Kenapa tidak ada keyakinan diri?

Soalan favourite yang sering orang ramai tanya saya ketika buat talks (atau jumpa tepi jalan!) adalah…

Masalah utama saya adalah tidak mempunyai keyakinan diri…

Memang itulah soalan yang PALING RAMAI tanya. Kadang-kadang sekali buat talk, 4-5 peserta lepas talk akan sebut tentang mereka tidak yakin dengan diri sendiri kepada saya. Saya pun beri kan beberapa tip (nanti saya kongsikan di sini) 🙂

Tak yakin dengan diri sendiri, low self esteem, tidak percayakan diri sendiri dan sebagainya. Semuanya lebih kurang sama sahaja.

Hari ini saya nak tanya pendapat anda pula. Mengapa kita tidak punyai keyakinan diri berbanding dengan orang lain yang berjaya? Apa yang buat kita tak yakin dengan diri sendiri? Sekiranya anda dulu tak yakin dengan diri sendiri, kini dah yakin dengan diri sendiri… apa kata anda kongsikan pengalaman. Apa yang anda lakukan untuk membina keyakinan diri anda?

Mari bincang-bincang  🙂

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

114 thoughts on “Kenapa tidak ada keyakinan diri?

  1. Lega rasanya bila berbincang bersama sama dalam ruangan ini sejurus mambantu saya menghadapi masalah saya. Selepas ni saya tekad untuk memantapkan tahap keyakinan saya ke puncak yang lebih tinggi dan buat yg terbaik saja tanpa memikirkan kegagalan. Setinggi terima kasih dari saya, nasihat yang amat berguna pada saya.

  2. sejak saya sambung belajar
    saya rasa mcm tak yakin dgn diri saya
    nak ckp pun malu ntah hape2 ntah
    nak bersuare pun susah
    sepatutnya saya lebih yakin sebab sy dah ader pengalamn belajar semasa diploma dulu
    tapi tak tau la kenapa saya hilang keyakinan
    pada kemampuan diri saya…
    tlg la beri pendapat tentang mslh sy ni…

  3. hai ik
    tolong bantu saya bagaimana untuk meningkat keyakinan diri yang tinggi,contohnya seperti memandu kereta?saya seorang yang sangat kurang yakin diri sehingga kereta pun takut nak bawak walaupun saya dah ada lesen?bantu saya…

  4. First, syabas kerana idea-idea yang dikongsikan cukup bernas. Apa yang ingin aku share disini ialah aku pun ndak pasti, nak kata kurang keyakinan diri tapi aku berani berdiri dan bercakap di khalayak ramai. Tapi aku masih merasakan diri aku sangat kurang keyakinan dalam pergaulan sosial.Boleh bagi cadangan ?

  5. Saya mmg seorang yang kurang berkeyakinan.saya selalu rasa diperkotak-katikkan.kadangkala apabila nak bg sesuatu idea, saya akan fikir berulang kali sebelum mengutarakan idea tersebut dan akhirnya saya akan pendamkan saja semua pandangan & idea saya.ini kerana apabila ada idea yg saya utarakan, jarang sekali ianya mendapat impak yg positif dr pihak lain.saya amat merasa tersisih & rasa bodoh dibandingkan kawan2 yang lain.apabila saya amati,kebanyakan idea yg diberi adalah lebih kurang sama dgn idea saya..kadang2 nak buat sesuatu keputusan tu amat sukar bagi saya..ini membuatkan fikiran saya buntu ..semakin runsing..

  6. Salam semua… saya memang seorang yang kurang berkeyakinan dengan diri saya.. especially dari segi percakapan dan nak mengutarakan idea. That makes me feel humble… idea yang datang pun lambat.. apa lagi nak keluar dari mulut.. compared dengan orang yang banyak idea.. rasa diri ini kecil sangat. SEkarang ni saya rasa saya perlu berubah.. rasnya salah satu cara ialah dengan mencari web motivasi diri di internet dan melalui bacaan buku yang berkaitan.. InsyaAllah.. saya boleh!!!

