Slogan perniagaan anda

Selain daripada logo, dalam proses memberi jenama kepada perniagaan anda adalah- berikannya slogan perniagaan!

Slogan adalah kata-kata yang memberi gambaran menyeluruh kepada perniagaan anda dalam beberapa perkataan sahaja.

Slogan yang terbaik adalah slogan yang memberi perbezaan perniagaan anda dan perniagaan pesaing-pesaing anda. Slogan juga perlu “straight to the point”  dan memberi impak kepada mereka yang membaca.

Kini banyak slogan yang agak lemah oleh kerana peniaga tidak memikirkan kesan slogan perniagaan. Berikut adalah contoh slogan-slogan yang kurang berkesan & bersifat general

“We are #1 in customer service”
“Your one stop computer shop”
“Quality is our #1 priorty”
“Your IT solutions”

Slogan yang terbaik adalah yang unik, spesifik, dan memberi impak supaya orang ramai ingin menggunakan produk dan perkhidmatan anda:

“When it absolutely, definitely need to be there” ““ Fedex
“The Original Jeans” ““ Levi”™s
“Pizza in 30 minutes or FREE” ““ Dominos Pizza
“There’s Hertz, and not exactly” – Hertz
“MH for Malaysia Hospitality” – Malaysian Airlines

Pastikan anda mempunyai slogan perniagaan!

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

74 thoughts on “Slogan perniagaan anda

  1. Sampai sekarang belum buat lagi selogan ni. Insyallah akan buat lepas ni. Sbb Irfan pernah cerita tentang ni. Nampak ianya begitu penting… Saya akan buat satu selogan….

  2. Asmk..
    Saya dlm perancangan menjadi ejen pembungkus dan pengedar tanah liat (yang telah diserbukkan) untuk kegunaan tayammum, menyamak, juga berfungsi merawat penyakit2 tertentu serta boleh dijadikan baja untuk menyuburkan pokok dimana kualiti pokok menjadi lebih baik spt daun menjadi segar dan buah menjadi lebat, kalau untuk pokok getah, susunya bertambah banyak..
    ADA SESIAPA BOLEH MEMBANTU MENCIPTA SLOGAN UNTUK SAYA..
    Hadiahnya.. serbuk tanah liat sebungkus ATAU yang senilai dengannya..
    Mcmn IRFAN.. Boleh kita buat ini sebagai latihan untuk hari ini..
    Terima kasih…

  3. terima kasih kerana tidak jemu berkongsi ilmu dengan pengunjung tip satu minit. saya adalah salah seorang pengunjungnya. banyak ilmu telah saya dapat daripadanya. namun ada sedikit je masalah, bila time baca tip2 yang berikan saya begitu bersemangat, tapi bila time nak buat tu masalah,

  4. Mari kita ramai-ramai buat slogan…slogan yang dicipta tak semestinya menggunakan perkataan-perkataan yang extravaganza…..perkataan yang simple dan ringkas juga adalah memadai…asalkan ia dapat menarik pelanggan untuk melihat perniagaan kita dengan lebih lanjut…..MAZURA dah outsource “projek buat slogan”..ade ke sape-sape yg berminat nak bukak syarikat buat slogan…hehe…..saya sendiri pun tengah mencari-cari slogan yang bagus untuk perniagaan saya….

  5. kepada jawapan Mazura.
    slogannya: ” serbuk tanah,seribu rahsia”
    atau ” sesiapa kenal serbuk kami”

  6. Assalamualaikum,

    Saya pernah mereka slogan untuk Dept saya, antaranya ialah;

    – “Quality Finance Services Is Our Number One Goal”

    – “Come To Us – Your Source For Finance Solutions”

    – “We manage cash – the lifeblood of the company”

    – “We guarantee we never run out of cash – the company’s lifeblood”

    – “We Deliver First Class Finance Service”

    – “We Provide Quality Solutions In Financial Services”

    – “First Class In Finance Support”

    – “You Focus On The Project, We’ll Focus On Your Financial Solutions”

    – “We Are Committed To Your Financial Solutions Because You Deserve Only The Best”

    – “Your Preferred Partner In Your Financial Services”

    Tak dinafikan slogan amat penting dalam penjenamaan sesebuah syarikat.

