Menjadi Usahawan Internet Berjaya dengan Kuasa Fitrah (Bahagian 2)


[Bersambung dari “Menjadi Usahawan Internet Berjaya dengan Kuasa Fitrah (Bahagian 1)”]

4. Ketenangan

“Saya tertekan… Saya mahu pergi bercuti.” Kebanyakan usahawan akan mengalami situasi tertekan atau sudah penat melakukan bisnes dan mahu pergi bercuti menenangkan fikiran. Ketenangan adalah salah satu sifat fitrah manusia. Manusia tidak sukakan hidup yang bingit, bising, tertekan dan sebagainya.

Ketenangan adalah penawar yang paling mujarab dalam mengubati kekusutan fikiran para usahawan. Buktinya, setiap tahun usahawan biasanya ada perancangan untuk pergi bercuti di mana-mana tempat, agar kepenatan dan tekanan yang ditanggung dapat dilupai buat seketika. Ini membuktikan dalam diri manusia ada sifat semulajadi ini. Ia tidak dapat dilawan atau dihapuskan, sebaliknya harus memenuhi keperluannya (seperti percutian).

Dalam Islam, terdapat banyak cara untuk kita memiliki ketenangan diri tanpa perlu pergi bercuti. Tidak bermaksud bercuti tidak berkesan, tetapi ada banyak lagi cara lain. Anda boleh pergi bercuti, tetapi dalam masa yang sama, cara lain juga perlu diamalkan.

Antara cara untuk menenangkan diri adalah dengan mengingati Allah. Perkara ini jelas melalui satu firman Allah dalam al-Quran, “Ketahuilah hanya dengan mengingati Allah, hati menjadi tenang.”, surah Al-Raad, ayat 2. Mengingati Allah mempunyai maksud yang luas, contohnya dari segi cara khusus iaitu seperti solat, beriktikaf di masjid, menghadiri majlis ilmu, bersahabat dengan ilmuan agama, membaca buku agama, mendengar audio agama, berzikir dan membaca al-Quran. Manakala dari segi umum pula kita meninggalkan perkara yang Allah larang dan melakukan kebaikan yang disuruh olehNya.

ketenangan hati

Ketenangan fikiran dan jiwa adalah faktor terpenting untuk menjadi usahawan yang berjaya. Tanpa ketenangan, kita amat sukar membuat keputusan yang adil, waras dan tepat. Malah, perniagaan kita boleh hancur dan gagal, malah kita akan hidup dalam tekanan dan takut pada bayang-bayang sendiri.

5. Mudah Rasa Kasihan

Sejahat-jahat manusia, pasti ada sedikit “rasa mudah kasihan” dalam diri mereka. Contohnya seperti cerita Robin Hood, iaitu seorang hero yang kerjanya adalah mencuri dan merompak harta kekayaan orang lain terutama orang yang jahat. Hero itu melakukannya kerana kasihan dengan orang-orang miskin yang kelaparan. Hukum mencuri itu tetap salah, namun apa yang ingin disampaikan di sini adalah sifat fitrah tersebut, iaitu rasa kasihan terhadap manusia lain.

Dalam perniagaan, ada usahawan yang tamak dan ada usahawan yang bermurah hati. Namun yang tamak itu tidak semestinya akan terus tamak dengan hartanya. Mungkin serba sedikit akan mudah rasa tersentuh apabila melihat kesusahan hidup orang lain berbanding dirinya yang begitu senang. Lantas hadirlah niat dalam hatinya untuk melakukan kebaikan seperti melakukan sedekah dan sumbangan.

Ramai manusia berubah hasil daripada sifat semulajadi yang ada dalam diri. Bagi usahawan yang masih sedar akan kebaikan, gunalah sifat fitrah mahu membantu orang lain sebaik-baiknya sebelum sifat tamak menguasai diri. Asahlah sifat “kasihankan orang lain” dengan membantu mereka dengan ikhlas, walaupun kita mengenakan bayaran. Kita tidak perlu risau usahawan lain yang tamak haloba dan kedekut, kerana dengan kuasa fitrah yang ada dalam diri mereka, semoga mereka berubah akhirnya, dengan izin Allah.

Semoga perkongsian pada kali ini memberikan manfaat kepada anda. Sama-sama kita jadikan “Kuasa Fitrah” sebagai kuasa untuk kita berubah dan menjadi usahawan yang berjaya, kaya dan bahagia.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) 😉

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu insan menjalankan hidup yang lebih bahagia dan kaya melalui perniagaan. Untuk mendapatkan Irfan Khairi sebagai speaker atau ketahui program-program yang dikendalikan, hubungi 03-77292277 (save kan nombor ini) ;)

Leave a Reply

Your email address will not be published.