Rakan joint venture (JV) yang berbeza

Dalam perniagan, bukan semua skill kita ada dalam diri kita sendiri. Jarang sekali kita dapat melakukan semuanya seorang diri.

Selalunya, memang kita akan rasa puas sekiranya kalau kita lakukan sendiri. Bila kena dengan masa dan keadaan, rakan niaga dapat memajukan sesuatu perniagaan melalui joint venture.

Dalam memilih rakan joint venture, ada banyak kriteria-kriterianya. Ini adalah kerana, silap pilih, perniagaan pun boleh jadi tak tentu arah.

Satu kriteria yang sering dilupakan adalah- pilih rakan niaga yang mempunyai skill yang jauh berbeza dengan diri anda sendiri.

Sering kali, secara tidak sedar dalam sesuatu joint venture, sesuatu perniagaan menghampiri “partner” JV yang mempunyai skill set yang hampir serupa. Keadaan ini walaupun tiada salahnya, tetapi, ia kurang optima oleh kerana dua skill akan overlap.

Sebaiknya, dapatkan rakanΒ JV yang mempunyai skill set yang berbeza.

Terutama di pasaran Malaysia, di mana target market adalah agak kecil berbanding dunia, rakan JV yang berbeza adalah lebih penting.

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

21 thoughts on “Rakan joint venture (JV) yang berbeza

  1. Pada dasarnya,kita buat JV adalah untuk memperluaskan pasaran yang sedia ada. Kalau kita ada 1000 mailing list campur dengan partner kita so market pun bertambah besar.

    Dalam pilih JV juga kita kena set objektif dan visi ngapa kita perlu ada JV selain kita dapat memberi tumpuan yang khusus…

    Macam lah kan buat JV dengan syarikat buku (True Wealth Publication), ada kepakaran ttg internet marketing dan TWP ada kepakaran menerbitkan buku….so bila di cantumkan hasilnya wujudlah buku yang hebat dan terlaris….

    P/s: pernah juga JV buat kelas adsense ngan KIDINO = http://www.moneyclicking.net dan SHUTH = http://www.wangcyber.com

    Ini tengah buat satu lagi projek dengan SHUTH.

  2. betul!skil yang berbeza akan mewujudkan kelebihan dan kelebihan tersebut akan mengimbangi kekurangan masing-masing…

  3. Rakan JV juga boleh jadi salah seorang pesaing kita.Kalau berlainan bidang,kita ada kepakaran/kemahiran yang berbeza.Itulah kelebihan rakan JV yang mempunyai skill berbeza.

    Thanx untuk tips ni

  4. perlu dalami tip hari ni lagi πŸ™‚ kalau penjual goreng pisang, patutkah JV dengan penjual goreng pisang yang lain?

    Katakan penjual goreng pisang A ada 100 pelanggan sehari. Penjual goreng pisang B pula ada 100 pelanggan sehari.

    Kalau JV, adakah dapat 200 pembeli? Atau hanya 150 pembeli goreng pisang oleh kerana skill (dan juga market) dah overlap?

    Lebih baik penjual goreng pisang, JV dengan penjual air kelapa. Kalau begini, tiada market overlap.

    ini lah maksudnya yang perlu difikirkan. di arena internet marketer malaysia juga, kadang-kadang boleh lihat “market overlap” apabila JV dilakukan bersama internet marketer yang mempunyai skill yang hampir serupa. seperti saya kata, memang tak salah. tetapi, sukar untuk maximize income oleh kerana JV kurang optima. fikirkan kay.:)

  5. Hm idea yang menarik tu…
    walaupun saya bukanlah bisnesman dalam internet nie.. tapi saya setuju dengan jv yang cadangkan iaitu cari jv dengan idea yang berlainan…
    Bagus idea nie.. boleh implement untuk blog saya nie..

  6. Salam & Rakan2.

    Hebat betul nii. Depan mata pun saya tak nampak. Banyak senario kita boleh tengok seperti di pasar malam peniaga sebelah jual apam balik, sebelah jual air tebu, Kedai kopi dipadan kan dengan gerai nasi lemak begitu, Pam Minyak dengan Superstore, dalam internet kita kena fikirkan sesuatu supaya duit boleh masuk..