    Kamarulzaman Bin Baharom
    â€Internet & handphone – Gabungan e-commerce terkini”

  7. Helo all. my slogan is

    “LET THE PEOPLE KNOW YOU”

    P/S SAPER BLEH BAGITAU BIZ APER YG I TGH BUAT.

    THANK YOU.

  8. Salam,

    Bisnes saya Anggun Flora.
    Slogannya ialah, “Hiasan Flora, Asas Keanggunan Wanita Abadi”.

    Cadangan utk Mazura, “Daripada Tanah Kita Datang, Kepada Tanah Kita Kembali”. Macam mana Mazura? OK tak? Dapat tak sebungkus trial produk you?

  9. kadang-kadang payah jugak nak fikirkan fasal slogan yang tepat ni. Sama juga macam nak buat logo. Kadang-kadang saya mengambil masa berbulan-bulan untuk mendapatkan slogan atau logo yang terbaik.

  10. untuk membina slogan, memang mudah. tetapi, nak dapatkan slogan yang berkesan tu, amat susah. Ambil masa berbulan-bulan untuk mendapatkan slogan adalah kebiasaan untuk syarikat2 gergasi seperti Coca Cola.

  11. Tima kacih (terima kasih) banyak2..
    Sebenarnya memang saya bercadang nak souvenier
    pembaca tip 1 minit tanah sorang sebungkus termasuk ‘landlord’ tip 1 minit.. IRFAN..
    Tp special utk Outlast2hero dan Rosniah dpt 2 bgks pasal bg idea..
    Sbnrnya.. esok baru saya nak jumpa org tengah yg tolong bawa masuk secara sah tanah tersebut dari selatan thailand, milik org ISLAM, memang property yg terpelihara..
    InsyaALLAH saya (harap2 tak lupa, sbb saya nie jenis pelupa.. kalau terlupa, minta halal lah yea..) akan usahakan menyempurnakan hasrat saya mgn souvenier tu, kalau tak dpt tanah, ‘barang’ lain pun ada lagi.. cuma ambil masa sedikit..
    Kalau sesiapa berminat mendapatkannya , bolehlah e-mail address kat saya MAYA_MASTURA@YAHOO.COM , tq..
    Afizam.. jom projek jual slogan.. hehehe..
    E-dagang.net punya slogan power u..!

  12. Assalamualaikum MAZURA “SUCI DALAM DEBU” tajuk lagu buat slogan. boleh kut.Memang payah nak dapat slogan ni habis menung la…

  13. Baru hari ni saya sempat bg komen untuk tips ari ni dan semalam…Bz..Slogan…Tips yang baik .Slogan perlu bersesuaian dan bertepatan dengan produk dan jenis perniagaan kita..Congrate

  14. ustat >>> bagi saya, “everything you need for Islamic knowledge!” bunyi dah sedap, dah ok. Tapi, boleh kah laman web tersebut live to the promise, memberi segala-galanya dalam pendidikan Islam? Sekiranya seseorang terbaca slogan tersebut, tetapi bila masuk ke laman web anda dan tidak jumpa apa yang di cari (pengetahuan Islam amat luas), maka, slogan tersebut dah di anggap tidak tepat dan kredibiliti perniagaan pun boleh terganggu.

    kena fikirkan berbagai aspek.

    Kak ton>>> â€SUCI DALAM DEBU”. Amat cun slogan tu. Pendek, straight to the point dan catchy! Kalau MAZURA guna slogan tu, memang patut belanja Kak Ton makan 🙂 Cuma kena check tanah liat yang dikatakan adakah dalam bentuk debu/serbuk?

