Pelanggan adalah raja. Pelanggan adalah tuhan?! Pelanggan adalah keluarga!

Ketika menulis ini saya berada di Tokyo, Japan.

Selama 30 hari ini InshaAllah saya akan mengembara ke 3 negara dan bandaraya termasuk Tokyo, Dubai dan Johannesburg atas urusan perniagaan. Cuaca di sini agak sejuk, dengan 0 darjah selsius. Tahun lepas juga saya ke sini pada bulan Disember atas jemputan memberi talk ketika itu di Soka University Japan. Genap setahun Alhamdulillah sampai ke sini sekali lagi.

Salah satu perkara yang menarik dari segi perniagaan di sini adalah betapa mereka mengambil berat layanan khidmat pelanggan. Kalau di barat, mat salleh kata “Customer is King” tetapi di Jepun, mereka kata “Customer is God”. Sudah tentunya bukan perlu dicontohi sebagai umat Islam.

Namun, bagi saya pula di IKSB, Open Education Malaysia, “Customer is Family” atau, pelanggan adalah keluarga kami! Dalam perniagaan sangat penting khidmat layanan pelanggan oleh kerana  ikatan manusia perlu diutamakan. Sejak kebelakangan ini, beberapa perniagaan menjadi viral secara negatif akibat layanan pelanggan yang bukan sahaja tidak memuaskan, tetapi juga menyeleweng orang ramai untuk keuntungan. Pastinya keadaan sebegini akan memberi impak negatif kepada perniagaan.

Dalam perniagaan, fikirkan bagaimana kekuatan perniagaan anda dapat menarik pelanggan, untuk memberi impak perniagaan yang positif dan bukan sebaliknya.

Pernah kami bertanya kepada keluarga kami (pelajar-pelajar!) apakah yang membuatkan mereka memilih IKSB sebagai tempat mempelajari Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial. Berikut adalah antara 9 sebab yang disenaraikan…

1. Ingin belajar dari Irfan Khairi yang merupakan satu-satunya pakar perniagaan Internet Malaysia yang mencapai kejayaan di tahap antarabangsa, dan diberi kepercayaan pelbagai pihak dari negara luar untuk turut sama berkongsi ilmu melalui jemputan-jemputan berceramah. Tahun ini sahaja lebih 6 jemputan di luar negara.

2. Irfan Khairi dan team di IKSB sangat ramah dan suka membantu seperti satu keluarga besar yang ingin melihat abang-abang/kakak-kakak dan adik-adik berjaya dalam bidang perniagaan. Bantuan dan bimbingan sepanjang program telah melahirkan ramai usahawan Internet berjaya.

3. Irfan Khairi juga peramah, down to earth dan humble dalam penampilan berbeza dengan beberapa speaker-speaker yang lain. Memudahkan pelajar-pelajar mendekatinya.

4. Kejayaan Irfan Khairi bukanlah pada seminar semata oleh kerana mencapai tahap Jutawan pada umur 25 tahun sebelum mula mengendalikan sebarang seminar. Ramai kini yang merupakan sekadar “jutawan seminar” hanya menjana pendapatan dari mengendalikan seminar dan tidak berdasarkan kejayaan sebenar menjalankan perniagaan sebelum itu.

5. Modul Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial telah diterima untuk dikendalikan di dua buah Universiti selama beberapa tahun, termasuk Asia eUniversity dan Open University Malaysia menunjukkan kualiti modul program yang dihasilkan adalah tahap tertinggi.

6. Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial juga telah diterima oleh kerajaan Dubai, UAE dan penubuhan cawangan Irfan Khairi Institute of Business Dubai memberi lagi kepercayaan kualiti pedidikan dan ilmu yang di sampaikan melalui modul-modulnya.

7. Nama Irfan Khairi mendapat sambutan bukan sahaja di Malaysia tetapi di peringkat antarabangsa sebagai ikon usahawan Muslim apabila dipilih antara 70 Digital Muslim Influencers di AL Quran Academy bersama Ustaz Nouman Ali Khan, Dr Bilal Philips, Shaykh Hamza Yusuf dan ramai lagi. Dipilih antara 16 pemuda seluruh dunia sebagai Media Catalyst Al-Jazeera di Doha serta antara 25 speaker usahawan Muslim di persidangan ekonomi Muslim MPowered Summit di Dubai UAE tahun ini.

8. Harga yuran program bersama Irfan Khairi yang sangat berbaloi selama 6-9 bulan dengan kesemua modul penting turut disertakan oleh kerana terdapat program yang pada harga yang sama hanya sekadar 2-3 hari sahaja dan sekadar 1 modul.

9. Program yang lebih eksklusif tidak bersama beratus atau beribu orang tetapi dalam kelas kecil yang tertutup membolehkan tumpuan yang lebih lagi dalam pembelajaran ilmu dan aplikasi ilmu perniagaan secara hands on sehingga berjaya.

Tersangat rasa rendah diri dari sokongan keluarga kami sejak beberapa tahun lalu sehingga kini dan sering saya mengingatkan semua bahawa kejayaan saya hari ini sehingga ke tahap antarabangsa adalah kerana sokongan dan inspirasi yang diberikan oleh mereka juga.

Hari ini bermula kembara saya selama 30 hari di negara orang bermula di Tokyo, kemudian ke Dubai dan ke Johannesburg.

Namun, saya akan pulang ke Malaysia untuk 2-3 hari pada hujung bulan ini untuk mengendalikan sesi KHAS Program Intensif Perniagaan Internet dan Strategi Media Sosial.

Mengapa saya panggilnya sesi KHAS?

Oleh kerana ianya bermula pada 31hb Disember 2016- sehari sebelum 2017 tiba! Sangat cantik tarikhnya terutamanya bagi anda yang berazam untuk memulakan perniagaan Internet pada tahun 2017 ini!

Sekiranya anda ingin menyertai sesi khas ini, klik di sini untuk maklumat lanjut dan pendaftaran- ingat, tempat terhad dan eksklusif!

Juga, sekiranya anda jauh dari Kuala Lumpur, anda juga boleh menyertai program ini secara 100% online dari keselesaan rumah anda. Klik di sini.

Sekiranya anda mempunyai sebarang soalan dan ingin bercakap dengan kami, hubungi Cik Jay di 03-77292277 yang bersedia membantu apa sahaja soalan anda mengenai program kami.

 

The following two tabs change content below.
Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

About Irfan Khairi

Jutawan Internet, Irfan Khairi adalah seorang penulis, personaliti TV/Radio dan juga international speaker. Irfan Khairi telah menubuhkan Irfan Khairi Sdn Bhd yang telah berjaya melahirkan beratus ribu usahawan online berjaya. Kini, beliau menjalankan perniagaan di Dubai dan berulang alik Kuala Lumpur - Dubai menajalankan penriagaan di dua benua. Untuk daftar program bersama Irfan Khairi, lawati http://www.OpenEducation.com.my

One thought on “Pelanggan adalah raja. Pelanggan adalah tuhan?! Pelanggan adalah keluarga!

  1. Wow! Saya follow blog Irfan Khairi sejak dari tahun 2006 lagi dan saya ikuti perkembangan IK di FB. Baru kali ini di bulan Disember 2016 blog ini bertukar wajah ke theme baharu – setelah 11 tahu menggunakan theme asal. Irfan merupakan contoh ikutan saya dan gara-gara buku pertamanya, saya menjadi seorang internet marketer & webmaster pada hari ini. IK banyak menginspirasikan saya.

Leave a Reply

Your email address will not be published.