  7. dulu mmg saya kurang yakin..tapi bila difikirkan balik,sampai bila nak memandang rendah pada diri..saya mula mengubah cara saya sikit demi sedikit..baca buku motivasi…& skarg alhamdulillah ianya agak berkesan

  8. asalam..saya ezdianni..saya betul2 tak ada keyakinan langsung..saya tak tahu kenapa…blh tlg saya??boleh dikatakan 0 keyakinan saya..hrp dpt dibantu..no saya 0174880837

  9. Keyakinan sy ni xyh ckp la..mule dari zero..tp info cket la ni yek..kyakinan saye dtg ble sy dh bejaye..bjaye dlm ape2 pn..tp sblm nk bejaye,msti nk develop kyakinan dlu..pk same2…keyakinan..keberanian..bole dtg ble ape pn yg kite buat tu…iklas…xd syakwasangke…dari situ,cket2 dpt perbaiki tanggapan yg ape kite buat tu salah…pastu,mule la langkah 1 1…iklas penting..

    hafizindeed@gmail.com

  10. Thanks!!! Saya Dah Faham Kenapa Sebelum Nie Keyakinan Diri Saya Selalu Down… hm… Tips2 yang korang suma bg, byk membantu saya… Tima Kaceh Suma…. hehehe… 🙂
    (Saya akan pastikan keyakinan diri saya meningkat lepas nie!!! We can’t Do It!!!)
    Abg Irfan Khairi… Tabik Spring Kt Abg…
    hehehe 🙂

  11. Salam…thanks for this..after I’ve read..now I know about my weakness..I loss my confident when I’d failed to get my target in my spm..I’m the mrsm student..after I know about my results, it make me down..I loss my motivation very bad in communication..I’m so shy and sad when the people ask about my results..I’ve to be strong to face all this..but I feel very lucky b’coz I’ve learn something new that was very memorable in my life..learn from the mistakes will make you near to success..just believe in yourself and NEVER QUICK!!!

  12. terima kasih atas idea sume..
    saya rasa dah sampai masa utk berubah mnjd org yang lebih yakin pada diri sendiri.
    whatever…dun worry…redah jer..

  13. syukran sume…
    saya memang kurang berkeyakinan bile berdepan dengan orang espeacially waktu presentation coz bimbang saya tersalah fakta…
    saya akan pastikan saya lebih berkeyakinan selepas ini dengan mempraktikkan tips2 yang diberikan…;-)

  14. kabare..
    klau cite pasal keyakinan diri ni memang sesuai la dgn kisah saya ni..(nk brcerita la pulak)..begini alkisahnya.. masa time skolah rndah dulu.. saya boleh dikatakan top student la. saya aktif smpaikan smua aktiviti skolah saya joint.. drama, syarahan, kuiz..bkn stakt tu saja smua sukan pon saya pulon.. masa tu memang dapt title best student la..

    saya ni dari kecik blh dikatakan tak de rupa la.. org utara kata blemuih.. tapi yg bgusnya cikgu skolah rndah, diorg bkn kira kita rupa mcmana.. asalkan kita aktif dan dengar ckp diorg, diorg akan bg prhatian kt kita..

    tapi bila msuk skolah mnengah, smua dh lain.. kalu cikgu lelaki tu, bila tanya soalan, asyik nk tanya yang kiut-miut je.. kita yg dok angkat tangan lurus mcm pembaris ni diorg buat tak layan. lama-lama dah tak berminat nak angkt tangan dh..hu..hu
    patah hati ngan cikgu yg berat sbelah ni membuatkn sya dh tak berminat nak msuk apa2 aktiviti dh..

    ye la.. ada skali tu nk msuk tarian.. saya ni bkn brlagak, tapi mmg semulajadi ada bkt dlm tarian la.. masa ujibakat tu.. cikgu nk pilih 6 org penari pompuan.. smua kwn2 kata saya yg paling best menari.. tapi last2, yang keras mcm kayu gak diorg pilih.. sebabnya diorg tu lg cntik brbnding saya.. jatuh la lg thp keyakinan saya..

    kt skolah tu lg satu hal.. tak bleh brckp ngan budak lelaki.. masa mula2 msuk skolah tu.. saya biasa la, main kejar2 ngan budak lelaki dlam kelas.. pas tu kkk pngawas tangkap, kena denda depan org ramai..smpai skang, saya msih fobia ckp ngan budak lelaki..

    skang ni dlm proses nk up kan tahap konfidence saya ni..org kata pngalaman pon boleh mnjatuhkan thap konfidence..

