Perniagaan yang berubah

Menurut majalah perniagaan Inc., hampir kesemua perniagaan yang mencapai kejayaan yang cemerlang pada ketika ini, pada asalnya bukan seperti perniagaan yang dirancang. Pada asalanya, perancangan adalah untuk menjalankan perniagaan lain, namun, ditengah jalan, segalanya bertukar menjadi perniagaan yang berbeza.

Mengapa ini terjadi? Adakah perancangan tidak diperlukan dalam perniagaan oleh kerana perniagaan anda akan berubah jua?

Sebenarnya peracangan perniagaan adalah penting. Lebih rapi perancangan anda, lebih baik. Proses perancangan yang rapi inilah yang akan mendedahkan kelemahan-kelemahan idea perniagaan anda yang asal dan dalam jangkamasa tertentu, perancangan inilah yang akan mengubahkan hala tuju perniagaan anda

Dalam menjalankan perniagaan, anda perlu flexible oleh kerana, kejayaan sesuatu perniagaan mungkin bukan seperti yang anda rancangkan.

Lebih rapi perancangan anda, lebih baik. Walaupun, pada asalanya, hala tuju perniagaan anda adalah ke arah lain.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

16 thoughts on “Perniagaan yang berubah

  1. betul tu..sy setuju….lagi bagus perancangan kite lagi…lagi ok kite punye hasil…selamat merancang…jgn kite tinggaklan hari kite dgn tidk merancang..pakat rancang belake lah ye..yoshh!!!

  2. Kalau ada perancangan yang baik pasti tidak akan berlaku perubahan perniagaan…

    mungkin suka mengikut keadaan semasa. Last2 satu hapah pun tak jadi 😉

  3. yang penting kat sini ialah flexsible… jangan terlalu focus thdp perniagaan yg bakal dijalankan sehingga peluang2 lain yg lebih besar dan lebih bik dari apa yg dirancangkan terlepas begitu sahaja 🙂

  4. Saya amat setuju Irfan, kita perlu flexible oleh kerana, kejayaan sesuatu perniagaan mungkin bukan seperti yang kita rancangkan.

    Saudara Irfan, saya perhatikan masalah utama usahawan internet di Malaysia kurang publisiti. Akibatnya usahawan ini tidak dikenali. Mereka teraba-raba, sukar untuk bersaing dan sukar dipercayai kejujuran mereka dalam jualan yang dilakukan.

    Saudara telah berjaya lepas dari halangan ini. Saya cadangkan agar Irfan menjadi payung kepada usahawan internet yang lain. Untuk mengiklankan perniagaan mereka atau untuk menjualkan produk mereka. Akhirnya nanti kita akan ada satu kumpulan usahawan yang berpayung di bawah Irfan yang jutawan dan berjaya.

  5. setuju sgt le Dlm apa perkara pun merancang amat perlu spy nampak le hala tuju kita tu….
    dengan perancangan masa dapat digunakan dengan berkesan

  6. Kadang-kala kita tidak tahu dimana hendak bermula. Kadang-kala input @ sumber utk memulakan perniagaan tidak mencukupi. Mungkin juga pengetahuan dan pendedahan yang belum memadai.

    Kita mulakan juga. Ikut lah liuk lenggok perniagaan. Bertambahnya ilmu, pengalaman, pengetahuan dan sumber. Maka berakhirlah kita di destinasi yang berbeza..

    The beauty of business

  7. alhamdullilah… soalan begini dah lame nak tanye orang yang arif tetapi hari ini dah dapat jawapan dari irfan khari.

    oleh kerana Irfan pernah kate kegagalan adalah sahabat kejayaan. maka saya modofied sikit jadi macam ni:::::

    gagal AWAL lebih baik daripada MENANGGUHKAN kegagalan……

  8. KEPADA MUZRI… En kate disini semua pakar rancang, memang betul. pakar rancang rumah tangga pun ade. hehehehe…
    tak rancang rumah tangga(anak ramai) pun takpe, semua ni bakal usahawan berjaya semua ni..

  9. hehe…awk silap bace outlast2hero…sy cakp “pakat rancang belake lah ye”..bukan pakar rancang….heheh…sy rase awk ni sure pakar dlm merancang kelurge ni..bagi lah tips2 pade uhahawan2 kat sini..heheh…
    “rancang dgn apa yg ade ditangan…bukannye yg kita angan²kan..”-petikan lagu nasyid ni..x ingat kumpulan ape..brothers kot..haha..
    ok selamat merancang….rancang jangan tak rancang..ewahh..heheh..ok yosh!!!

  10. Helo dan semua … heheh dah lama tak bagi komen .. Perancangan lah benda yg amat penting .. takder perancangan tak jadilah semua. – Thank You –

  11. Perniagaan yang berubah Sebagai contohnya Nokia, perniagaan asal merupakan produk berasaskan getah seperti tayar dan Wellington boot iaitu kasut getah seperti yang dipakai oleh Phua Chu Kang.Tetapi semasa era telekomunikasi, syarikat Nokia beralih kepada pengeluaran alat telekomunikasi sehinggalah hari ini.Sehingga dapat menguasai industri telekomunikasi dunia dan mengalahkan pelopor industri telefon mobile ketika itu Ericsson.

  12. Pasal merancang perniagaan internet ni,saya dah 5 kali tukar isi dalam laman web,semuanya gagal kerana saya masih baru.Bila aku lihat web orang lain,aku pun tak tau pa nak buat lagi dan dah byk web aku lawat,lagilah lemah semangat aku,mereka semuanya canggih2,last2 pa aku buat,aku korek dalam-dalam hobi aku,aku seneraikan hobi tu, dan saya dah temui sedikit demi sedikit dan aku tukar semuanya dalam bahasa malaysia dan buat pa yang harus dibuat,hehe, akhirnya jadi juga,walapun tak seberapa..hehehe,aku amat yakin sekali..

  13. pada saya, perubahan itu sesuatu yang amat penting. Walaupun mungkin lari daripada matlamat asal, namun jika dengan berubah itu ia mendatangkan 1001 kebaikan dan kelebihan kepada kita, adalah lebih baik kita berubah.

    Dalam merancang, adanya rancangan jangka pendek, sederhana dan panjang. Bukankah setiap perancangan itu akan di lihat kembali setiap 6 bulan sehingga setahun sekali?

    Tujuannya supaya tidak lari dari perancangan asal atau mungkin untuk meminda perancangan tersebut supaya lebih baik lagi. 🙂

  14. Ya.. perancangan perniagaan sangat-sangat penting. Jangka pendek, sederhana dan jangka panjang. Jika 50% perancangan perniagaan itu berjaya pun sudah dikira bagus.

    Sediakan pelan A, B, C…. Z dan juga pelan kecemasan.

    Bukan bererti perancangan itu kita buat semasa memulakan perniagaan sahaja, tetapi setiap masa kena ‘review’ mengikut perubahan ekonomi dan semasa.

  15. “Merancang ibarat angan² !! Nak mcm ni lah.. nak buat mcm tu lah.. mcm ni pulak lah.. isk.. tak best nak kena mcm tadi lah.. mcm – mcm.. kesudahan nya nothing / zero ! Biar lah merancang dan mencuba (usaha).. kalau tak menjadi tanggung je laa.. lantas pikir rancangan mcm lain plak.. ade yang setuju ?!

Leave a Reply

Your email address will not be published.