  7. Sekarang masanya untuk JV. πŸ™‚

    Kepada sesiapa yang pakar dalam promotion dan marketing di internet saya alu-alukan untuk JV dengan P2..DotCom (kalau sudi πŸ˜€ ).

    Ada juga orang propose untuk JV tapi sampai sekarang tak dengar apa-apa berita? πŸ˜‰

    Hisham;
    “JV biar sampai JD (jadi)”

  8. Kekadang tak perasan benda2 macam ni, sedangkan hari-hari dok tgk org jual goreng pisang. Nak JV ni susah, ada yg. tak reply pun request kita. Mungkin takut JV jadi pesaing la tu sebab skill yg. sama.

    TQ tips yg amat baik sekali. La ni kita open utk JV.

  9. Adakah yg dikatakan JV tu cukup sekadar bertukar link atau lebih dari itu? Dari segi mailing list bak kata Ayid tu, ada kebenarannya. 1000 bertambah ke 2000 dgn adanya JV.

  10. JV biasanya lebih daripada bertukar link.

    Dari segi mailing list pula, ianya dipanggil “co-signup” bukan jv. Co-signup is a good strategi dalam menambahkan mailing list πŸ™‚

  11. JV juga merupakan satu langkah untuk mempelbagaikan produk atau khidmat kpd pelanggan.
    JV spt contoh yg Irfan beri penjual goreng pisang dan air kelapa merupakan satu gabungan yg sgt unik seperti simbiosis (saling memerlukan).. dan paling penting membawa kpd kepuasan pelanggan. Dari situ baru laa bisnes pn laris.

    p/s: bila dh mkn tentu tekak kering plg x pn mana tau tersedak atau tcekik ke.. jd mestilaa minum air..

  12. dah 10 tahun saya jadi usahawan, jarang sekali saya tertarik nak komen pendapat orang. Saya berkomunikasi hanya dengan lingkungan biz saya je. tapi biarlah saya admid, itu ternyata kurang bijak. Bila baca tip on JV saya sedar JV tu boleh juga dari segi ideas. JV idea dng ramai orang, ini yg membuat saya tertarik. Saya juga fikir idea tu semacam dgn “leverage” – @ tumpang pengrah/kekuatan orang lain. Betul tak

    p/s: tak akan diam lagi…

  13. oh begitu..co-sign up.Bukan bertukar mailing list yer. thank you Doc..

    kata joelcomm dalam blog dia(“bukan saya kata,saya tak tahu apa-apa)

    kalau ambik mailing list orang lain atau memberi mailing list kepada orang lain ibarat memberi minyak ular kepada mereka,Ia dianggap spammer.

  14. copy paste.petikan kata-kata joelcomm

    It ought to set off red warning lights on your computer!

    Unless you want to become a spammer, I’d be extremely cautious about accepting mailing lists of any kind from other people.

    In order to comply with Can-SPAM regulations, your email list must be double opt-in and gathered by you for purposes that are stated at the time the email was aquired.

    If you take someone else’s list, whether it is fresh or not (and I am HIGHLY suspect that it is…), and you send email to that list, congratulate yourself on entering the realm of SPAMMER.

    Could someone please explain to me how this is helpful?

    Yeah. That’s what I thought.

  15. Ada juga beberapa orang yang menghubungi saya untuk JV projek internet ini, tapi nampaknya seperti saya yang perlu berusaha lebih, dan dia duduk goyang kaki sajer..

    Tambah pula, boleh dikatakan tiada langsung faedah yang boleh saya perolehi daripada JV yang ditawarkan.

    Memang benar kata kena pilih yang betul2 serius untuk JV dan mempunyai skill yang berlainan… πŸ™‚

    Tq . tips membantu saya untuk membuat keputusan untuk projek akan datang..

Leave a Reply

Your email address will not be published.