  15. Salam kepada semua pengunjung irfankhairi.com…
    korg mmg best…
    ramai2 kita share psl mslh kykinan dri mmg membangkitkn smgt aku untuk berubah…
    Kita adalah diri kita…kita ape yang kita filirkan…gagal or berjaya kita boleh plih…
    lastly buat ape yg kite nak wat…lantak la ape org lain nak fikirkan…

    _ZahirZ_

  16. askum… topik yg best.. kurang keyakinan diri.. saya pun tergolong jugak dlm golongan tu (certain2 hal la).. selalunya bila part nk cari duit lebih.. yelah sekarang ni zaman makan duit..apa2 jer perlu duit.. sekarang ni pun duit gaji pun rasa mcm tak cukup.. ikut rasa hati nak jugak try benda baru, tapi selalunya mesti tragak2..perlu somebody yg dapat bagi dorongan kot.

  17. saya ni baru sajer diberikan tanggungjawab yang sangat besar bagi saya untuk dipikul…
    saya takder keyakinan diri untuk memikul tanggungjawab itu,,sampai pernah terpikir ntuk melarikan diri dari menjalankan tanggungjawab itu…sebab saya rase saya masih tidak mampu…dan kurang yakin.takut tidak mampu….

  18. cakap psl keyakinan diri,saya memang perlukan panduan cm ner nak yakin dgn sediri sendiri.Smp sekarang saya masih seorang yang pemalu dan takut untuk berkomunikasi dgn org ramai.smpkn nak keluar untuk jmp dgn jiran sebelah umah pun takut,hati akan berdebar-debar je.Alasannye saya masih muda,tidak bekerja,hanya belajar peringkat sekolah menengah saje.Bila berhadapan dgn orang ramai saya akan diam je.Mcm x tau ape nak ckp.Padahal dlm kepala saya ada mcm-mcm cerita yang boleh dikongsi.

  19. em….bila baca kat sini…rupa2nya ramai yang kurang keyakinan diri..sy ingatkan sy sorang je…sekarang ni pun say cuba nak imrpove myself..start bace bhn motivasi dsb, sbb tahun ni mcm2 sy kena tempuhi sebagai seorang guru pelatih…YaAllah, kuatkan semangatku..Semoga kita terus yakin dan yakin!!!!

  20. saya juga sama seperti mereka di atas.sy pon xtau npe.ni terjadi waktu sy praktikal.mgkin sy tgk ramai lg yg hebat2 kt cni.lgpun sy bru je mula keje.yg lain da lme da.sy xde confident tok buat sesuatu kerja 2.or sy takot sy akn blurr tetiba waktu sy wat keje 2..sy pon xtau npe sy mcm ni.so i just give the chance to the others..sy tercari2 jln pnyelesaian knape sy jd mcm ni.sbb sy tgk org lain sume berkeyakinan,sume mampu menjalankn tugas tp knape tidak sy.but for now,family je yg byk memberi kn semangat kpd sy..

  21. Best r u all..cite aku plak camni,aku mmg org yg xde confident and sorg yg rendah diri,skang pun dlm laman social tagged aku xletak picture aku cz takut org kutuk..huhu..skali pk lawak jgk manusia yg xde confidend ni..takut n risau xtntu pasal..

  22. korang kira ok lg la…drp aku lg la teruk…tu la aku mmg pemalu gile nk ckap ngan org sampai aku tk bleh pndang muka org..kdg2 tu rasa cm nk lari..bila org nk bertanya…pastu ap yg aku kaji la, masalah peribadi pun bleh mencacatkan personaliti..please aku perlukan bantuan korang yg berpengalaman..rasa down sgt2 ni..aku tk pun tk tau ap nk jadi ngan aku ni..senang aku bagi emel.. bleh la aku dpt tips2 drp korang kan.. emel: intan_jaafar@yahoo.com.my

  23. nampaknya ramai jugak yang takder keyakinan diri. bukan saya seorang aje.

    nak cakap dengan orang pun tergagap gagap. macam dalam lagu stacy : gagap aje..

    belasah aje laa nak cakap apa.

  24. Sy pn antara org yg kurg cnfident..xtau la, tp ape yg sy tau puncanya, dr kecik smpi besar, jgn silap skit buat kerja msti di tempik..bila tgk org di tmuramah scara spontan kt tv steady je jwb,kalu sy d tmpat dorg msti gugup, kt tmpt keja pn bos kmplain hal yg sma..bila da kwin,nsb suami byk bg smngat, Alhamdulillah sy ada kyakinan skg..tonton prgram2 motivasi kt tv, tgk mcm mna dortg bckap lpas tu sy akan ajuk & tiru gaya nya..hehe..

  25. bestnye dgr cite korang semua ni, rupanya ramai yg tak confident mcm aku ni.