  15. to norizam shah:

    slogan anda spt anda menceduk bulat-bulat bahasa melayu ke BI… (â€write what you do what you write”)….saya rasa ada lagi tagline yg lebih nampak intelek…

  16. Assalamualaikum,

    Nak tanya pendapat sesuai tak slogan nie untuk bisnes company saya yang berteraskan jualan langsung melalui perluasan pasaran melalui interner?
    ” We Bring Cyber Multi Level World to You “

  17. sesaper leh bagi idea kat aku…
    aku nak bagi dlogan kat koperasi..
    tp aku x tahu nak buat camner..
    leh tolong….???
    bagi slogan kat aku

  18. wah!!!..makasih!makasih
    kebetulan banget,rekan-rekan yang terhormat saya juga tengah mengalami kesulitan bikin slogan banner buat laboratorium warnet supaya laris dan dikenal oleh kalangan masyarakat terutama para mahasiswa.tapi saya bingung gimana???mohon bantuannya ya karena saya baru dan tidak tahu apa-apa dalam lingkup advertise!.please,help me.

    nb: maaf saya repeat,coz saya salah menuliskan alamat blog saya.yang bener coment yang ini……

  19. KEPADA SEMUA CENDIKIAWAN BAGI AKU SLOGAN UNTUK BAGI SEMANGAT DAN INOVATIF SBB AKU NK JD EJEN INSURANS YG BJAYA.. GIFTED N TALENTED.

  20. Dominos doesn’t do the 30 minutes or free anymore for a while. I guess the delivery drivers were getting speeding tickets and causing accidents.

    Take care

  21. Betullah IK, slogan ni mmg memberi kesan yg besar pd perniagaan kita. Org mudah mengingat slogan kita dan ini akan menjadikan perniagaan kita bertahan jangka panjang. Thanks atas tips ni

  22. mcm wan buat butik on9.
    jd slogan wan : “cantik & murah..pasti menepati cita rasa!!” cuma logo je tak tahu nak wat mcm mana..

  23. salam,
    saya dalam perancangan nak buka tempat FUTSAL…
    saya perlukan idea sape2 untuk slogan saya……

    ” Meh Main Futsal ” okey x???
    hehehe……
    any idea ???
    IK pendapat??

  24. Assalamualaikum pada semua. Sudah lebih setahun saya mengikuti blog ini.Pada masa yang sama selalu imagine satu hari nanti akan ada blog dan audience sendiri. Akhirnya blog sudah terbina dan sekarang sedang memulai usaha mencari dan membina silaturrahim.

    Slogan saya adalah matlamat saya dalam memburu impian… “Trading for a living” adalah sempena sebuah tajuk sebuah buku classic karya Dr. Alexender elder

  25. pening juga nak dapatka nslogan terbaik.saya rasa bukan saja produk kena ada slogan kita sebagai ndividu juga patut ada slogan diri sendir supaya dapat memberi yang terbaik- cam saya “Always there 4 u”-macam orang bercinta pulak tp itulah yang saya nak bagi kalau anda jd costumer saya.

  26. Salam ceria,
    “SIHAT, KAYA, BAHAGIA” Program Mentor Pendidikan Ke Arah hidup Bahagia, Kaya dan Sihat.
    – Pengurusan minda, Mengenal potensi diri.
    – Pakatan Pengurusan Kewangan Pengguna Bijak.
    – Pengurusan Kesihatan Diri.

  27. Salam,

    Bagi saya,slogan nie kengkadang orang terfikir nak buat yang susah-susah atau nampak terlalu unik sehingga payah nak ingat.Pendapat saya,biar ia simple tetapi menampakkan kepakaran atau pengkhususan bisnes kita.
    Saya takder cadangan untuk anda semua.Tapi,saya sarankan anda renungkan slogan ini:

    Air Asia -Now everyone can fly(kenangan saya berbual dengan seorang pelancong dari India semasa di Langkawi.Saya tanya dia datang langkawi naik feri kah?Jawapannya ialah “Now everyone can fly” terfikir saya ketika itu betapa kukuh dan uniknya slogan tersebut)

  28. sememangnya slogan penting untuk perniagaan,betul tu..dan yang penting ianya tulus dari hati kita.

  29. boleh bagi idea slogan untuk makmal komputer di sekolah saya. selain itu, kata-kata untuk di tampal di dinding makmal komputer..mengenai dunia komputer dan IT @ICT.TERIMA KASIH

Leave a Reply

Your email address will not be published.