirkan bebannya. Tiba masa untuk berkongsi masalah dengan mereka yang lebih berpengalaman. Tidak semestinya anda akan dibantu 100% apabila berkongsi masalah anda, namun, sekurang-kurangnya akan mendapat nasihat dan sokongan yang boleh menaikkan semula semangat anda untuk tidak putus asa.

Bulatan kenalan yang memahami adalah amat penting ketika ini. Jangan pula mendapat input-input yang lebih negatif.

6. Kongsikan dan minta petunjuk Allah swt!

Apabila terjumpa jalan buntu, lakukan solat sunat Istikharah. Hadusan hidup. is Rasulullah SAW menggalakkan solat sunat Istikharah apabila ingin membuat pilihan dalam urusan hidup. Sebaik-baikya dilakukan sebelum tidur.

Rasulullah SAW bersabda: “Di antara kebahagiaan anak Adam ialah Solat Istikharah (minta pilih) daripada Allah Taala dalam segala urusannya dan di antaranya kecelakaan anak Adam ialah meninggalkan solat Istikharah daripada Allah pada segala urusannya.”

Terasa putus asa dalam kewangan atau perniagaan? Tiba masanya untuk anda pelajari lebih banyak lagi teknik dan strategi menjana pendapatan melalui perniagaan. Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial memberi bantuan dan bimbingan selama 9 bulan dalam memulakan perniagaan anda di Internet.

Pengambilan baru kini dibuka. Klik di sini untuk maklumat lanjut dan menyertai atau hubungi Cik Jay di 03-77292277 untuk pertanyaan lanjut. Program ini boleh diikuti secara bersemuka atau secara online tidak kira di mana sahaja anda berada.

girls

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

Leave a Reply

Your email address will not be published.