    Pengalaman aku camni pulak, aku dulu masa kecik mmg confident gila…bila meningkat remaja , keyakinan aku hilang perlahan-lahan.Sehinggala skrg , masih cuba pulihkan kembali keyakinan. Masalah utama adalah was-was. was2 dlm serba serbi. Kdg2 aku rasa boring dgn sikap aku ini.

    Tp bila baca pendapat semua kat sini, aku bertekad utk naikkan confident level aku & pedulikan apa yg org kata selagi aku rasa aku buat benda betul. Sebelum ini aku byk pakai pendapat org dr pendapat aku sendiri.Selalu sangsi dgn pendapat sendiri.

    Sekarang aku nak hentam jela..takut apa.
    Asalkan aku buat benda betul…

    Ya Allah , berikanlah kami keyakinan diri yg teguh dan jauhkan dari was-was syaitan yg direjam. jauhkanlah kami semua dr berprangsaka buruk dan hati yg jahat.

  26. keyakinan diri ak skg ni down gla2..smpai nk mntk keja pn asa xykin gla..sbbnya tlalu pkir sgt apa yg org akn ckp,,tkut gn kata2 org..tkut gn byg2 dri sndiri..asa rendah dri gla..kdg2 tpkir knape la ak jd cm ni..sdih woo..nk bt apa2 msti xjd pya..tension jee..skdr luahan..tlg la aku

  27. sya sdg mcari kaedah mningkatkan kekuatan diri..sy selalu buat salah dlm ape yg saya buat..org kate..saya nih berkhayal laa..suke kerja main2..tp x tahulaa.saya rasa sy dah buat yang terbaik..makin org kutuk..makin saya sy rase smgt saya pudar…
    skrg..cume saya lakukan..klu nk bckp ngn org..saya akan bercerita perkara yg kelakar dan logik..saya sgt suka bile org mulai ketawa hasil dr cerita dan perkataan yg saya tuturkan..
    kdg2 mood saya mudah hilang disebabkan diri saya sendiri..org mudah bosan dgn saya bile saya mengambil tindakan dgn mendiamkan diri..sya pun sedang membaiki emosi saya sendiri..
    saya mahukan perubahan untuk lebih berjaya..saya mharapkan tuhan dapat memimpin saya ke arah yang cemerlang dn tinggi keyakinan..

  28. actually ak pun memamg problem giler bila melibatkn self cnfident ni..memang tak knfiden lgsung time nak bt sumtin..pling xkonfiden bila public speaking…cuak glew..tahap dewa..aku tak taw apa benda y aku cakap sebenarnya..main keluar jew dr mulut aku..betoi k tidak len cite..entahnye,ape y aku cakap tu xberkaitan lsung..tp dalam kepala otak aku time tu aku nk cepat abes..tp xbes la..no content ape y aku cakap tu..takut punya pasal…

  29. sy pn tergolong dlm golongan yg xde keyakinan diri nih tp dululah….tu pn sb slalu memikir sgt pandangan org thdp diri sy nih..sebenarnya pandangan orang tu xpenting lgsung…kita yang kena judge diri kita bkn org lain…….fikir diri kita adalah the best and we can do it…..jgn biar org lain jatuhkan semangat kita,anggap ja sebagai cabaran…..and do the best k…gd luck

  30. Terima kasih untuk kawan2x yg bg cadangan.sekarang ni tgh hilang keyakinan diri…byk tips yang buat saya bersemangat terutama untuk bercakap..coz saya ni pasif untuk bercakap n suka dengar orang bercakap jer..kadang2x ada sikap x suka pada diri sendiri n suka memandang rendah pada diri sendiri coz tengok orang yang lebih dari kita.jauhkan dari sifat yang negatif n pesimis ni…moga Allah bagi kekuatan dan semangat untuk segala dugaan dan cabaran ni.Chaiyo2x..

