Beri pelanggan pinjam produk perniagaan kita

blackberry.jpgBy now ramai tahu apa tu “Blackberry” kan? Satu strategy syarikat yang mengeluarkan Blackberry sehingga kini, menjadikan Blackberry sangat2 popular di kalangan professionals, adalah…

Ketika conference2 besar di jalankan, cara promosi Blackberry adalah dengan memberi semua peserta sebuah “Blackberry” untuk digunakan sehingga tamat conference. Kiranya, pinjam la.

Apa yang terjadi adalah, peserta2 conference, yang sedianya tergolong daripada golongan professional (mostly berpendapatan sederhana dan tinggi), mula belek2 blackberry dan cuba check email in-box sementara dapat cuba Blackberry.

Ramai peserta dikalangan profesional yang jatuh cinta dengan Blackberry, dan terus membelinya selepas sesuatu conference!

Ada satu lagi kisah seorang salesman kereta mewah/sport ketika ekonomi merundum, menjalankan strategi yang sama. Memberi percuma kereta tersebut untuk digunakan (pinjam), oleh pelawat kelab-kelab golf (semestinya berpendapatan tinggi). Apabila mereka diberi pinjam kereta tersebut selama seminggu, kebanyakan ahli2 kelab golf tersebut dah jatuh cinta dengan kereta tersebut, dan sayang untuk tidak membeli!

Walaupun ekonomi merundum, salesman ni berjaya memperolehi sales yang paling tinggi.

Tip hari ini adalah, untuk kita fikirkan produk atau perkhidmatan kita boleh tak diberi 100% free untuk sementara (bukan preview, tetapi 100% free). Atau dipinjam untuk seketika kepada bakal pembeli.

Cuba ciptakan keadaan “sayang kalau tak beli!” kepada bakal pembeli, supaya mereka terus membeli selepas tamat tempoh “pinjam”!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

21 thoughts on “Beri pelanggan pinjam produk perniagaan kita

  1. saya juga telah praktik cara nih… Saya bagi percuma sistem saya utk satu sekolah (buat masa ni) utk digunapakai..

    Cuma nak bagi kt byk tempat takut idea dicuri org plak…(rasa mcm IK pernah bincang mende nih 🙂 )

    Apa pendapat IK?

  2. Salam Buat Semua

    Think POSITIVE!
    Minda yang positif membenarkan anda menguasai sumber kekuatan yang hebat dalam diri anda, yang selama ini terpendam begitu sahaja.

    .

  3. Teknik yg amat berkesan. Saya dah jual banyak software yg saya bina sendiri di Internet dgn cara ini.

    Advise kpd programmer yg ingin jual software mereka di internet; pastikan lepas tamat tempoh penggunaan percuma, system tak akan dapat dihack oleh sesiapa. Al maklum la kalau software bagus, akan ramai yg akan cuba pelbagai cara untuk dapat FREE 😉

    Just my 2 cent..

  4. MEMIKUL RASA TANGGUNGJAWAB SEPENUHNYA MEMBERIKAN ANDA KUASA SEPENUHNYA!ALWAYS BELIEVE ON U (ABANG ABU)tp saya masih ragu2 sama ada pengetahuan saya sudah mencukupi untuk memulakan langkah pertama..bagaimana dgn anda?

  5. Salam..

    “pinjam 1 mgu”..
    “ermm seronok pula rasnya”…
    “murahnye”..
    “eh susah nak dapat harga mcm ni”..
    â€sayang kalau tak beli!” …
    “Aku cmfm beli lh”…

    T.Q. IK…
    Saya minat dengan kereta2 lama,hmpir membeli,
    keran mendahulukan pekara yang lbh penting.Tetapi jika penjual memberi pinjam kepada saya sudah tentu saya akan mendahuluinya dr pekara ln..

    ‘Beri pelanggan pinjam produk perniagaan kita’

    Saya amat memahami maksud En IK..Thanks

  6. kalau dlm software business. biasa nya ada evaluation or trial software. selapas beberapa hari, pelanggan kena beli software tu utk dapatkan full license.

  7. http://www.helmiasyraf.com

    Saya amat setuju dengan perkara ini. Cara ini amat sesuai untuk masyarakat ASIAN yang agak kurang yakin diri dan sering ada inferiority complex.

    Ini kerana kadang kala kita rasa takut untuk mencuba something. Takut rosak dan macam-macam lagi. Di sinilah marketing memainkan peranan penting. Kita mesti convince our prospective client yang everything gonna be alright.

    Cuba bandingkan kedai sukan AL-Ikhsan dengan kedai adidas atau nike yang ekslusif 2. Kita pasti rase lebih rase selesa ketika dalam kedai al-ikhsan. Cube fikirkan kenapa?

    Saya rasa ini kerana cara susunan al-ikhsan yang agak ‘sempoi’ jadikan kita lebih selesa berada di sana dan mencubanya.Anda setuju x?

  8. Ramai pula letak perkataan â€sayang kalau tak beli!” pada newsletter jualan lepas dari baca artikel ni 😀

  9. Salam IK!,

    Teknik ini sudah dipraktikkan oleh kebanyakkan otai-otai Internet. Kalau tak pun mereka akan berikan percuma untuk dimiliki sepenuhnya tetapi kebiasaannya untuk yang asas sahaja.
    Walaubagaimanapun teknik ini di akui amat berkesan menarik lebih ramai pelanggan.

    wassalam…
    http://www.glowglokal.com

  10. menarik gak cadangan nih kan…tgh pikir apa yang boleh dibei percuma…kalo dalam industri ebook biasanya memang dah bayank yang bagi percuma…atau keluarkan satu bab dan dibei percuma…

  11. bagaimana nak guna cara ‘pinjam’ untuk food supplement. any idea?

    terima kasih dan selamat hari raya eidul fitri.

  12. kalau kita jual ebook, mungkin boleh bagi sedikit sinopsis atau petikan-petikan khusus untuk bakal pembeli. Tapi kalau food supplement mungkin bagi bakal pembeli rasa dulu sikit kot, hehe

  13. Bagi saya ada 2 kes lah, pertama Bagi pinjam kepada “prospect”. Make sure kita bagi pinjam tu kepada prospect, maksudnya “the right people” lah. Prospect tu memang ada kemampuan nak beli tapi masih lagu 50/50, so teknik ini sangat berkesan. kedua, kalau bagi pinjam kpd orang sebarangan yang memang tak ada potensi nak beli, it doesnt work..!! – jet Li(Malaysia)

    Tentang pemakanan kesihatan tu camana nak bagi pinjam? Bagi pinjam botol je la… Of course kita kena ada product sample la, dalam 1 botol boleh bagi 4-5 biji utk dia try. Kalau dia nak lebih suruh nenek dia beli la. – jetLi(M)

Leave a Reply

Your email address will not be published.