  31. Sebeb saya pernah gagal berkali kali sehingga saya dah tak dapat nak bernafas & bangun lagi, tak sangka pula saya telah terselamat dan mampu keluar dari kegagalan itu dan menjadikan saya seorang yang sukses pula. Saya tak pernah terfikirpun bahawa saya akan memegang jawatan yang penting iaitu sebagai ‘Ketua’ dalam bidang yang saya ceburi. Tanggungjawab yang saya pikul amat berat bukan senang tu..saya tak yakin orang macam saya boleh menjalankan tanggungjawab itu, setahun dah berlalu..tak terasapun, saya tak tau adakah itu kejayaan saya atau tidak, sepanjang tempoh itu tak pulak saya buat hal..adakah itu boleh dikatakan kejayaan..ada masanya saya rasa down sangat bila orang dapat tahu kegagalan & kisah saya yang lampau, ada juga orang yang kisah dengan hidup kita, sedangkan saya bukannya jenis sibuk hal orang, kerana selalu ingat kegagalan yang lalu, rasa tidak yakin tu memang selalu menganggu..dengan cara motivasi inilah saya mengubah diri saya…dulu saya gagal kerana tak betul cara belajar, saya putus asa cepat sangat..takda orang nak tolong ajar..last-last adalah seseorang yang hadir ikhlas membantu mengajar, dari situlah saya berjaya mengatasi masalah saya..kalau takda dia kemanalah saya agaknya…dialah pengajar inspirasi saya seumur hidup saya.

  32. saya pula ada masalah dengan orang tua. bila dengan sedara mara saya langsung tak bercakap kerana dahulu apabila saya hendak berbuat sesuatu mesti kena malu dengan mama saya sendiri. dia cakap saya buat kerja tak betul la. habis sedara mara saya perli saya dan mengejek saya. saya selalu duduk di tepi mendengar mereka berborak dan langsung tak bersuara kerana saya takut dengan mama saya kata. tapi sekarang mama saya dah kurang marah saya depan orang tapi saya still sama. mcm mana?

  33. slm,stelah mbaca sume cmment n tips uols,sy rsa lbeh bkeyakinan..

    sy mmg tgolong dlm org kurg bkyakinan nie,apa taknye stiap kali nk bckp dgn org mmg xleh pndang mata org 2 n stiap kali presntation,sy cam urm,urm pas2 xtkluar idea dsbabkn tkut dgn org yg melihat sy..bkn 2 jer,even nk g tmpat org yg rmai pn tkut n pk 2x..then ble kt khalayak rmai,rsa serba slh n xslesa dgn movement dri nie..sgt2 parah sy pnye confident level..sy nie asyik bfkiran -ve jer,smpaikn org tenguk pn jd serba slh..

    so skg lpas bc articles nie sy rsa lpas nie sy nk kemna2 mmg xperlu fkirkn org lain n bt hal kte jer..mmg sume manusia xperfect kn..jgn sesekali mmkirkn pndangan org laen thdp kte..n jgn sesekali lemah pd org yg mgkin mjatuhkn kte.. 🙂

  34. Masalah saya pun sama macam saudara ariff jugak. Bila nak berjalan keliling orang ramai pun rasa malu sgt. Padahal bukannye diorang kenal saya pun. Tu belum kalau suruh buat presentation or public speaking. Lagi la rase takut. Macam nak pitam je bila dok kat depan ramai2 tu. Lagi satu, bila nak bercakap dengan orang rase takut je nk tgk mate diorang. Rase macam saya ade buat salah je. Tak tau la macama mana nak naikkan confidence level saya ni. Macam2 tips dah saya cuba. Tapi tak berhasil jugak.

  35. saya seorang yang pendiam,dan saya juga kecik rendah…saya tidak mempunyai kawan yang ramai..tetapi saya ingin mendapat kawan yang ramai.saya cuma ada 1kawan sahabat yang memahami saya iaitu farrah izziana natsaya..saya sangat sedih kerana semakin hari saya ….tidak suka bergaul dengan sesiapa..tolonglah beri saya tips supaya saya ada confindence

  36. salam…
    saya seorg yg pendiam dan xbegitu byk ckp, tp sy senang untuk bergaul ngn sape2 saje yg saya rase comfortable with them. Sekarg nie say dh belaja di peringkat ijazah..Masalh saya skg saya masih lg tidak boleh ubah sikap saya yang terlampau malu,xad keyakinan diri lebih2 lg time presentation, saya juga xdapat nk beri commitment dlm kumpulan, saya xdpt beri sebarg idea…tidak tau la sammada saya rasa diri saya nie xpndai atau pun xberani menyuarakan sebrg pendapat..ini memmbuatkan saya rasa lebih merendah diri dan rasa tidak berguna ..saya begitu runsing sbb sikap inilah yng sememangya perlu ada pada seorg pelajar..dan seorg yg bkerjaya nt..sampai ble saya hrus mcm ini…teringin sgt nk jd cm org len yg boleh berckap dgn mudah dan lancar kpd semua org…tp amat susah untuk saya ubah diri say ini…tp niat untuk berubah mmg ada sgt2…pe hrus saya bt untuk ubah diri saya untuk jd lebih positif??

  37. Salam..
    Di sini, saya nak berkongsi suatu pengalaman.. dulu, saya adalah seorang yang kurang berkeyakinan.
    Sejak kecil, saya SERING dikutuk, dihina, dijadikan bahan ejekan dan bahan ketawa oleh AHLI KELUARGA sendiri. Kemungkinan kerana personaliti saya tidak segah mereka, dan kemungkinan kerana saya tidak pandai berfesyen atau tidak mempunyai rupa yang menawan berbanding adik beradik yang lain.
    Tetapi, berbeza pada pandangan kawan-kawan, guru-guru, dan para pensyarah, mereka SERING MENGATAKAN bahawa saya adalah seorang yang berkeyakinan apabila bercakap, bijak mempertahankan, dan bijak berpidato…
    Apa yang saya hendak kongsikan di sini, jika anda, para pembaca mempunyai adik, kakak, abang, anak, cucu, sepupu, atau sesiapa sahaja ahli keluarga anda, JANGAN SESEKALI ANDA MERENDAH-RENDAHKAN KEMAMPUAN MEREKA di hadapan orang lain dan menjadikan mereka sebagai bahan ketawa kerana itu mungkin boleh menjadikan faktor terbesar kurangnya keyakinan dirinya.
    -Sekadar perkongsian-

  38. apa2 pandangan yg bleh mmbina utk kita berjaya amatlah disokong sama sekali..memang betul,keyakinan diri itu amat penting kpd seseorang..ia jga merupakan penggerak atau tunjang utama utk menjadikan seseorang yg brjaya..

  39. salam semua…
    saya ingin kongsi pengalaman,keyakinan diri pada asasnya sudah wujud dlm diri setiap kita,cuma levelnya yang berbeza2.sy pada mulanya memang seorang yang ‘SANGAT’ berkeyakinan dalam setiap perkara,contoh seawal sekolah rendah sangat aktif dalam sukan dan persatuan sehingga ke peringkat menengah selalu dipilih menjadi pemimpin@ ketua, pendek kata ‘ciri2 kepimpinan’ diLIHAT dan TERSERLAH.Sy rasa sekiranya KEYAKINAN DIRI tidak ada pada ketika itu PASTI sy BUKAN orangnya…tapi disebabkan pengalaman dan kegagalan dalam hidup berkali2 menyebabkan NILAI keyakinan diri semakin terhapus…..sy amat mengenali ‘siapa saya’.’KERJAYA’ dalam kehidupan seseorang mempengaruhi’keyakinan diri’.RASA RENDAH DIRI dan malu membataskan pergaulan.rakan2 yang sama keluar universiti mempunyai kerjaya yang stabil sedangkan diri masih ‘TERUMBANG-AMBING’dipukul ombak.

  40. Salam just nak kongsi, utk kita buang jauh2 perasaan malu, rendah diri ialah saya nak petik dari satu kata2 motivasi yg mengubah mindset sy yg selalu sebelum ini pandang rendah pd diri sendiri iaitu sy selalu katakan pada diri ” Pelari yg hebat tidak memandang pesaingnya, tetapi pelari yg hebat bersaing dgn diri sendiri” maksudnya kita jgn fikir ada org lain lebih hebat dr kita tp kita yg kena buktikan kita boleh melakukan lebih baik utk diri sendiri” hanya buktikan dulu pada diri sendiri bahawa kita mmg boleh buat. Terima kasih

  41. salam semua..
    saya nie agak kurang kyakina diri jugak lar..so orng ingat pendiam…sebab x berani nak bersuara..
    tapi alhamdulillah dah berkurang sikit..saya nak tanya..mcm mana nak jadi yakin depan orng yang memang dah kenal kita ni jenis penakut..saya betul2 nak berubah..terima kasih

  42. salam 1M
    skrng dh trbukti ramai gak yg confiden dgn dri sndri jd xpyah la risau dh lps ni….rilex pastu buat2 mcm brani bla bedepan dgn org ramai sbb diorang yg ramai tu pn blm tntu lg brani.. cepat2 minta maaf bila dh trsilap cakap…rasa gelabah @ gementar akn hilang bila kita ketawa…klu x pcya sila cuba…

Leave a Reply

Your email address will not be published.